GSX-R 1000 K5 Turbo

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fått lite nya grejer inför 2018. Bromsok ifrån en R1 2017!

Alla japanska 4-kolvs radialok passar mellan varandra förutom Kawasaki, som har annat CC-mått. Behöver endast 2,5mm spacer för att det ska gå fritt och fint över skivan :)

Nu är det bara belägg, slangar och en bromspump ifrån Brembo som saknas
lSrP7Eb.jpg


Du med har lessnat på Tokico, tydligen !
Otroligt att Tokico på en GSX1300R 2008 som gått nästan 2000 mil är i sämre skick och ger sämre bromsverkan än Triumph bromsok på Sprint RS 2001 som gått nästan 6000mil.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Du med har lessnat på Tokico, tydligen !
Otroligt att Tokico på en GSX1300R 2008 som gått nästan 2000 mil är i sämre skick och ger sämre bromsverkan än Triumph bromsok på Sprint RS 2001 som gått nästan 6000mil.

Yes! Har inte fått panikbromsa så mycket i år, men där när jag drog ner i diket var då jag insåg att dem håller fan inte måttet. Även om hojen skulle varit original :D

Många klagar på bromsarna och byter pumpen, slangar, belägg och vätska. Men det är oken som är roten till problemet.

Jag kommer byta allt, även gå upp ifrån 310mm skivor till 320mm Brembo :) Men det blir nog till hösten!
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Och jag som blev så nöjd med dem oken på min tunga gammelbusa. :) Har 1000r k5/k6 gaffelben+oken.

Jag kör visserligen med 320 skivor (orginalfälg) och även Original busa-pump
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Du med har lessnat på Tokico, tydligen !
Otroligt att Tokico på en GSX1300R 2008 som gått nästan 2000 mil är i sämre skick och ger sämre bromsverkan än Triumph bromsok på Sprint RS 2001 som gått nästan 6000mil.
Har de blivit sämre eller har de alltid varit dåliga ?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
@K-B
På sådana klipp är MOTORLJUDET lika viktigt som filmen, tänk på det :gnissla
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och jag som blev så nöjd med dem oken på min tunga gammelbusa. :) Har 1000r k5/k6 gaffelben+oken.

Jag kör visserligen med 320 skivor (orginalfälg) och även Original busa-pump


berserken skriver
Har de blivit sämre eller har de alltid varit dåliga ?

Det som hände i höstas var att jag hörde skrap när jag rullade ner Busan i garaget.
Dags för rengöring, dvs ut med oken från skivorna, tryckut och gör rent kolvarna med tandborste och det vita på kökssvanp. Lite silikonfett på kolvarna och efter det går kolvarna lätt att trycka in igen med fingrarna på Triumph. Och skrap borta.

Icke med Tokico. Utan det var att ta loss oken och ta itu med ett bromsok i sänder. Dvs säkra
3 kolvar med buntband och skjuta ut den 4e med tryckluft mot en träbit för undvika metal mot metall. Lyfta ut de två ringarna med O-ringsverktyg och göra rent från skit i spåren med tandborste. Dit med gummiringarna igen, silikonfett på kolven och nu gick det lätt trycka in kolven med fingrarna. Buntband på den fixade kolven. Och trycka ut nästa kolv för rengöring. OSV.

Varför sådan skillnad mot Triumph ?
Vad jag ser är tre saker:
1) O-ringarna / #-ringarna har annan profil än på Triumph
2) O-ringarna / #-ringarna sitter längre ut mot beläggen än på Triumph.
Längre ut är kanske skälet till att #-ringspåren snabbare fylls med skit i botten som trycker upp gummit mot kolven och gör att kolven har svårt gå tillbaka.
3) Alla kolvarna är lika stora i Tokico, billigt att tillverka. På Triumph är de två övre kolvarna i bromsoket större. Naturligt för att den övre kolven tappar ju en del tryck genom att plåtbiten med bromsbelägget vilar mot bromsoket längst upp och bromsas av friktionen mot bromsoket.

På de "NIssin" OK (?) till Yamaha R1 som K-B tänker sätta in så är övre kolven större än undre, känns rätt för mig. Men det som verkligen gjorde mig sur var att på 2000 mil har Tokico dragit in så mycket smuts i oken att jag var tvungen ta ut kolvarna och göra rent i cylindrarna för kolvarna skulle glida "lätt" in i cylindrarna.
Har jag inte behövt på Triumph på nära 6000mil.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ok har ju en gsx1400 o har inte märkt än att de blivit sämre .Men hadde en Mt01a innan med liknande ok som till R1 och de bromsarna kändes mycket bättre
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
@K-B
På sådana klipp är MOTORLJUDET lika viktigt som filmen, tänk på det :gnissla

Skulle jag stänga av musiken, så hade ingen velat kolla ens 30 sekunder. Det är inte alltid bra att bara köra med ljud ifrån motorn :D
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Flyttade hojen till ett litet bättre garage i fredags. En kompis som precis flyttat in, så är bröte överallt haha.

Sätter ihop allt där, update kommer, sen väntar vi på att det går fort tills det är vår igen :)

(Spännband är överskattat)
DNUf414.jpg


M21ShTU.jpg
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Sådärja, nu sitter det en motor i ramen igen :)

Ventilspel kollat och allt inom tolerans. Nästa säsong rivs hela motorn isär för att kolla stakar, kolvar, lager och skick på växellådan.

iZZmEMA.jpg


mZ9xaXQ.jpg
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Nu ska väl den här turbon kunna andas lite bättre med extern wastegate så man får ner laddtrycket lite. Många brukar ju skruva upp laddet på sina hojar, men insåg i början på 2017 säsongen att det laddade för mycket för motorns bästa utan intercooler. Helst ska jag ligga på 0.7, max 0.8bar ändå helst inte, men den kunde sträcka sig ända till 1 bar strecket och då vill man inte köra fort för länge en varm sommardag :D Vi portade upp avgashuset och fick sänkt det lite. Det räckte i bänken, men var inte tillräckligt när man väl började köra för då skickade det på ännu mer. Detta har gjort att jag under 2017 åkt med halvgas för det mesta. Visst... Det har gått fort ändå, men man vill ju kunna kräma ur utan att behöva oroa sig för skenladd.

Så nu ska laddet ner till 0.7bar och stanna där. Tack till peterpain för hjälpen och att jag fick ha min hoj ståendes hos dig! Lite bilder på hans H2 får ni också. Kommer ställas ut på Elmia :)

xWfMQIU.jpg


gNoJ4tC.jpg


qSYB7gc.jpg


Od7cEEz.jpg


UrFN4ug.jpg


6jAUW0Q.jpg


JaQAfde.jpg


iE1cQL5.jpg


E8kPIqC.jpg


6RdOcNR.jpg
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Det är så kul med all respons i den här tråden hela tiden :D
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Läser alltid tråden men skriver i princip inget för har inget att tillföra .Men alltid kul med turbotrådar:tummenupp
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Den lever igen. Trångt som faaaaaaaan att få på allt, men det går :D

Läcker lite, så får gå över alla slangar och kopplingar en gång till. Men det får man ta!

Agpv7Ie.jpg


sgxgqe6.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top