Ta 690 på grusresa till Säfsen.

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Hade tänkt ta min 690 på en grus tur mot Säfsen (i ca 4 dagar) Juni-Juli? (Ons-Lör).
sen blir det lite turer där ett par dagar.
Tanken är att jag ska ta mig på (mestadels) grus vägar mot målet Säfsen :)
Jag kommer starta från Arlanda/Stockholm.

Det är ju inte så långt ca 25-26 mil dit så körning på lite sämre vägar än bara asfalt vore lite roligare.
Eller blir det bara att piska tråkig asfalt:va

Har aldrig kört en flera dagars grus resa så det här kommer bli min första.
Har kört en hel del Europa Alpen resor på asfalt,
Men har alltid haft en dröm att köra lite längre än en heldag på grus.
Så nu Jäv..
Tar med tält?
Eller kollar något boende.

Har inget klart med när jag ska åka exakt.
Men skall undvika alla Adventure dagar som körs där ;)

Eller är det så jädrans tråkig resa dit så det bästa är att ta släpet :(

Ni som kört dit och även runt Säfsen vart skall jag åka och hur :va
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Vi har har åkt till Säfsen många ggr. och vi åker mestadels grus lr. så mycket går :tummenupp
Vi har ungefär 25mil åxo o det tar cirkus 6 timmar med lunchstopp i Kolsva
Vi bor då i stuga nära resorten, för då kan man gå dit och äta finmat och några kalla :fyllisar
så kör hårt, vet ej vägar från sthm hoppas någon annan vet så du får en trevlig tur upp.
 

Bifogat

  • 20160507_113236.jpg
    20160507_113236.jpg
    2.1 MB · Visningar: 96
  • 20160507_105622.jpg
    20160507_105622.jpg
    1.8 MB · Visningar: 72
Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Helt rätt hojval för ändamålet!
Transportera dig till Shell 7-eleven Bålsta (Trafikplats Åsen) och börja resan där om du ska köra grus upp och göra det en del av grus äventyret.
Säfsen.jpg
Antingen bor du i Säfsen och kör dagsresor runt omkring eller så hyr du boende längs med rutten.
Har kört båda alternativen och är ni några stycken är ju alternativ 1 roligast.
Ska du ha nytt boende varje kväll och köra 25-30 mil så passerar du Säfsen och fortsätter mot Norge och sen loopar tillbaka.

Glöm inte packa ned det viktigaste!
197706_10150875247665028_270348511_n.jpg
Ladda kameran.
946417_10151477177695028_463292301_n.jpg
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Helt rätt hojval för ändamålet!
Transportera dig till Shell 7-eleven Bålsta (Trafikplats Åsen) och börja resan där om du ska köra grus upp och göra det en del av grus äventyret.
View attachment 435907
Antingen bor du i Säfsen och kör dagsresor runt omkring eller så hyr du boende längs med rutten.
Har kört båda alternativen och är ni några stycken är ju alternativ 1 roligast.
Ska du ha nytt boende varje kväll och köra 25-30 mil så passerar du Säfsen och fortsätter mot Norge och sen loopar tillbaka.

Glöm inte packa ned det viktigaste!
View attachment 435906
Ladda kameran.
View attachment 435905

Kanon tack för tipset/en.
Ha Ha Biran har en självklar plats..

Jag kanske var lite luddig när jag skrev :va Menar så klart (som Old Badger skrev) Köra dit och sen på plats kuska runt Säfsen, Hm fortsätta mot Norge o Loopa! låter bra.
Hur är det med mackar runt området där (ska så klart ta med någon extra dunk soppa),kör ju med 690 så kommer väl ca 20 mil?,
Vacker bild, Det är sånt där jag vill uppleva :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kanon tack för tipset/en.
Ha Ha Biran har en självklar plats..

Jag kanske var lite luddig när jag skrev :va Menar så klart (som Old Badger skrev) Köra dit och sen på plats kuska runt Säfsen, Hm fortsätta mot Norge o Loopa! låter bra.
:)

Närå, inte luddigt alls, har du varit på SportHoj ett tag så har du märkt att det ibland finns intresse att missförstå.

Tragikvärket har inte bara till uppgift att få bort motorcyklar från våra vägar. :D
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Söker du uppe till höger på väguppgifter och slitlager så får du fram alla grusvägar på vägen upp också! :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag skulle ta bilen med hojen på släp så att du kan få med dig lite grejjer. Skall du vara där i 4 dagar måste det ju vara lite gött :)
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Jag skulle ta bilen med hojen på släp så att du kan få med dig lite grejjer. Skall du vara där i 4 dagar måste det ju vara lite gött :)

Mmm. Det har du kanske rätt i, har varit en tanke som snurrat,
Då det kan var rätt skönt att komma fram rätt pigg och sen bara köra runt på turer och utan transport sträckan.
Och som du skriver så kan man ha med (överdrivet) med grejer oxå :D:tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mmm. Det har du kanske rätt i, har varit en tanke som snurrat,
Då det kan var rätt skönt att komma fram rätt pigg och sen bara köra runt på turer och utan transportsträckan.
Och som du skriver så kan man ha med (överdrivet) med grejer oxå :D:tummenupp

Eller så ser du det som en del av resan och inte en transportsträcka! :tummenupp
Tar det 3 timmar istället för 6-8 timmar kan du få tråkigt i bilen i 3 timmar eller njuta i sadeln i 6-8, valet är ditt.

Mitt val är alltid sadeln så långt det är möjligt men du behöver inte göra samma val. :)

Möjligheten finns också att du hittar goa vägar som du sedan kan använda som trevliga transportsträckor istället för rakaste och snabbaste vägen när du i framtiden ska ut på fler resor. Är det skitvägar så är du åtminstone hyfsat ensam och kan "anpassa" hastigheten på ett annat sätt än ute bland bilister...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi räknade lite på att hyra ett släp och ta hojarna på det till tjejens föräldrars kåk i Sunne, och sen utgå därifrån och ta en sväng in i Norge några dagar, men dels blev det rätt dyrt med släphyra en vecka eller så, bilen drar inte mycket mindre än två hojar när man kör med släp, man måste ligga och puttra i 80, om man inte verkligen vill ha virvel i tanken, och det tar en hel del tid att åka och hämta släp, lasta hojar osv. Som Old Badger skrev, resan är också en del av målet, så vi bestämde oss för att njuta av två hjul hela vägen istället :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi räknade lite på att hyra ett släp och ta hojarna på det till tjejens föräldrars kåk i Sunne, och sen utgå därifrån och ta en sväng in i Norge några dagar, men dels blev det rätt dyrt med släphyra en vecka eller så, bilen drar inte mycket mindre än två hojar när man kör med släp, man måste ligga och puttra i 80, om man inte verkligen vill ha virvel i tanken, och det tar en hel del tid att åka och hämta släp, lasta hojar osv. Som Old Badger skrev, resan är också en del av målet, så vi bestämde oss för att njuta av två hjul hela vägen istället :tummenupp

Jo, men du kan ta med allt käk, en persisk matta, 55"-TVn och en kristallkrona!
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jo, men du kan ta med allt käk, en persisk matta, 55"-TVn och en kristallkrona!

Finns en tjusning i att lämna all skit hemma och njuta av en kall pilsner på kvällen istället :fyllisar
En smidig väska med det nödvändigaste som lämnas på boendet dagtid , mer behövs inte
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top