Hjälp! Vill köra off- och onroad...

!!@@!!

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2017
Ort
Mariestad
Hoj
ingen
Hej,
Jag är en 16-årig tjej som ska ta A1-kortet till våren.
Har dock ett problem.. Är väldigt sugen på att börja köra cross men har ej sätt att transportera den till närmsta bana (som ligger 5 mil bort) varje gång jag ska köra...
Behöver alltså kunna köra on- och offroad med samma hoj för de hyr inte ut garage i närheten. :(
Inte säker på hur jag ska göra. Har tänkt på 2 alternativ:
1. Lv-reggad cross - men vet ej om de har tillräckligt med kraft för att man ska kunna göra så mckt på en crossbana.
2. Trimmad motard - jobbit om man åker fast + vet ej om d kommer funka på crossb?

Uppskattar tips/förslag/idéer, tack i förväg!
P.S. ingen idé att säga att jag borde ge upp, för det har ja redan hört.
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
KTM exc 125 går väl att landsvägsregga, eller är jag ute och cyklar? Fast den kanske har för mycket effekt för A1 kom jag på.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
KTM exc 125 går väl att landsvägsregga, eller är jag ute och cyklar? Fast den kanske har för mycket effekt för A1 kom jag på.

Org effekten är ganska hög, men man kollar reg nr på transportstyrelsen.se hur mycke den är reg på... Många lv reg har låg effekt på pappret å går att köra A1...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet är att dom hojarna som du får köra på vägen har för låg effekt för att vara roliga på en cross bana. Crossmotorcycklar för dig är 250 cc 4 takt och 40 Hk. Vägutrustningen blir lätt förstörd på en cross bana.

Andra problem är.

Att köra 10 mil asfalt på crossdäck är ingen höjdare.
Hojen kommer att gå sönder vid crosskörning och behöver transporteras hem för reparation eller servas vid "racebussen".

En laglig a1 hoj har samma effekt som en 65 cc barncross
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tyvärr måste du välja .

Köpa en vägmotorcyckel och hålla dej på vägarna.

ELLER

Köpa en 250 cc cross och en A traktor för att transportera crossen till/från banan. A traktorn ger möjlighet att få med verktyg och reservdelar och ev. en kompis.

ELLER

Vänta till 18 årsdagen och skaffa en bíl och släp eller pick Up. Då går det enkelt att transportera crossen till / från banan samt att Meka.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är få ungdomar förunnat att kunna syssla med motorsport. Det kräver både en del pengar och transporthjälp.
Kan du inte få någon att hjälpa till med transport av hoj så är det väl mopedlastbil/A-traktor som återstår som alternativ eller att du kan förvara och meka med hojen på plats i en klubbstuga eller liknande. Att köra samma hoj på väg och crossbana är helt enkelt ingen bra idé.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ktm exc är enda 125 som har pullver nog for crossbana o dessutom går att köra på väg i stypt utförande på A kort. Ostrypt ger den runt 40 hp och har väldigt kort mellan service ca 9 tim körning.

Köp en exc o kör med huvudet på vägen och som en galning på crossbanan så går det bra.

Jag kör själv en yz250wr 2T E-reggad ca 1000 mil om året med motard hjul.. detta är lika olagligt som att du kör ostrypt 125cc. Jag är troligen äldre än din far o skiter ändå i att det är fel.

Mvh
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Lyssna inte för mycket på nej-sägarna nu. :)

KTM 125 EXC är kanske det enda riktiga alternativet, men det är inget dåligt sådant. De är seriöst snabba på crossbana i ostrypt utförande, och det är mycket möjligt att det funkar att köra strypt på crossbana för en nybörjare. Sen är service-intervallerna löjligt väl tilltagna och anpassade för folk som kör på elitnivå, så 10 timmar enligt boken kan lätt vara 30-40 för en som inte gasar så hårt.

Sen sliter det såklart lite däck att köra asfalt, men inte så farligt som folk verkar tro. Det kanske kostar dig ett extra bakdäck per säsong, men inte mer. Prova säger jag! :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Lyssna inte för mycket på nej-sägarna nu. :)

KTM 125 EXC är kanske det enda riktiga alternativet, men det är inget dåligt sådant. De är seriöst snabba på crossbana i ostrypt utförande, och det är mycket möjligt att det funkar att köra strypt på crossbana för en nybörjare. Sen är service-intervallerna löjligt väl tilltagna och anpassade för folk som kör på elitnivå, så 10 timmar enligt boken kan lätt vara 30-40 för en som inte gasar så hårt.

Sen sliter det såklart lite däck att köra asfalt, men inte så farligt som folk verkar tro. Det kanske kostar dig ett extra bakdäck per säsong, men inte mer. Prova säger jag! :tummenupp

Tror du själv på projektet??
Köpa en gatgodkänd hoj och.förse den med crossdäck och ostrypa den.
1 vi får en hoj som är hur tråkig som helst på vanlig gatkörning och på transportsträckorna t/r cross banan.
2 vi har en hoj som är olaglig. För hög effekt samt bortmonterade trafiksäkerhets komponenter t.ex. blinkers.
3 vi har stor osäkerhet om hojens status efter besöket på crossbanan. Vurpskador, punktering, skuren kolv, kedjebrott. Det är sådant som stoppar hemfärd från banan. Allt detta är vardag för en crossförare. Men hen löser det antingen med verktyg , reservdelar som finns i bilen eller transporterar man hem hojen till garaget.

Min gissning är att det blir 1 - 2 besök på banan innan TS tröttnar på projektet. Till detta krävs det gått om pengar att reparera mc och köpa slitdelar till bilen. Crosskörning är som att köra hojens teknik i en slipmasin, smuts tränger in överallt.


Mitt. råd. Välj en gathoj istället t.ex ktm 125 duke, Yamaha wr 125 x, Det är hojar som kommer att fungera bra . När du är 18 är öppnar sig helt andra möjligheter att " rodda " crossåkningen själv. Då är det bara att skaffa en bil och lasta crossen . Då kan man besöka olika banor i området.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tror du själv på projektet??
Köpa en gatgodkänd hol och.förse den med crossdäck och ostrypa den.
1 vi får en hoj som är hur tråkig som helst på vanlig gatkörning och transportsträckorna t/R cross ananas
2 vi har en hoj som är olaglig. För hög effekt samt bortmonterade trafiksäkerhets komponenter t.ex. blinkers.
3 vi har stor osäkerhet om hojens status efter besöket på crossbanan. Vurpskador, punktering, skuren kolv, kedjebrott. Det är sådant som stoppar hemfärd från banan.

Min gissning är att det blir 1 - 2 besök på banan innan TS tröttnar på projektet. Till detta krävs det gått om pengar att reparera mc och köpa slitdelar till bilen. Crosskörning är som att köra hojens teknik i en slipmasin, smuts tränger in överallt.

2. Man kanske inte måste ostrypa, och endurohojar har blinkers, tuta mm. som kan sitta kvar. Endurodäck är gatlegala
3. Visst vurpar man sönder grejer, men väldigt sällan sådant som gör att man inte kommer hem. Jag har provat, och det brukar vara typ kopplingsgrepp eller växelpedal. Och om man nu blir strandad får man väl tigga skjuts med nån.

Om jag tror på det? Det beror på TS inställning, men listan med potentiella problem är inte jättelång kan jag tycka, och allt är lösbart. Vill man så går det definitivt.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top