Ifrågasätter frakt av hjälm från Sportsbikeshop

hyllplan

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2017
Ort
Västerort
Hoj
-
Hej

Fick min nya hjälm levererad från Sportsbikeshop. En hjälm är känslig och det är en del av min livförsäkring.
För mig känns det som om packmaterialet är väldigt undermåligt. Jag hade förväntat mig att den skulle vara inlindad i bubbelwrap eller liknande. Det slängs med paketen. Hjälmlådan hade 5-10cm luft på sidorna så den har ju ramlat runt en massa i den stora lådan.

IMG_0389.JPGIMG_0388.JPGIMG_0387.JPGIMG_0386.JPG

Vad anser ni, köper ni hjälmar på nätet?

Johan
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag köper hjälmar på nätet, och med tanke på att det inte blir några större mängder anslagsenergi och att wellpappen funkar rätt bra för att absorbera stötar när det inte är några hårda smällar så jag har inte haft några betänkligheter om det inte är synliga fraktskador på kartongen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hur tror du egentligen hjälmarna transporteras och hanteras på sig väg från fabrik till ÅF?

Folk borde skärpa sig lite grann....
 

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
Oj, jag jobbar på posten och hade inte velat få mitt paket levererat med det emballaget. Även om majoriteten är försiktiga med paketen vet man aldrig hur det hamnar i lastbilar och i sorteringsmaskinerna.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tycker originalförpackningen från HJC ser värre ut där finns ju absolut inget skydd
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En hjälm utan ett huvud i är MYCKET stöttålig. Utan innehåll finns inget som kan komprimera den stötdämpande cellplasten utom materialets egenvikt som ju är mycket låg.
Finns det inga tecken på att hjälmen blivit krossad av något mycket tungt eller fått skalet skadat av direktkontakt med något vasst är det inga problem. Dvs är förpackningen någorlunda hel är hjälmen fullt funktionsduglig.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
är bara kartongen utan synbara skador så ser jag inga problem med transportsättet/ förpackningen.
är lådan trasig och skev och ser allmänt fördjävlig ut- ja, då har nog hjälmen fått sej en kyss som den inte borde ha fått.
din kartong ser ju perfekt ut- sluta noja och dra på den på roten och dröm dej fram till våren då du hejdlöst tappar den i marken eller nån glassätande unge kommer och kladdar på den, eller vilket gud förbjude- klotar och dunkar huvvet i safalten (men då kan du tänka på att hjälmen VAR emballerad/ skickad korrekt!)

//jj
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag köper hjälmar på nätet, och med tanke på att det inte blir några större mängder anslagsenergi och att wellpappen funkar rätt bra för att absorbera stötar när det inte är några hårda smällar så jag har inte haft några betänkligheter om det inte är synliga fraktskador på kartongen.

Samma här. Min åsikt också. :tummenupp
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
En hjälm ska klara att fraktas i kartong... Lite stötar klarar den självklart med tanke på att den ska klara att ditt huvud flyger i asfalten i 250km/h....
 

asb

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
ZX10R XTZ750 VF750F KTM300tpi
Skulle aldrig sätta den på skallen, skicka den till mig så ska jag kassera den åt dig:D
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Hur tror du egentligen hjälmarna transporteras och hanteras på sig väg från fabrik till ÅF?

Folk borde skärpa sig lite grann....

Vad menar du jag får mina shoei-hjälmar levererat till dörren av en klunga försiktiga Japaner iklädda silkesvantar - tar väl ungerfär en 15min minst innan vi slutat buga mot varann då jag inspekterat färdigt hjälmen och godkänt leverans :tummenupp :fakta
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Vad menar du jag får mina shoei-hjälmar levererat till dörren av en klunga försiktiga Japaner iklädda silkesvantar - tar väl ungerfär en 15min minst innan vi slutat buga mot varann då jag inspekterat färdigt hjälmen och godkänt leverans :tummenupp :fakta

Har de bara silkesvantar på sig...?

:glömdet
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top