Billig pelarborr!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag kan ingenting om billiga pelarborrmaskiner.
Men: Undvik finesser och köp en tung maskin.
Gäller vid alla köp av billiga maskiner.
På pelarborrmaskiner och svarvar bör man även leta efter något med (någorlunda) ordentlig storlek på chucken och förmåga att hantera längder.
Speciellt om du skall arbeta i trä och liknande.
Träborr är långa.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har en Scheppach från Jula som är lik de ovanstående men lite mera motor, tycker den fungerar helt ok för vad det är. Använt den ganska flitigt till de flesta material, även med hålsåg i trä upp till 60 mm och även fräst en del men då styrt för hand =) Glappfri än så länge i vilket fall, största nackdelen har varit att remskivan som alltså består av ett torn av skivor/olika växlar är tillverkad i plast. Detta resulterade i att remmen sågade av skivan för ettans växel ganska snabbt.. nu var detta förmodligen inte helt utan handhavande = låg växel, tungt jobb och tveksamt spänd rem. Övriga växlar fungerar fint trots detta och en ny del kostar en ungefär en hundring.

Nu kosta maskinen gratis, brandsotskadad kartong typ, men har även andra maskiner från samma märke och ptjae.. de gör det dom ska utan knyssel. Trodde det skulle vara ett straff med rem men lättväxlat är det även om nästa maskin blir med kuggväxel.

schepp1.jpg


schepp2.jpg


schepp3.jpg


schepp4.jpg


schepp5.jpg

Fräst ur

schepp6.jpg


schepp7.jpg


schepp8.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag slog till på en liten grön Bosch PBD40 från Jula, och jag är grymt nöjd hittills :tummenupp Jag roade mig med att såga ut servettringar med hålsåg, på frihand, och det gick alldeles ypperligt :tummenupp
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Har en sån här
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ationara-borrmaskiner/pelarborrmaskin-254017/

Och den är ärligt talat inte mycket att ha. Köpte den för att ha tills jag hittat någon begagnad rejäl maskin och det är med nöd och näppe den klarar den uppgiften, bordet flexar ganska rejält när man ska borra och den känns allmänt allt för vek.

Haft en så'n (exakt lika men HDF Paulsson) i över 20 år. Till lättare hemfix har den funkat alldeles utmärkt både i trä och metall, precisionen är "ok" till det mesta. Inte märkt att bordet flexar men brukar ju inte försöka trycka borret genom materialet med våld heller :crash
Men man får ju naturligtvis vad man betalar för.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top