Privat olycksfallsförsäkring?

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Olycksfallsförsäkring skall ju vara bra att ha, även om man inte kör motorcykel. Kan någon rekommendera ett bra försäkringsbolag? Vad skall man tänka på? Hur högt prisbasbelopp bör man ha som motorcyklist?

Olycksfallsförsäkringen som jag kan teckna via mitt fackförbund har undantag för trafikskador med motiveringen att det skall täckas av trafikförsäkringen, så den är inte så intressant.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har Trygg Hansa och det mest positivt är att privat sjukvård vid olycksfall ingick för 200:- extrea per år. Totalkostnad ca. 1400 per år.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har TryggHansa, de är skaligt sega men verkar iaf inte ha försökt smita undan från att betala ut för min olycka, och de gav ungefär samma invaliditetsgrad som jag hade uppskattat att jag hade utifrån reglerna, så helt hemska är de inte iaf. Mitt försäkringsbelopp är 500 000.
Sedan har jag en till, men den har en väntetid på 2 år så jag har precis börjat bråka med dem för att få ut pengarna.

Och du kan ha hur många olycksfallsförsäkringar du vill, alla ska betala ut fullt belopp, och tumregeln är att de följer det första bolagets invalidetetsutredning. :D

Att fackets försäkring säger så är ju rent trams. Trafikförsäkringen täcker mest upp inkomstbortfallet (vilket kan vara betydande), sedan finns det någon ersättning för bestående men också men den har jag inte fått utbetalad än så jag har ingen aning vad man kan vänta sig där.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Tack Ulvhamne. Det var faktiskt din olycka och Rockmorsans tråd om den som fick mig att tänka på det. Jag hade, bland annat, olycksfallsförsäkring innan jag bytte arbetsgivare för några månader sedan, men priset som fristående verkade inte vara lika bra som när jag var gruppmedlem; därför håller jag på att se över det hela.

Det tyckte jag också. Det rör sig om Akademikerförsäkringar så det berör en hel drös med tjänstemän via olika fackförbund; jag hade skrivit att jag var motorcyklist och han som jag pratade med berättade det precis i början av samtalet så att jag skulle vara med på noterna. Han föreslog Länsförsäkringar och/eller undersöka om jag kan försäkra mig via min sambo (hon har köpt hoj och skall ta lappen nu i vår, så vi behöver ändå kontrollera att hennes försäkring inte har sådana dumma undantag).

Edit: Problemet med försäkringar är att man typ behöver vara en arbetslös jurist för att ha tid och kunskap att kunna sitta och jämföra dem. :-/
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack Ulvhamne. Det var faktiskt din olycka och Rockmorsans tråd om den som fick mig att tänka på det. Jag hade, bland annat, olycksfallsförsäkring innan jag bytte arbetsgivare för några månader sedan, men priset som fristående verkade inte vara lika bra som när jag var gruppmedlem; därför håller jag på att se över det hela.

Det tyckte jag också. Det rör sig om Akademikerförsäkringar så det berör en hel drös med tjänstemän via olika fackförbund; jag hade skrivit att jag var motorcyklist och han som jag pratade med berättade det precis i början av samtalet så att jag skulle vara med på noterna. Han föreslog Länsförsäkringar och/eller undersöka om jag kan försäkra mig via min sambo (hon har köpt hoj och skall ta lappen nu i vår, så vi behöver ändå kontrollera att hennes försäkring inte har sådana dumma undantag).

Edit: Problemet med försäkringar är att man typ behöver vara en arbetslös jurist för att ha tid och kunskap att kunna sitta och jämföra dem. :-/

Ett råd för att handha olycksfallsförsäkringar är att antingen få tag på en jurist eller någon fond som kan hantera all kontakt med dem om du behöver utnyttja dem, för det är fantastiskt byråkratiskt och segt. Nu har inget av de jag haft att göra med bråkat alls, men vet fantastiskt många som fått bråka i 10 år för att få ut ersättningar. Men, det är ju bara om det blir aktuellt att använda dem.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Lite OT, sry

Vet att jag har läst Ulvhamne & rockmorsans trådarna förut, men kommer inte ihåg vad dom har för rubrik :va

Vad kan man söka på? Eller om någon sitter på länk.
Har även läst Laidbacks tråd.

Är nog bara nyttigt att läsa om vad som kan hända lite då och då. Svårt att kunna tänka sig hur det verkligen kan gå

Edit: hittade rockmorsans tråd och din blogg Ulvhamne

Mod kan ta bort inlägget då det var OT
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vet att jag har läst Ulvhamne & rockmorsans trådarna förut, men kommer inte ihåg vad dom har för rubrik :va

Vad kan man söka på? Eller om någon sitter på länk.
Har även läst Laidbacks tråd.

Är nog bara nyttigt att läsa om vad som kan hända lite då och då. Svårt att kunna tänka sig hur det verkligen kan gå

Jag skrev blogg, men rockmorsan skrev en tråd.

Det här är första inlägget jag skrev efter olyckan.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Har själv TH vad det gäller den biten.
De gör inte undantag vid skador uppkomna vid 'extremsporter' (där inräknat motorcykeltävlingar, fallskärmshopp, bergsklättring, rugby o.s.v) vilket var den stora säljpunkten för min del.
Andra bolag vi hade kontakt med vid tillfället för tecknandet (drygt tre år sedan) ersatte inte skador uppkomna vid dessa aktiviteter.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Har själv TH vad det gäller den biten.
De gör inte undantag vid skador uppkomna vid 'extremsporter' (där inräknat motorcykeltävlingar, fallskärmshopp, bergsklättring, rugby o.s.v) vilket var den stora säljpunkten för min del.
Andra bolag vi hade kontakt med vid tillfället för tecknandet (drygt tre år sedan) ersatte inte skador uppkomna vid dessa aktiviteter.

Ok, det låter som att jag skall höra med Trygg-Hansa och Länsförsäkringar till att börja med.

Notera att Akademikerförsäkringars olycksfallsförsäkring täcker så kallade extremsporter, det var endast trafikskada som de hade undantag för.
 

Tintin

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Hojlös-beslutsångest R/RR
Har själv TH vad det gäller den biten.
De gör inte undantag vid skador uppkomna vid 'extremsporter' (där inräknat motorcykeltävlingar, fallskärmshopp, bergsklättring, rugby o.s.v) vilket var den stora säljpunkten för min del.
Andra bolag vi hade kontakt med vid tillfället för tecknandet (drygt tre år sedan) ersatte inte skador uppkomna vid dessa aktiviteter.

De verkar ha ändrat vilkoren i "VuxenOlycksfall" :-( THol.JPG
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Bästa försäkringen är en fast anställning. Olycksfallsförsäkringar brukar inte ge många kronor i jämförelse med årslång sjukskrivning. De olycksfallsförsäkringar man tecknar via jobbet brukar vara de bästa för de som utövar risksporter, typ flygsporter. 40 basbelopp är den nivån jag skulle välja och rekommendera på olycksfallsförsäkring.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Bästa försäkringen är en fast anställning. Olycksfallsförsäkringar brukar inte ge många kronor i jämförelse med årslång sjukskrivning. De olycksfallsförsäkringar man tecknar via jobbet brukar vara de bästa för de som utövar risksporter, typ flygsporter. 40 basbelopp är den nivån jag skulle välja och rekommendera på olycksfallsförsäkring.

Min nuvarande arbetsgivare har inga gruppförsäkringar, i dagsläget, så den möjligheten finns inte. Men vet du någon bättre lösning än olycksfallsförsäkring så är jag idel öra; FKs tak ligger för lågt för att det skulle kunna hålla på sikt (antar jag utan att ha räknat på det).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bästa försäkringen är en fast anställning. Olycksfallsförsäkringar brukar inte ge många kronor i jämförelse med årslång sjukskrivning. De olycksfallsförsäkringar man tecknar via jobbet brukar vara de bästa för de som utövar risksporter, typ flygsporter. 40 basbelopp är den nivån jag skulle välja och rekommendera på olycksfallsförsäkring.

Sjukpengen är ju larvigt dålig, så en vettig olycksfallsförsäkring ger definitivt mer än det på ett år. Sedan får man ju sjukpengen plus alla olycksfallsförsäkringar, plus inkomstförsäkring och inkomstbortfallsersättning på trafikförsäkringen, så det är ju inte direkt så att man behöver välja det ena eller det andra.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Efter några år som försäkringsinformatör för facket (spotta bäst ni vill..)
så är det värt att kolla upp vilka försäkringar du har via ditt kollektivavtal & medlemsskap.

När jag drog min rygg på diagonalen med en fallande tvättmaskin så ledde det till följande:
2 månaders 100% sjukskrivning:
1 månads 50% sjukskrivning:
Säg 75 dagar.

Från "Systemet"
1x Karensdag. 0kr
13x Sjuklönedagar. 80% av din fasta lön.
46x Ersättningsdagar från FK 80% av din lön ELLER max 714:- / dag.
15x Ersättningsdagar från fk 40% av min lön (50% sjukskrivning) + 50% av min lön från jobbet.
______________________________________________________________________
Ovanstående får alla som jobbar på en arbetsplats som följer svensk lag vid en sjukskrivande skada på fritiden! Och som har en duglig läkare som ordnar rätt papper etc. (Förutsätter att FK inte bråkar)
______________________________________________________________________
Via facket:
Olycksfallsförsäkring Privat via Folksam. 1000:- basbelopp för sjukhusbesök och någon procentsats på 1,000,000:- för värk och sveda + tillfällig arbetsnedsättning. Blev ca 8000:- i detta fall.
Hade jag haft sjukförsäkringen som man kunde teckna UTAN hälsokontroll vid anslutning hade jag nog fått mer.
Fick även hjälp med samtliga blanketter och allt samarbete jämtmot företaget av min lokale fackpamp!
___________________________________________________________________________________
Via kollektivavtalet:
AFA gruppförsäkring.
En extra avtalsförsäkring som ger runt 10% av din sjukpenninggrundande lön FRÅN DAG 14 och ca 100 dagar fram.
___________________________________________________________________________

Hade jag nu varit lite på hugget hade jag vetat att mitt jobb hade EN TILL olycksfallsförsäkring som jag missade att använda och som sedan klabbat lite efter det pga tid gången sedan problemen.

OBS! Du kan teckna så många privata försäkringar som helst, men de kommer inte att ge dig basbeloppet flera gånger. Det betalas ut av den du ringer till först.
Invaliditets / värk - pengar kan dock komma från flera källor.



Summa för er med någon bokstavskombo:
"Bästa försäkringen är en fast anställning."
- Vrak2005

+ kolla upp vad du redan har via jobbet & avtalet + facket om du nu är med där
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Se på fan. Dags att läsa när uppdaterade försäkringsvillkoren kommer. Brukar vara i mars.
Jävla uselt.

Trygghansa är generellt rätt generösa gällande de flesta sporter/aktiviteter de täcker, t.ex. ridning och cross är det många som inte tar heller pga de stora materiella kostnaderna som ofta tillkommer.

Jobbat extra som skadereglerare för TH senaste 2.5 åren, har ni några särskilda funderingar kring olycksfall och processer kring det så är det bara att fråga.
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Beror ju på vad syftet är, sjukförsäkringen i TH tycker jag i stora drag är onödig för gemene man.

Ett typexempel som jag kan få reglera: Du har halkat nedför en slänt och bryter ett ben och blir sjukskriven minst 30 dagar från jobbet.

Du får:
-Samtliga landstingsanslutna vårdbesök (gällande olyckan) täckt upp till högkostnadsskyddet är nått (1100kr/år), det kan innebära både akutbesöket och sjukgymnastik osv.
-Receptbelagd medicin upp till högkostnadsskydd är nått (typ 2400kr/år, går att kolla upp enkelt).
-3000kr i schablonersättning pga sjukskrivningen
-Förstörda kläder & glasögon ersatt -åldersavdrag (ingen självrisk).
-Schablonersättning per dag du är inskriven på sjukhus (om du blir inlagd och kvar över natt t.ex.)
-Eventuell ärr&invaliditetsersättning, tidigast 1år efter olyckan kan man höra av sig.

Är det däremot en trafikolycka så försvinner alla ersättningar för kostnader, eftersom trafikförsäkringen alltid går först i tur att ta dem kostnaderna. Men du har fortfarande rätt till ersättning för ärr och invaliditet, sjukskrivning.

I sjukförsäkringen i TH's tryggavuxna så har du ej täckt för varken patientavgifter eller mediciner, däremot är schablonersättningen per dag du är inskriven med, och diverse diagnoser ger schablonersättning.
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Beror ju på vad syftet är, sjukförsäkringen i TH tycker jag i stora drag är onödig för gemene man.

Ett typexempel som jag kan få reglera: Du har halkat nedför en slänt och bryter ett ben och blir sjukskriven minst 30 dagar från jobbet.

Du får:
-Samtliga landstingsanslutna vårdbesök (gällande olyckan) täckt upp till högkostnadsskyddet är nått (1100kr/år), det kan innebära både akutbesöket och sjukgymnastik osv.
-Receptbelagd medicin upp till högkostnadsskydd är nått (typ 2400kr/år, går att kolla upp enkelt).
-3000kr i schablonersättning pga sjukskrivningen
-Förstörda kläder & glasögon ersatt -åldersavdrag (ingen självrisk).
-Schablonersättning per dag du är inskriven på sjukhus (om du blir inlagd och kvar över natt t.ex.)
-Eventuell ärr&invaliditetsersättning, tidigast 1år efter olyckan kan man höra av sig.

Är det däremot en trafikolycka så försvinner alla ersättningar för kostnader, eftersom trafikförsäkringen alltid går först i tur att ta dem kostnaderna. Men du har fortfarande rätt till ersättning för ärr och invaliditet, sjukskrivning.

I sjukförsäkringen i TH's tryggavuxna så har du ej täckt för varken patientavgifter eller mediciner, däremot är schablonersättningen per dag du är inskriven med, och diverse diagnoser ger schablonersättning.

finns andra ersättningar med, som parkeringar, sjukresa med bil, eventuell hotellkostnad och dyl. om det inte finns andra möjligheter att ta sig hem. Väldigt olika från fall till fall vad som gäller.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top