Billig pelarborr!

nekya

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2014
Ort
spånga
Hoj
1999 suzuki gsxr600
Tja allihop! Ska börja med att säga att riktiga maskiner har jag i garaget! Men är ute efter en bänkpelarborrmaskin, och vill ha era tips om en billig men fungerande bänkpelarborrmaskiner för 2000-3000kr(kina maskin) ska bara ha den hemma i förrådet för mindre arbeten typ små fix till huset och sånt. Jag är medveten om att man får vad man betalar för så jag vill ha tips på den minst dåliga så att säga!
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Skulle också satsa på Bosch PDB 40, den är minst glapp av alla budgetmaskiner jag testat då chucken sitter fast monterad i motorenheten.
Fortfarande ingen extrem precision men duger nog för alla hobbymeckare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skulle också satsa på Bosch PDB 40, den är minst glapp av alla budgetmaskiner jag testat då chucken sitter fast monterad i motorenheten.
Fortfarande ingen extrem precision men duger nog för alla hobbymeckare.
En sån där har jag varit på väg att köpa länge, men alla jag har känt på har känts väldigt hackiga i den vertikala rörelsen. Första gången trodde jag att någon klåpare hade monterat den fel, men när alla känns lika så blir man ju misstänksam :va Visst, nu är det ju kanske inte den rörelsen som är den viktigaste, stoppen styrs ju på andra sätt, men det drar verkligen ner hela kvalitetskänslan.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Finns bra begagnade grejer också. Jag hade dock den billigaste som fanns på biltema för några år sen. Sån där man fäster en vanlig borrmaskin. Den var dock inte så bra då stången krängde/böjdes när man applicerade tryck
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
En sån där har jag varit på väg att köpa länge, men alla jag har känt på har känts väldigt hackiga i den vertikala rörelsen. Första gången trodde jag att någon klåpare hade monterat den fel, men när alla känns lika så blir man ju misstänksam :va Visst, nu är det ju kanske inte den rörelsen som är den viktigaste, stoppen styrs ju på andra sätt, men det drar verkligen ner hela kvalitetskänslan.

Menar du vertikala rörelsen när man :borrar?
Känner inte igen det där i så fall, den är mjuk när man för den upp och ner i arbetsområdet.
När man ska höja hela enheten vertikalt då är den hackig, fjädern gör att den hakar fast sig och hoppas upp med ett ryck, den den biten är inte så bra. Men påverkar bara när man ställer om mellan borrningar och det går att lirka lite så att fjädern släpper.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Menar du vertikala rörelsen när man :borrar?
Känner inte igen det där i så fall, den är mjuk när man för den upp och ner i arbetsområdet.
När man ska höja hela enheten vertikalt då är den hackig, fjädern gör att den hakar fast sig och hoppas upp med ett ryck, den den biten är inte så bra. Men påverkar bara när man ställer om mellan borrningar och det går att lirka lite så att fjädern släpper.
Japp, precis så, när man :borrar :brynad Fast det kan ju å andra sidan bero på att dom är dåligt monterade i affärerna, inte underhållna och inte uppsmorda. Å andra sidan, Bauhaus gör ju inte ett smack själva, det är ju leverantörerna som levererar och monterar upp allt där, så det borde ju Bosch ha gjort ordentligt själva.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Men Bosch gröna serie har väl aldrig gjort någon glad!?
Har ett antal exempel när jag varit dumsnål och handlat dessa, för jag skulle ju bara... när man kastat dom och handlat ngt bättre så inser jag hur mycket bättre och effektivare det skulle blivit om jag handlat rätt från början.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Jag köpte en rejäl pelarborr begagnad på blocket för 3500kr.
Visst, den såg ut som kriget när jag hämtade den men det var lätt åtgärdat med en rejäl rengöring och lite sprayfärg.
Ingen aning vad det är för märke, men den är stabil och mycket bättre precision och ork än min gamla biltema pelarborr.
 

nekya

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2014
Ort
spånga
Hoj
1999 suzuki gsxr600
tuvär har jag inte 3fas i lilla boden hemma annars hadde det varit lite annorlunda, och ej plats för en golvborr heller! därför har jag tittat lite små kineser! har tittat på boschen men gillar inte fastspänningen! har sätt att einhell har några varianter i olika storlekar
men vet inget om märket, och hälst vill man ju skaka och dra lite i dom så man vet på ett ungefär hur besviken man blir när man packar upp den hemma sedan!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle hoppa över att köpa en billig pelarborr maskin... Dom har oftast en hel del glapp i kuggstången till spindeln... De innebär att spindeln glappar upp å ner... Näe man borrar igenom så hoppar allt till om man har en hyfsat agresiv borr...
Skulle nästan valt en pelarställ till handborrmaskinen istället... Eftersom trådskaparen inte har 3 fas i Boden där den ska användas... Jag själv skulle valt en beg Arboga eller liknande...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
tuvär har jag inte 3fas i lilla boden hemma annars hadde det varit lite annorlunda, och ej plats för en golvborr heller! därför har jag tittat lite små kineser! har tittat på boschen men gillar inte fastspänningen! har sätt att einhell har några varianter i olika storlekar
men vet inget om märket, och hälst vill man ju skaka och dra lite i dom så man vet på ett ungefär hur besviken man blir när man packar upp den hemma sedan!

Swedol har ju en liten kines för ca 2000:-. VT-5439
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Precis som för alla andra verkstadsmaskiner så är det bättre att köpa en begagnad maskin från 60-talet än en ny för samma pris. :fakta

Men snälla. Nu slår du in öppna dörrar. Jag har jobbat som svarvare, fräsare, på tre olika mekaniska verkstäder redan innan 80-talet var slut. Hela jag är tillverkad på 60-talet.Jag har gett dig och andra råd här i över 10 år.

Men TS vill inte ha bra maskin, han vill ha en billig kines. Läs hans text.
Kanske borde jag inte ha rättat upp den särskrivna rubriken i denna tråd, den innehöll ngt om "billig kina skit". Kanske borde jag inte ens ha svarat på ditt inlägg.

Jag gör som jag hade tänkt göra från början och flyttar tråden till OT-teknikforumet, eftersom borrmaskinen (står också i förstainlägget) ska användas till husprojekt och ej mc.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top