Bmw s1000rr 2010

littesolsken

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
Örebro
Hoj
1997, Suzuki GSXR600
Ska kika på det, relativt lättåtkomlig enligt manualen. Ska ta bort och titta på statorn också.

Tack återigen :tummenupp
 

littesolsken

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
Örebro
Hoj
1997, Suzuki GSXR600
IMG_2632.JPGIMG_2635.JPG


Tog bort dom två kontakterna från laddningsregulatorn, tror det är den. Den heter åtminstone "voltage regulator" på engelska.

Den ena kontakten var full med vatten/oljeliknande medans den andra kontakten var torr och vad jag hade förväntat mig.

Bifogat är bilder på hur det såg ut. Det är torrt runtomkring och det finns inga tecken på oljeläckage eller liknande. Kanske har sprutat in vatten med högtryckstvätten någon gång(?).

Torkade rent så gott det gick (var enkelt så tror inte det är olja) och sprutade med wd40. Nu får det torka någon dag så ska jag se om den hoppar igång. Gör den inte det ska jag mäta på regulatorn. Men tror vi har börjat ringa in problemet.

Vad säger ni som kan mer om sånt här?
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Låter som ett klassiskt alternator/sator problem. ta bort kåpan och kolla så du inte har brända klossar :brinnerup. Glömde skriva, har du kollat up det vanliga startknapp problemet BMW S1000rr har. Kolla up det också.

https://www.youtube.com/watch?v=TDta3NWGo58
 
Last edited:

littesolsken

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
Örebro
Hoj
1997, Suzuki GSXR600
Yes sir! Ska kolla närmre och mäta på både stator och den andre grejen, laddningsregulator på svenska?

Gällande startswitchen så har jag för mig att den inte överhuvudtaget försöker starta. Och min hoj försöker starta. Men kan kolla på det också.
 

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Hej.

Inte orkat läsa hela tråden, men när du säger att den inte startar uppfattar jag det som att startmotorn går men den tänder inte till stämmer det ?

Har själv en 2010 S1000rr och på min är det en teknisk kampanj på bränslepumpen, kanske samma på din ?

Och inte för att vara sån men rekommenderar att du lämnar in den till auktoriserad verkstad, om de inte kan lösa felet så har dom all support som behövs från BMW för att kunna lokalisera och åtgärda felet, de kan även kontrollera om din hoj har någon öppen kampanj.

Mvh
Jonas Lillman
 

littesolsken

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
Örebro
Hoj
1997, Suzuki GSXR600
Du har rätt i ditt antagande.

Det stämmer också, det var läckage vid bränslepumpen på 2010 modellen (om jag minns rätt), inget som behövde åtgärdas på min hoj. Det blev kollat mitten av mars när den var hos "auktoriserad verkstad" dom gjorde också service.

Uppskattar ditt inlägg och dina funderingar men föreslår att du läser igenom tråden om du ska kommentera (är inte så många inlägg). Jag har haft tid hos "auktoriserad verkstad" men dom gjorde bort sig och nu har jag tid först i början av juni... och ja jag letar verkstad som har tid tidigare. Tills dess vill jag försöka lösa det själv därav denna tråd...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
.....
Jag har haft tid hos "auktoriserad verkstad" men dom gjorde bort sig och nu har jag tid först i början av juni... och ja jag letar verkstad som har tid tidigare. Tills dess vill jag försöka lösa det själv därav denna tråd...
Visst är det mycket servicejobb nu på vårkanten men eftersom du redan haft hojen på verkstan och de gick bet/felbedömde samt fick göra service på din hoj borde de känna ett visst ansvar att prioritera den, inget kul läge du hamnat i :rodnar
 

littesolsken

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
Örebro
Hoj
1997, Suzuki GSXR600
Visst är det mycket servicejobb nu på vårkanten men eftersom du redan haft hojen på verkstan och de gick bet/felbedömde samt fick göra service på din hoj borde de känna ett visst ansvar att prioritera den, inget kul läge du hamnat i :rodnar

Jag håller med dig. Sedan kan man väl egentligen undra varför dom genomför service och inte felsöker först. Och när felet sedan kvarstår bör dom känna ett större ansvar. Men kundvård och service är inget Carlbarks i Kumla är kända för.

Dessutom skulle han ha 1300kr i timmen plus 650kr för inkoppling av diagnosteringsverktyg men hans kompromiss var att han kunde göra det för 400-500kr (inkoppling och avläsning av ECU endast). Eftersom dom servat den för 7000kr men inte felsökt.

Jag har inga som helst problem att betala för mig och anförtro min hoj till en "auktoriserad verkstad" men när det sköts på det viset som dom har gjort tar jag hellre både pengar och hoj någon annanstans. Har nu tid hos Bactor i början av juni fastän det är ~20mil bort.

Frågade för övrigt Carlbarks vad som menade med "auktoriserad", men det kunde dom inte svara på. "Du får söka på internet" sa han... :huvet
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag håller med dig. Sedan kan man väl egentligen undra varför dom genomför service och inte felsöker först. Och när felet sedan kvarstår bör dom känna ett större ansvar. Men kundvård och service är inget Carlbarks i Kumla är kända för.

Dessutom skulle han ha 1300kr i timmen plus 650kr för inkoppling av diagnosteringsverktyg men hans kompromiss var att han kunde göra det för 400-500kr (inkoppling och avläsning av ECU endast). Eftersom dom servat den för 7000kr men inte felsökt.

Jag har inga som helst problem att betala för mig och anförtro min hoj till en "auktoriserad verkstad" men när det sköts på det viset som dom har gjort tar jag hellre både pengar och hoj någon annanstans. Har nu tid hos Bactor i början av juni fastän det är ~20mil bort.

Frågade för övrigt Carlbarks vad som menade med "auktoriserad", men det kunde dom inte svara på. "Du får söka på internet" sa han... :huvet
Det låter bra korkat om en auktoriserad verkstad inte vill uppge vad auktoriserad innebär då jag betraktar det som ett, inom branchen värdefullt "försäljningsargument"...

Angående laddningsregulatorn så är det den kontakten du visade tidigare (voltage regulator), kan även stå rectifier=likriktare, de är hopbyggda i samma hus på din hoj. :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
View attachment 436948View attachment 436949
Den ena kontakten var full med vatten/oljeliknande medans den andra kontakten var torr och vad jag hade förväntat mig.
Bifogat är bilder på hur det såg ut. Det är torrt runtomkring och det finns inga tecken på oljeläckage eller liknande. Kanske har sprutat in vatten med högtryckstvätten någon gång(?).
Vad säger ni som kan mer om sånt här?

Bild 1 med regulatorn: Den vänstra kontakten är brun på höger insida. Så brukar det se ut om det varit "dålig kontakt" / "glappkontakt" i en kontakt med några amperes ström. "Kontakten är bränd / har brunnit"
Vanlig orsak : Dåligt "nyp" i honan. Honan sitter i kabelanslutningen så är fortfarande regulatorn hel så ser det ut som det skulle behövas en ny kabelkontakt.
Bild 2 med kabelkontakterna: Den undre vita kontakten har tycker jag spår av överhettning (=brunt) i högra delen. Passar med det bruna i vänsterkontaktens högra del i Bild 1.

Att det ser ut som spår av överhettning / glappkontakt i vänsterkontakten, både kabelkontakten och regulatorkontakten kan bero på dåligt nyp i kabelkontakten.
Eller på någon kortslutning någonstans i hojen som överbelastat kontakten.
Det finns ju vad jag förstått inga säkringar i S1000RR.

Men hoppas på dåligt nyp i kabelkontakten.
Materialfel ? Eller fel typ av "hona" i kabelkontakten ?

(På jobbet råkade vi ut för glappkontakt i en "snabbkontakt". Detta märktes inte för när man monterade ihop honan på sladden och hanen på motorn så var det stort motstånd i plastbitarna som skulle övervinnas. Jag skar bort plasten runt stiften på en fläktmotor (30W / 230V) och konstaterade att det var inget nyp alls mellan stiften på fläktmotorn och snabbkontakten med kabel som kom från en lokal underleverantör. Så det blev besök hos underleverantören. Bara för att konstarera att man satt och monterade "fel" honor i snabbkontakterna. Stiften fanns i två tjocklekar (med samma bredd, ca 4mm) och honorna var för de tjockare stiften. Stiften på motorn var av den tunna typen. Och i nått sammanhang en tid efter produktionen startat så hade underleverantören bytt till de större honorna. Utan att märka det!)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top