Supermotard gatåkning

trackx

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2017
Ort
Täby
Hoj
KTM 690 SMC-R 2016
Tjena, ny här på forumet och ny i mc-världen helt. har lite frågor om utrustning till supermotard. Har nyss inskaffat mig en ktm 690 smc-r. kollat runt lite men blir inte klokare för det. Alla säger så olika men verkar ändå som de flesta lutar åt skinnställ. men skinnställ känns lite väl extrem när man bara ska pendla till jobbet eller ut och busa på stan. Kollat på mvd:s supermotardställ, men det verkar väldigt kallt tidigt vår/höst. Vad brukar ni ha på er när ni kör i stan osv?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kör med skinnställ. Funkar kalas. Ett helställ, lindstrands silverstone.

Samma ställ på bana som jobbpendling (har omklädningsrum och arbetskläder). I stan kör jag väldigt sällan.

Grattis till ett bra val av hoj. Välkommen in i missbruket!:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag ingen motard, men när jag börjar pendla när tempen kommerupp över 7 grader (eller när jag inte orkar vänta längre) så kör jag i ett skinnställ. Brukar pendla sådär 8-10 mil enkel väg, och visst blir det lite kyligt efter sådär 4-5 mil, men det bara ser till att man vaknar ordentligt. :hihi
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Köp något du kommer orka kränga på dig varje gång du ska ut och köra. Pallar du inte krypa in i kroppskondomen så köp två-delat där du kan koppla ihop byxor och jacka. Skinn eller textil spelar inte jättestor roll i dessa dagar, även om skinn är bättre. Jag kör på Lindstrands jacka och byxor i textil med separat ryggplatta. Köp ordentliga grejer, särskilt hjälm, stövlar och handskar.
 

trackx

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2017
Ort
Täby
Hoj
KTM 690 SMC-R 2016
tack för snabba och bra svar. Hur är rörligheten i skinnställ? Tänker att om man buskör eller tränar bakhjul i barkarby vill man ju va rätt smidig. Och funkar skinnställ lika bra nu när det är kallare som en varm sommardag?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
För egen del upplever jag inte att rörligheten hämmas av helstället. Nu kör jag inte varken ofta eller bra på bakhjulet men skrapar knäpuck så ofta jag får tillfälle.

Skulle tro att bakhjulsåka funkar bättre än övrigt stuntande i skinnställ.

När det är blött/kallt tar man på ett lager extra över skinnstället.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
tack för snabba och bra svar. Hur är rörligheten i skinnställ? Tänker att om man buskör eller tränar bakhjul i barkarby vill man ju va rätt smidig. Och funkar skinnställ lika bra nu när det är kallare som en varm sommardag?

Personligen tycker jag att skinnstället är det av mina hojkläder som känns bäst att ha när jag väl sitter på hojen. Det är inte vidare bekvämt att gå runt i, eller gå på toa med däremot. :hihi
Men väl på hojen så är det perfekt.
 

trackx

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2017
Ort
Täby
Hoj
KTM 690 SMC-R 2016
Beställde nyss ett MVD motardställ, 2-delat skinn. Läste att det ska va rätt bra. Tänkte köra som SwePace sa, drar på nåt över när det är kallt. Nu är det bara skor, hjälm och handskar kvar.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Tyckte skinnställ på motard funkade bra tills jag började göra mer på ett hjul än bara sitta på sadeln, så bra val.

Ska du nöta runt på diverse flygrakor så är det förresten uppskattat om du håller ner ljudet lite på hojen och inte kör ett urpluggat akra..:hej
 

trackx

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2017
Ort
Täby
Hoj
KTM 690 SMC-R 2016
haha jag som trodde det var exakt det man skulle göra, tänkte köpa ett wings slip on, inte råd med akra just nu
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top