Kul bushoj med avslappnad körställning?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Hej Bullen,

Funderar på att byta min Triumph Tiger 1050 Sport till något annat. Den har fungerat perfekt både till huligankörning samt några resor ner till alperna. Söker en hoj med avslappnad körställning tillsammans med fint chassi, rad4 är inte så intressant.

Yamahas MT modeller känns lika attraktiva som en Passat i Monaco.

Sedan såg jag MV Agusta Brutale Dragster 800 RR.
140hp och 168kg torr är ju helt ok.

b1.jpg


Finns det någon som har testat / äger en sådan?
Skulle vara intressant att höra omdöme, de tester jag har sett på YT påvisar en helt ok körställning men Italienare kan vara lite biased med sina inhemska produkter.

Finns det något annat kul och lite annorlunda som man borde kolla på?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har iofs inte kört 800 Dragster, men en vanlig Brutale 800RR, och jag tyckte den var väldigt mycket bus, och helt okej att sitta på. Av alla nakenhojar är det en sådan jag är mest sugen på att skaffa.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Söker en hoj med avslappnad körställning" + MV Agusta = NEJ!
Provkörde en massa MV Agustas förra året och avslappand körställning är det inte prat om. Snarare väldigt mycket attack och ren sporthojskörställning.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag har iofs inte kört 800 Dragster, men en vanlig Brutale 800RR, och jag tyckte den var väldigt mycket bus, och helt okej att sitta på. Av alla nakenhojar är det en sådan jag är mest sugen på att skaffa.

Så vitt jag förstår är det same/same.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
"Söker en hoj med avslappnad körställning" + MV Agusta = NEJ!
Provkörde en massa MV Agustas förra året och avslappand körställning är det inte prat om. Snarare väldigt mycket attack och ren sporthojskörställning.

Allt är ju en definitionsfråga men okej sadel och lagom upprätt så inte nacken går av. 183cm lång så hyfsat ok benvinkel skadar inte heller. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så vitt jag förstår är det same/same.

Jo, lite bredare bakdäck och lie utsendemässiga skillnader såvitt jag vet.
Som 192 cm lång hade jag inga direkta sporthojskänslor i sittställningen, kunde sitta hyfsat upprätt, men du ärnog välbetjänt av att provköra en innan köp. Jag verkar vara allmänt okänslig för sittställningar och hårda sitsar, och kan inte påstå att det blivit mer känsligt när jag blev av med en massa känsel i benen. :hihi
Det mest utmärkande med hojen när jag provkörde den var att den verkade ha ett väldigt lätt framhjul, det åkte upp hela tiden. :confused:
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Mt09.

Ful men ack så kul, för mig är det som en budget Superduke 1290R.
Testade dem Back to back en gång å var sjukt överraskad hur Rolig å lätthanterlig Mt09 va. Precis som 1290R fast mycket billigare å mycket fulare :p

Mvn e ju nog superbra, inte testat nån MV alls men verkar vara ett osäkret kort på svenska marknaden.
I england så verkar ägarna inte ens äga sina hojar pga slarv från importören eller nått sånt.
 
Last edited:

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Av recensionerna att döma verka nya street triple RS vara en höjdare. 123 kusar men lätt och kvick verkar det som.
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Jag trivs väldigt bra på min Dragster, lätt, smidig och tillräckligt med krut.
Enda problemet jag har är att den är lite väl stum i dämparna, dåliga vägar kan fort bli en pina.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag trivs väldigt bra på min Dragster, lätt, smidig och tillräckligt med krut.
Enda problemet jag har är att den är lite väl stum i dämparna, dåliga vägar kan fort bli en pina.

Tack för info, hur är det med service etc? Finns det reservdelar att tillgå?
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Får nog titta på den också men är inte överförtjust i designen .

Om du inte gillar designen på ST3 vill jag rekommendera hojen jag har nu (såklart), i mina ögon något av det vackraste som finns på två hjul, en Triumph Thruxton R. Inte lika busig men håller för ganska mycket smiskande (läs recensioner/youtube-filmer mm, exv: http://www.fastbikes.se/index.php/sv/reportage/provkort/9369-triumph-thruxton-r-2016-provkord)

Jag är dock svag för café-racer-looken...
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Provade en MV Augusta Dragster 800 för några år sedan. Maken till lätt hoj att köra på bakhjulet med har jag nog aldrig testat (jag har haft en 990 Super Duke). Hojen var kul och varvvillig, men växellådan var enligt mig katastrof. Långa slag och utan känsla. Insprutning var med ryckig.
Vill helt klart ha en då utseende och kul faktor är väldigt hög :).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Provade en MV Augusta Dragster 800 för några år sedan. Maken till lätt hoj att köra på bakhjulet med har jag nog aldrig testat (jag har haft en 990 Super Duke). Hojen var kul och varvvillig, men växellådan var enligt mig katastrof. Långa slag och utan känsla. Insprutning var med ryckig.
Vill helt klart ha en då utseende och kul faktor är väldigt hög :).

De ska tydligen ha fått rätt bra ordning på insprutet den senaste iterationen.
Växellådan tänkte jag inte på öht, men åas brukar jag inte tänka så mycket på den. :crash
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top