Kortslutning batteri?

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Hej.

Skulle ta ut min Thundercat - 96 på premiär tur idag men det uppstod problem...
Har haft batteriet på underhållsladdning under vintern, tog ut det och kopplade in det på hojen. Vred på nyckeln och allt var frid och fröjd, lamporna lös och soppapumpen tickade. Men när jag tryckte på startknappen lät det som en säkring gick och hojen slocknade. Kollade över alla säkringar. De var hela. Mätte sen över batteriet och hade 0V. Gjorde en mätning över + och - och hade inte ens 10 Ohm. Är det kortis i mitt Batteri?
Om det nu är så, vad kan jag har förstört mer?

Mvh:patrik
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
1. Mät aldrig resistansen över polerna på ett batteri, det kan skada mätutrustningen.

Batterier kan få intern kortis och stendö utan förvarning även om det nog är ovanligt. Jag har varit med om det en gång där hojen tvärdog under körning och batteriet vid kontroll hade 0v polspänning. Ingenting annat pajade utan det var bara att fixa ett nytt batteri och köra vidare, fordonselektronik är ganska tålig mot underspänning så det bör kunna ha gått bra.
 

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Tack för snabbt svar.
Jag har en skyddad Fluke så det är inga problem att mäta resistans över polerna. Gör det hela tiden i jobbet.
 

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Gullspång
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
Min hoj tvärdog också förra året. Några sekunder efter start lyckligtvis. (Också batteriet)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja håller batteriet 0V så lär det inte vara nån fara att mäta resistans. Jag hade nog börjat att prova med annat batteri för att komma vidare. Har du mätt upp 10 ohm med tändningen på? 10 ohm är inte kortslutning i ett 12 V system
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Batteriet är ett original från Yamaha. Laddaren CTEK.
Den kombinationen har funkat bra i 3 år...
Men batteriet har jag inte bytt och när jag köpte hojen visste inte förra ägaren när det var bytt senast. Så det är minst 6 år gammalt, dags att byta ändå. Jag har köpt precis det batteriet Denåterfödde.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är inte laddningens fel att batteriet plötsligt kortsluts och det är inte en slitagefråga utan ett plötsligt internt haveri i batteriet. Mitt batteri (och hela hojen) var mindre än en säsong gammalt.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tack för snabbt svar.
Jag har en skyddad Fluke så det är inga problem att mäta resistans över polerna. Gör det hela tiden i jobbet.

Det kan knappast vara MC-batterier du mäter resistansen på i jobbet utan måste vara någon typ av batteri som har hög inre resistans och lämnar mycket mindre ström. För att mäta upp den inre resistansen på ett MC-batteri skulle du t.ex. behöva belasta det med ett motstånd som har samma inre resistans som batteriet. Om batteriet är friskt innebär det att du behöver ha ett belastningsmotstånd som gör att spänningen över batteripolerna sjunker till halva värdet, d.v.s. ca 6,5 volt. Strömmen genom belastningsmotståndet som i ditt fall är ett Fluke-instrument blir då åtskilliga 10-tals ampere, kanske uppåt 100 ampere kortvarigt på ett bra MC-batteri. Då finns det två alternativ. Det ena är att instrumentet är skyddat så att det slår ifrån och då har du inte mätt den inre resistansen. Det andra alternativet är att instrumentet inte är skyddat och då kommer mätsladdarna om de t.ex. är 0,75 mm^2 att brinna av eller något annat brinner i instrumentet.

Så frågan är på vilken typ av batterier mäter du inre resistans i jobbet med en Fluke och vilken typ av Fluke är det?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top