Laddare till litiumbatteri?

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Behöver en laddare till litiumbatteri och noterar då att det är i princip dubbla priset på en Ctek mot Biltemas. Jag har sedan 5 år en Ctek 5.0 som står på hela vintern utan att jag känner mig orolig. Kan man lita på Biltemas och är det egentligen någon skillnad hur de laddar?

Tips mottages med tacksamhet!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man skall inte ladda lithium med smartladdare icke avsedda för just detta.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Lithiumbatterier trivs inte fulladdade. Bäst mår de runt 50% SOC. Så låt det stå halvladdat över vintern och ladda fullt innan du tar vårpremiären. Då borde vilken laddare (avsedd för lithium) som helst duga.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har saknat en laddare till mitt Lithium så den har stått tom ett tag. Nu har jag en billig miniladdare från Battery Tender som är avsedd för både vanliga batterier och lithium. Ingen jätteladdare, laddade upp för en månad sedan både vanligt agm-batteret och lithiumet.....och batteriet snurrar fint än än :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild17/170219.html


170219b1.jpg
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Lithiumbatterier trivs inte fulladdade. Bäst mår de runt 50% SOC. Så låt det stå halvladdat över vintern och ladda fullt innan du tar vårpremiären. Då borde vilken laddare (avsedd för lithium) som helst duga.

Undrar hur Ctek gör då. Har de en funktion som belastar batteriet? Jag har det på min 5.0 för vanliga batterier så den står på hela vintern. Om man skall ha det halvladdat över vintern bör det väl räcka med Biltemas som man då bara har inkopplad några timmar för att ladda till 100%.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Hur den funkar vet jag inte, jag har inte läst på, men jag har en CTEK Lithium till mitt litiumbatteri.

Mvh,
Ingvar
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Som redan nämnts, koppla inte till en CTek smartladdare. Jag kör själv med Shorai batterier o köpte laddare avsedda för dessa. Manualen varnar explicit för vanlig smartladdare, dock ska laddare av typ ej smartladdare fungera
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Som redan nämnts, koppla inte till en CTek smartladdare. Jag kör själv med Shorai batterier o köpte laddare avsedda för dessa. Manualen varnar explicit för vanlig smartladdare, dock ska laddare av typ ej smartladdare fungera

CTEK Lithium är till för litiumjärnfosfatbatterier så det är helt ok, det är smartladdare för blybatterier som inte ska användas.

Sen finns det batterier som kräver balanserande laddare, då har batteriet en mångpolig anslutning för laddning och då krävs en speciell laddare med rätt kontakt.

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
>Har nu rekat mer och fått tips på annat forum. Då batteriet i fråga är på 2,2 Ah och Cteks laddare passar från 5-60 Ah medan Biltemas laddare passar från 1-40 Ah så kommer det den här gången bli Biltemas för mig. Dessutom kommer jag undan med halva priset.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
>Har nu rekat mer och fått tips på annat forum. Då batteriet i fråga är på 2,2 Ah och Cteks laddare passar från 5-60 Ah medan Biltemas laddare passar från 1-40 Ah så kommer det den här gången bli Biltemas för mig. Dessutom kommer jag undan med halva priset.

Jag upprepar mig...

Lithiumbatterier skall inte laddas med smartladdare då dessa har rekonditioneringsläge som ger voltspikar för att trixa med kemin. Detta är jättebra till blybatterier men rena döden för lithium.

Så antingen laddar man lithium med någon smartladdare avsedd för lithiumbatterier tex den laddare för radiostyrt som finns länkad ovan eller så använder man en dum laddare någon timme då och då. Behovet av att underhållsladda lithiumbatterier är dessutom minimalt så man klarar sig helt utan underhållsladdning vintertid om man inte har någon elslukare på cykeln.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag upprepar mig...

Lithiumbatterier skall inte laddas med smartladdare då dessa har rekonditioneringsläge som ger voltspikar för att trixa med kemin. Detta är jättebra till blybatterier men rena döden för lithium.

Så antingen laddar man lithium med någon smartladdare avsedd för lithiumbatterier tex den laddare för radiostyrt som finns länkad ovan eller så använder man en dum laddare någon timme då och då. Behovet av att underhållsladda lithiumbatterier är dessutom minimalt så man klarar sig helt utan underhållsladdning vintertid om man inte har någon elslukare på cykeln.

Jag förstod Dig tidigare men förklarade väl som en get. De jag har jämfört är båda litiumladdare och det blev en från Biltema inhandlad idag. De är båda smarta litiumladdare men då Biltemas angav 1-40 Ah och CTEK 5-60 Ah så ville jag inte chansa då mitt batteri är på 2,2 Ah.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Jag kör sedan flera år tillbaka endast LiPo batterier på mina hojar, det fina med LiPo är att du behöver ej underhålls ladda det under vintern, självurladdningen är så pass låg. Jag hatar Bly batterier, har alltid haft strul med de, de måste ständigt underhålls laddas, även under sommaren om man inte kör, de funkar i en bil som man använder dagligen. Pratar av praktisk erfarenhet, har nu köpt Biltemas LiPo batteri med 3 års garanti, hoppas de håller den tiden...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top