Mopedbil

Sotisen

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2017
Ort
Kungälv
Hoj
2001 Rieju drac
Hej jag har länge funderat på bästa transportmedlet innan 18 för jag bor på landet och ska jag någonstans så blir det köra eller bli körd.
Alternativ:
1.A/Epa traktor Bra: mycket plats, en passagerare bekvämt. Dåligt: dyrt och otrolig bränsleslukare.
2.Moped Bra: billig och snål. Dåligt: exponerad till väder och vind, inte optimal för passagerare.
3.Mopedbil Bra smidig, snål, en passagerare bekvämt. Dåligt: orealistiskt mycket pengar för en ganska dålig bil.

Så jag har funderat på att försöka bygga något eget simpelt för att komma från a till b. Men då behöver jag en motor bland annat och jag har inte hittat någon som kan funka.
Om ni har förslag på motorer som kan funka ge alla förslag ni har. Och om någon undrar så har jag en verkstad hemma med svets et.c. och jag har tillgång till skärande-verkstad, plåt-verkstad och svets-verkstad på skolan, jag är 16år och har moped/traktor kort.

Lagen som specificerar exakta regler för moped: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.htm
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mopedbil = överprisad leksak för rikemansdöttrar som inte fattar att den finns till enbart för dem som fråndömts möjligheten till körkort och ingen buss går mellan boendet och Samhall/dagcentret. Föraren framstår som mindre vetande.

A-traktor = överprisad leksak för glesbygdsboende desperat ungdom som har åtta mil till korvkiosken och en pappa med åkeri. Föraren framstår som mindre vetande.

Moped: Det realistiska alternativet till mamma/pappa/bussen så länge man är ung och utan inkomst.


Vill du leka själv med svetsen kan ingen hindra dig men räkna inte med något seriöst alternativ till en bra moped, idag får man skjutsa på den och de har otroliga prestanda i förhållande till förarnas allmänna trafikmognad. Vissa modeller har dessutom relativt bra väderskydd.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Även med A1 så måste du vänta tills du blir 18 innan du får skjutsa.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med den så är fortfarande problemet med passagerare och en följd fråga är vad kan det kosta med ett a1 kort? För om jag skaffar ett sådant så kan jag nog sätta i en större motor.

Någonstans mellan 16 och 26 000 beroende på hur lätt du har för att ta körkort. Det kan bli billigare än 16 och dyrare än 26 med, men de flesta hamnar nånstans mellan de siffrorna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Håll koll på blocket efter en billig elbil att bygga om till A-traktor. Det brukar dyka upp äldre bilar som har för låg toppfart för att vara attraktiva som bilar men som skulle passa bra till detta.
 

Sotisen

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2017
Ort
Kungälv
Hoj
2001 Rieju drac
På blocket.
https://www.blocket.se/stockholm?q=renault+twizy&cg=0&w=3&st=s&ca=11&is=1&l=0&md=th

Sedan kanske det blir svårare med en spceifik konfiguration, men blocket brukar vara ett okej ställe att leta begagnade fordon.

Dom är ju väldigt mycket billigare än nya men jag har inte den sortens pengar om jag säljer moppen bränner hela sparkontot och tigger en massa pengar från mamma så kan jag nog komma upp i typ 20.000kr. Så därför kan det inte heller bli A1 kort.
 

Sotisen

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2017
Ort
Kungälv
Hoj
2001 Rieju drac
Den kan fortfarande inte ta passagerare och varför moppen inte duger är för att en viss tjejkompis föräldrar är rädda för moppen och tycker att den är jätte farlig...

Den är långsam liten och iallafall i mina kompiskretsar det absolut fånigaste/töntigaste du kan skaffa.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Den kan fortfarande inte ta passagerare och varför moppen inte duger är för att en viss tjejkompis föräldrar är rädda för moppen och tycker att den är jätte farlig...


Den är långsam liten och iallafall i mina kompiskretsar det absolut fånigaste/töntigaste du kan skaffa.
Fast du ska ju inte låta din polares föräldrar påverka _ditt_ val av fordon...

Jag hade köpt en gammal epa av valfri modell.
Att den dricker mycket gör inget, lika bra att du vänjer dig vid att lägga mycket pengar på soppa redan nu, även en hoj dricker rätt bra om man är glad för att gasa :fakta
 

elektronikfreak

fd stoner & bootlegger
Gick med
3 Jun 2012
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2001 Yamaha XV535
Bor du på landet och ska köra året runt dvs även vintertid när snön ligger meterdjup och termometern visar på 25 minusgrader = EPA traktor.

Ska du bara köra så länge det inte är halka på vägarna = moped.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top