Mjuka upp gamla förgasargummin, hur?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Måste få på förgasargummi på förgasarhalsarna efter renovering men de är gamla och hårda som tusan, så behöver mjuka upp dem något. Dvs, de är väl inte av gummi utan någon sorts plast, men ändå.

Har provat att koka dem och det hjälper lite, en kort stund, men inte tillräckligt för att det går att få på gummina. Hittade ett tips på advrider.com där någon menade att man skulle lägga dem i ett bad av thinner och vintergrönolja, detta skulle vara någon slags mirakelkur. Har letat efter vintergrönolja här i Sverige verkar bara finnas i hälsokostbutiker för typ 100 spänn per milliliter. Någon som vet var man kan hitta detta till rimligt pris alternativt vad man annars kan göra för att mjuka upp gamla "gummin"?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om dom bara ska vara mjuka den tid det tar att trä på dom så hade jag provat med värmepistol. Hur man gör dom mjuka en längre tid undrar jag med om det nu går
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om dom bara ska vara mjuka den tid det tar att trä på dom så hade jag provat med värmepistol. Hur man gör dom mjuka en längre tid undrar jag med om det nu går

De är lite bökiga, så de hinner kallna innan jag fått på båda (dvs två förgasare i ena ände till större rör i andra, via y-formad mellandel). Här är tråden från advrider där resultatet påstås hålla länge (som i mer än flera månader): http://advrider.com/index.php?threads/soften-hard-rubber.865303/
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Brukar använda värmepistolen och det funkar jättebra. Värm upp gummina och massera dom mjuka så kommer det att gå bra.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Smörj gärna med silikonolja eller silikonfett. Det sugs in i gummi med tiden och om inte annat så glider gummina lättare. Och så mycket värme som tidigare sagts.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag brukar använda startspray som glidmedel till handtag, slangar, insugsgummin etc etc
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Startspray här med. Fördelen är att det inte blir kladdigt och att det sitter som berg efteråt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tack för alla tips!
Har prövat att koka dem i vatten, har prövat glycerol och t-sprit och har även prövat att värma dem med varmluftspicka. Glycerolen gjorde inte ett skit, men kanske var jag otålig då en garagepolare använde samma blandning och menade att hans gummidetaljer blev mjuka och fina. Att värma dem gjorde dem visserligen mjuka men de var ändå "omöjliga" att få på, då de var för trånga, trots rikligt tillskott av startgas. Lösningen som till sist funkade var att värma med varmluftspickan, och medan se fortfarande var mjuka trycka i två pluggar som var lite större än förgasarnas flänsar. När gummit sedan svalnade stelnade det i expanderat läge och gled på hur fint som helst*. Önskar jag känt till det för typ 5 förgasardemontage sedan...


* Jaja :gnissla
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Glycerol som säljs i sverige funkar inte längre. det innehåller vatten

Har själv den från apoteket som jag brukar låta gummidelar bada i emellanåt. Ser ut att vara 15% vatten i den.
Går dock att hitta renare varianter(99%) om man googlar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top