Kawasaki z500 1982 B3 ryker från vevhusvent

Adse

Ny medlem
Gick med
10 May 2016
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z500, GSX-R 600
Hej!

Nu har jag äntligen fått min kawa att gå fint efter byte till öppna filter - Den går ej upp i varm vid varmkörning till stillastående.
Nu när jag har öppna filter, bytte jag även till ett öppet vevhusfilter, vilket det ryker ifrån.

Modifikationer:
- Nybytt cylinderfotspackning - Om detta kan spela roll vid redan problem(?)
- 105 munstycken med öppna filter
4-1 system, simons dämp


Ni som också kör 80-talare - Är detta normalt? Med tanke på utomhus temp just nu ligger på 5+ låter det logiskt..

Kan säga att jag upplevde samma problem i sommras när jag hade för små munstycken, då motorn blev på tok för varm.

Tacksam för svar!

Trevlig helg!

/Adam
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nu förstår jag inte riktigt allt, men hur vet du att den går bra? Kör du med den? Den varvar alltså inte längre på friläge, eller? Vevhusventilationen kan du förlänga med en slang upp under tanken mot styrhuvudet, eller bak under sadeln.
 

Adse

Ny medlem
Gick med
10 May 2016
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z500, GSX-R 600
Nu förstår jag inte riktigt allt, men hur vet du att den går bra? Kör du med den? Den varvar alltså inte längre på friläge, eller? Vevhusventilationen kan du förlänga med en slang upp under tanken mot styrhuvudet, eller bak under sadeln.

Tack för svar!

Ja precis. Först borrade jag mina originalmunstycken till 100, som var för litet. Därmed köpte jag 108 och prövade med, då gick den för tjockt och hade svårt att varva ut. Nu är det sitter 105 i då startar den lätt och "pluddar" inte på något varvtal. Går ej upp i varv vid stillastående som du nämner.
OK, så du säger att det är normalt att den ryker lite från vevhusventilationen om ett filter sitter direkt på, cirka 10cm från blocket?

/Adam
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tack för svar!

Ja precis. Först borrade jag mina originalmunstycken till 100, som var för litet. Därmed köpte jag 108 och prövade med, då gick den för tjockt och hade svårt att varva ut. Nu är det sitter 105 i då startar den lätt och "pluddar" inte på något varvtal. Går ej upp i varv vid stillastående som du nämner.
OK, så du säger att det är normalt att den ryker lite från vevhusventilationen om ett filter sitter direkt på, cirka 10cm från blocket?

/Adam

Normalt är det ju inte. Men kallstart, kallt väder, fukt osv vem vet. Förlänga slangen är mer ett "fix" än en reparation.

Jag satte separata filter på EXAKT samma hoj en gång, den varvade fint, startade fint osv men var okörbar. Därför jag frågade om du kört den varm med belastning så att säga.
 

Adse

Ny medlem
Gick med
10 May 2016
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z500, GSX-R 600
Aha!

Ja får se hur det ser ut efter en lång runda till helgen förhoppningsvis.
Aha! Ja när jag hade originalmunstycken var min likadan, helt orkeslös men varvade fint och allt vid stillastående.
 

Adse

Ny medlem
Gick med
10 May 2016
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z500, GSX-R 600
Tjena igen allihopa!

Nu har jag varit ute på lite längre primiärtur..
Visar sig att motorcykeln fortfarande går för varm, som innan - även med 105 munstycken.
den går upp i varv vid stillastående och går "hårt".Det konstigaste är, att med 108 munstycken går den för tjockt, pluddrar och har sig. Nålen står på mittersta läget( flyttades upp ett snäpp i sommras )

Frågan är om jag skall testa om den drar tjuvluft vid insugsgummina därefter byta till 108 och i sista fall flytta nål(arna).

Vad tror ni?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tjena igen allihopa!

Nu har jag varit ute på lite längre primiärtur..
Visar sig att motorcykeln fortfarande går för varm, som innan - även med 105 munstycken.
den går upp i varv vid stillastående och går "hårt".Det konstigaste är, att med 108 munstycken går den för tjockt, pluddrar och har sig. Nålen står på mittersta läget( flyttades upp ett snäpp i sommras )

Frågan är om jag skall testa om den drar tjuvluft vid insugsgummina därefter byta till 108 och i sista fall flytta nål(arna).

Vad tror ni?

Var köpte du dina 108-munstycken? Har köpt munstycken från eBay som vid leverans visade sig vara något helt annat än märkningen som stod på dem. Dvs, bara för att de är märkta på ett visst sätt kanske inte den faktiska storleken är rätt.
 

Adse

Ny medlem
Gick med
10 May 2016
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z500, GSX-R 600
Vad är det som blir för varmt?

Motorn blir för varm - går hårt, varvar upp och tappat krafft jämfört när den är kall(are).

- - - Updated - - -

Var köpte du dina 108-munstycken? Har köpt munstycken från eBay som vid leverans visade sig vara något helt annat än märkningen som stod på dem. Dvs, bara för att de är märkta på ett visst sätt kanske inte den faktiska storleken är rätt.

Via NCCR, haft väldigt go kontakt med en av deras säljare. Så tvekar att de skulle skicka fel. Vore jävligt trist om så är fallet.. =/

- - - Updated - - -

Hur ser tändstiften ut? Vita, bruna, svarta?
Har du gjort komprov?

Stiften har jag inte hunnit kolla, får göra det i EM. Kompprov har jag faktiskt inte gjort!
Finns det något tips och trix för test? Att inte behöva göra det på verkstad med diverse verktyg menar jag.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag har en likadan hoj med samma problem. Jg har inte hunnit felsöka men är ganska övertygad om att det är tjuvluft vid insugsgummina som är problemet.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Via NCCR, haft väldigt go kontakt med en av deras säljare. Så tvekar att de skulle skicka fel. Vore jävligt trist om så är fallet.. =/

Min erfarenhet av NCCR är att de alltid är trevliga och tillmötesgående, och man till sist får det man beställt. Tror inte att de avsiktligt skulle skicka något fel, men de har kanske inte alltid har stenkoll på verksamheten. Dvs, kolla så att dina munstycken är tillverkade av originalfabrikant till dina förgasare. Annars hade jag inte litat på att det var rätt storlek.
 

Adse

Ny medlem
Gick med
10 May 2016
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z500, GSX-R 600
Jag har en likadan hoj med samma problem. Jg har inte hunnit felsöka men är ganska övertygad om att det är tjuvluft vid insugsgummina som är problemet.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Trodde jag också. testade att spraya insugen med startspray, ingen skillnad alls i tomgången.
Det roligaste är att tänstift till cylinder 3,4 får för mycket soppa medans 1,2 får mer lagom..
Dock har jag löst problemet nu - visade sig vara luftskruvarna kombinerat med tomgångsskruven.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top