Donera stamceller

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Tror det var 1994, på blodcentralen när jag lämnade blod jag blev tillfrågad om jag ville sätta upp mig som donator i Tobias registret. Javisst sa jag och tänkte inte mer på det.

Igår kom ett brev, ett brev från Tobias registret i mitt gamla namn till och med. Jag hade helt glömt av att jag ens var registrerad där som donator. Nåväl nu har de hittat en patient som kanske behöver stamceller från mig, ska lämna mer prover nästa vecka. Håller tummarna för att det matchar så den sjuka kan få en transplantation och bli bra igen.

Är det någon här som har donerat? I så fall, hur länge sitter smärtan i i höften/ryggen?
Om jag förstod det hela rätt så vill de helst ta därifrån då det är ett barn som är mottagare.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har inte donerat varesig blod eller annat. Får inte pga medicinska skäl. Men all heder till er som gör det!:tummenupp

Ett tips inför donationen. En del arbetsgivare ger ledighet med full lön tills man är arbetsför ifall ingreppet gör att man inte kan jobba direkt efter. Kan vara värt att kolla.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har donerat. Smärtan är inget problem, ge fan i gymmet 14 dagar.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Verkligen, all heder åt er som donerar.

Själv har jag blodgrupp som alla kan ta emot men är tyvärr diskvalificerad att donera efter en liten släng av cancer för några år sedan.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Min far (60 bast när han insjuknade) blev räddad undan en långsam död från leukemi tack vare en snäll 25-åring i england. (+ Kärlek från familj, vänner och drygt 30 andra som slet dygnet runt med honom på sjukhuset)
Tobias / Anthony-registret är mångas enda chans till överlevnad / drägligt liv.

Bara o kör!
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Har inget att tillföra diskussionen men vill bara ge dig en tumme upp för att du ska donera!

Har helt missat att det finns ett sånt register. Ska skriva upp mig direkt om min kropp duger för dem:).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tjatade med tjejen att lämna blod för några år sedan, men jag blev nobbad för att jag hade för låga blodvärden :( Ett år med järntabletter som basföda gjorde att jag kom över gränsen för att få lämna, men sen tog det 1-1,5 år att komma ikapp igen. Mina tarmar gillar inte att ta upp saker, jag har IBS, så trots att jag äter mycket nötkött, järntabletter mm så har jag alltid låga blodvärden :( Därför har jag lagt ner det där med att lämna blod, tyvärr, men all heder till er som donerar, oavsett vad! :Bugar
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
hej
jag har fått stamceller från någon i tobiasregistret. det räddade mej. vi som sitter på andra sidan är evigt tacksamma till er som donerar.

vet du att de vill ta från din benmärg? det finns olika metoder varav en är att ta via blodet. dvs en nål i vardera armveck å en maskin däremellan som separerar ut det den vill ha. resten skickas in igen.

jag har tagit ett gäng benmärgsprov med allt från ingen värk (förutom sticket) till ont i 1,5 vecka efteråt. beror på handhavandet och hur medgörlig du är skulle jag säga. spänner du dej gör det ondare.

det finns goa preparat att få inför donationen om du vill/behöver oxå.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag insåg för sent att Tobiasregistret existerar och har därmed passerat åldersgränsen. Däremot råkade jag se blodbussen utanför kontoret idag och blev av med det dåliga samvetet att inte ha gett blod på nästan ett år. Det är få saker som känns så värmande som när det kommer ett SMS "Tack! Det blod du gav har nu kommit till nytta för en patient."
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
@friction De vill tydligen ta från bäckenet direkt då det tydligen är ett önskemål från patientens läkare.

Nåväl på torsdag är det kompletterande provtagning, därefter läkarbesök. Vi får väl hoppas att allt matchar och att det är som boris säger, lugnt efteråt :)

Edit:
För övrigt så kan man anmäla sig här ser jag
http://www.tobiasregistret.se/

Skönt att man konsulterar SH före deras hemsida :D fanns en del svar där ju.
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det är få saker som känns så värmande som när det kommer ett SMS "Tack! Det blod du gav har nu kommit till nytta för en patient."

Tyvärr en feature som inte erbjuds än för oss som donerar i Jönköping/på Ryhov :(

Däremot vet jag att cirka 14.000 blodpåsar om året fylls hos Jönköpings Blodcentral. Utav dessa slängs endast 30-40 stycken, så man kan nog med gott samvete räkna med att ens blod nyttjas.
Blodet har förövrigt en hållbarhetstid på cirka sex veckor i deras kylar :)
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Sådärsom, då är blodprover lämnade. Då ska det väl bara vara att invänta ett svar på om de ska gå vidare :)
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
All heder till de som donerar (blod eller vad än det må vara).:tummenupp

Fick c:a 6 liter totalt för några år sen när jag insjuknade i en kronisk tarmsjukdom och kom in med ett blodvärde på 52 och några dagar efter jag blev inlagd brast ett magsår som resulterade i 8h på operationsbordet.

Hade det inte varit för medicinering så hade jag tveklöst donerat allt jag kunde.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top