Berik skinnställ och fc moto

Timjoh

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2011
Ort
Halmstad
Hoj
ingen
Hej tänkte köpa ett skinställ då jag ska ta mitt kort nu 2017.
kollat på detta. https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...roducts/Berik-LS1-10417-1PC-Leather-Suit-0020

Testade ett alpinestar gp ställ i vintras i storlek 54. Det satt som fan, fick absolut inte av det själv knappt med hjälp av butiksbiträdet heller. Han sa dock att det satt fint och att det töjer sig, detta var utan ryggskena.

Tänkte testa ett berik ställ men finns inget på verken svenska nät sidor eller i butik nära mig så man kan testa.

Tänkte beställa på fc-moto då dom har bra priser nu men är rädd för att köpa för litet eller för stort. Så undrar lite om man ska ta 56 eller 54 på ett berik stäl,samt en ryggskena som passar att ha under ett helställ.

är 1,77 lång och 95kg muskulös så rätt breda axlar,rygg och bröstkorg.


sen hur är det på fcmoto om man skulle behöva byta?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sitter alpinestars tight så sitter berik tightare.

Dock, för din längd skulle jag säga 50, max 52 men då passar det Inte runt.....

Berik 52 är perfekt på mig som är 183/75, 50 är aningen för kort, alpinestars 52 är rymligare än berik52 men ungefär samma längd.

Med viss variation mellan modellerna i samma märke men generellt är de så.
 

Timjoh

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2011
Ort
Halmstad
Hoj
ingen
Alpinestar ställer satt jävligt bra, kommer va lite luftigare i benen då min överkropp ej matchat mina ben :arsele. Fick på mig det själv men inte av det, det var utan rygg skydd och storlek 54 vet inte hur mkt ryggskyddet kommer spela in?

Så då är alltså berik ännu mindre i storlekarna än alpine?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Alpinestar ställer satt jävligt bra, kommer va lite luftigare i benen då min överkropp ej matchat mina ben :arsele. Fick på mig det själv men inte av det, det var utan rygg skydd och storlek 54 vet inte hur mkt ryggskyddet kommer spela in?

Så då är alltså berik ännu mindre i storlekarna än alpine?

Tightare, i synnerhet överkroppen, den där som satt tight redan nu på dig alltså... ;)
Längden ungefär samma.

Sen blir de ju längre med när du går upp i storlek, någonstans så upphör ju skydden att sitta både rätt och tight nog att stanna kvar när man smaskar i backen och det är ju därför man köper stället....inte för att man ska utan ifall det händer.
 
Last edited:

Timjoh

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2011
Ort
Halmstad
Hoj
ingen
Ja det ska ju sitta tight :) frågan är 54 eller 56 på ett berik då.

Du har ingen erfarenhet av fcmoto? Med att skicka tbx saker
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Ja det ska ju sitta tight :) frågan är 54 eller 56 på ett berik då.

Du har ingen erfarenhet av fcmoto? Med att skicka tbx saker

§ 8 Retur och byte
(1) Du kan returnera den erhållna varan utan att uppge orsak inom 14 dagar genom att skicka tillbaka den. Tidsfristen börjar tidigast med erhållande av varan och denna information.

(2) Vi kan ta emot returer endast om de är fullt frankerade.

(4) Bytesrätten gäller endast för vår nätbutik. Vid retur eller byte, vänligen använd vår retursedel.



Ångerrätt

Du kan ångra köpet inom 14 dagar utan att uppge orsak, i textform (t.ex. brev, fax) eller - om varan överlämnas till dig innan fristen löper ut - genom att returnera varan. Tidsfristen inleds efter det att du har erhållit denna information i textform, dock inte före det att varan ankommer till mottagaren (vid återkommande leverans av likartade varor ej före det att den första delleveransen har ankommit) och inte heller före det att våra informations*skyldigheter har uppfyllts § 312c avsn. 2 BGB i kombination med § 1 avsn. 1, 2 och 4 BGB-InfoV (tysk lagstiftning, ö.a.) samt våra skyldigheter enligt § 312e avsn. 1 mening 1 BGB i kombination med § 3 BGB-InfoV. Som bevis på ångerfristen räcker det att skicka in ångermeddelandet eller varan i rätt tid.

Hur och när kan jag byta/returnera en vara?


Efter din beställning får du inom bara några minuter en bekräftelse via e-post. Vill du ändra eller ångra något, meddelar du oss det snarast möjligt med uppgift om det skickade beställningsnumret via e-post.

Du kan returnera den erhållna varan inom 14 dagar, utan att ange orsak. Fristen inleds tidigast med erhållandet av varan och denna information.
Returer mottages av oss endast om de är fullständigt frankerade.
För ej mottagna försändelser debiterar vi dig 5% av beställningssumman + distributionskostnader.
Bytesrätt gäller endast för vår nätbutik.
Vid retur eller byte vänligen använd vår retursedel eller retursedel som PDF.

Skulle själv handlat från fc-moto då det var betydligt billigare än att handla här hemma, men de fick aldrig in storleken på stället jag skulle ha.. Så blev att handla från "moto-central" på ebay uk istället.
 

Timjoh

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2011
Ort
Halmstad
Hoj
ingen
Aha Oki tänkte mest om det är krångligt att få tbx pengar eller byta storlek då det inte är inom Sverige.
Fri retur då om dom skickat med retur sedel? :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Timjoh:
Mina förslag är följande.

1) Köp ett delat ställ. Om du vill ha något flexibelt - köp ett textilställ. Det funkar i alla väder och är smidigt. Om du vill ha maximalt skydd - köp ett skinnställ. Då kan du matcha storlekarna på jacka/byxa efter din kroppsform så stället sitter bra.
2) Om du känner dig tvärsäker på det här med hoj och vill ha maximalt skydd och ett helställ så köp ett måttbeställt efter dina kroppsmått. Det är nog enda sättet du kan få ett helställ att sitta bra med dina mått.

Tänk på att nötskinn töjer sig mer än känguruskinn, men känguruskinn känns smidigare för att man kan ha tunnare skinn och få samma slitstyrka.


För info är jag 170/75 och har 50 i Berik/Arlen Ness.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top