Köpa äventyrshoj, men vilken?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns många BMW där man fått byta lagret i kardanen, men delvis beror det också på att

1. Det har sålts så fantastiskt många R1200 GS de senaste decennierna, Europas mest sålda hoj varje år vill jag minnas, och

2. Det är ju ofta rätt långa körsträckor och tunga lass också, delvis på dåligt underlag.

Jag har sett bilder på svingarmar som gått av, men när man sedan ser en bild på hela cykeln och den omgivande miljön så hajar man ju sammanhanget...

Oavsett detta finns det ju ingen anledning att välja bort en hoj pga dylikt, i så fall bleve listan väldigt kort och bestående av Honda Gold Wing, vilket sannolikt är den hoj som gått flest mil utan problem. Japanerna ÄR bättre än allt annat om vi pratar kvalitet, men ibland är det egenskaperna man vill åt.

Jag menar, folk köper ju KTM och italienskt smäck liksom, något måste det väl bero på utöver pur dumhet? För ditt ändamål är det svårt att komma runt BMW helt enkelt, inte utan anledning vinner de touringtesterna år efter år och säljer multum, trots att de inte är lika felfria som en åttiotalsjaps.

Skulle precis skriva detsamma. Det finns oerhört många BMW därute som INTE har problem. Jag har kört BMW 1200GS sen -04 och inte haft ETT problem. Att helt diskvalificera denna tycker jag är.... dumt. I nästan alla tester är det denna som vinner, och det finns en anledning till det. Ja, jag har provat de andra och är inte impad. Skulle väl vara KTMen isf, men jag är mer touring än offroad så jag fortsätter på BMW tills det dyker upp ngt bättre.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det finns nog alla sorter även på BMW-fronten, men visst är det irriterande med den där inställningen att man skall lämna in hojen till märkesverkstaden för att kolla lufttrycket i däcken...

Vaaa? Jag har däcktryckskontroll på min :va
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
K1300S, FJR1300? :va
Då borde en GSX-R även passa TS...

https://www.youtube.com/watch?v=o92qPyCBoB8

Hojen dyker upp i blåbärsskogen vid 1.30. Men jag skulle inte rekommendera att köra mot varvstoppet med kall motor. Det förkortar, som alla vet, hojens livslängd! :tungan

Snygga bilder vid 1.47och 2.45 om man gillar att gasa! :tummenupp

Motorbågar skyddar plasten också...

:)

HAHAA vaffan vad det där för nåt!?
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
...men om skälet att välja en äventyrshoj är att man måste vända när man råkar komma till en grusväg på långtouring så är det fel skäl.

Det håller jag helt med om.

Tror mycket av det kan härledas till reklam och den image som så att säga tycks vara på modet just nu. Hojtillverkarna och tillbehörsindustrin i stort tycks slå mynt av tanken på att man bara måste han den senaste 1200an med korvlådor och hela kittet för att tackla ens resor till grannkommun.

Med det sagt skulle jag själv gärna äga senaste loket från antingen just KTM eller BMW...riktigt läckra hojar helt enkelt i mina ögon.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det håller jag helt med om.

Tror mycket av det kan härledas till reklam och den image som så att säga tycks vara på modet just nu. Hojtillverkarna och tillbehörsindustrin i stort tycks slå mynt av tanken på att man bara måste han den senaste 1200an med korvlådor och hela kittet för att tackla ens resor till grannkommun.

En i hojgänget åker Speed Triple med lite hemmasnickrade packmöjligheter. Det funkar skitbra och inte fasen vänder vi för lite grusväg eller ens leråker på väg till den bästa tältplatsen... Han blir lite blötare än jag i ösregn, måste smörja kedjan och har lite kortare räckvidd. Annars lika skoj i övrigt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En i hojgänget åker Speed Triple med lite hemmasnickrade packmöjligheter. Det funkar skitbra och inte fasen vänder vi för lite grusväg eller ens leråker på väg till den bästa tältplatsen... Han blir lite blötare än jag i ösregn, måste smörja kedjan och har lite kortare räckvidd. Annars lika skoj i övrigt.
Javisst, allt går! Men det kanske inte är en hoj man trycker 30-40 mil grus på en dag. Allt handlar om hur man tänkt använda sin hoj. Men allt går ju bevisligen.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Javisst, allt går! Men det kanske inte är en hoj man trycker 30-40 mil grus på en dag. Allt handlar om hur man tänkt använda sin hoj. Men allt går ju bevisligen.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Ähh grusväg går det köra med det mesta utan problem men ska man ut i terräng är det skönt med lite markfrigång
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ett tips till trådskaparen, gå in och läs på advrider.com. I det forumet finns det mkt tips om hojarna du nämner och som andra här skriver om istället för det här käbblet. Alla är rätt märkestrogna och höjer sitt eget märke till skyarna så bästa rådet har nog vart att provköra och läs diverse Forum efter märkesrelaterade problem.

Kollade lite där men kräver inloggning för att kolla på bilderna i större format.
http://advrider.com/index.php

Kanske lättare att skriva på svenska också. Svenska Offroadentusiasterna http://forum.soe.se/ borde också ge mer än SportHoj även om många av oss kör grusväg ändå... :tummenupp

Men en av oss har ändå hälsat TS välkommen som ny på SportHoj! :)

Och jag tycker fortfarande att det är bättre att köpa en mindre hoj och lära sig köra på grus innan man ger sig ut i Europa och kör fast på en avstängd väg. Det är inte lätt med 250 kg motorcykel...

Men jag visste inte bättre och då fanns det inga forum på nätet... :fakta
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Mitt förra inlägg försvann när jag fipplade på mobilen...
Inga korvlådor. Ingen ABS. Låg kubik. Funkar utmärkt för touring. Även utanför asfalten. För 34000 spänn.

14125159_10210808198150829_4005088153565742894_o.jpg

Min poäng: köp något lite billigare än en flång ny maskin, till att börja med. Kör några turer och känn efter vad du egentligen vill ha. Och byt sen :).
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mitt förra inlägg försvann när jag fipplade på mobilen...
Inga korvlådor. Ingen ABS. Låg kubik. Funkar utmärkt för touring. Även utanför asfalten. För 34000 spänn.

View attachment 435877

Min poäng: köp något lite billigare än en flång ny maskin, till att börja med. Kör några turer och känn efter vad du egentligen vill ha. Och byt sen :).

Ja, ungefär så...:)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har en "äventyrshoj". Den är tämligen värdelös utanför asfalterade vägar, Har dessutom satt på rena asfaltsdäck på den .
" äventyrshojen" är en bekväm allroundhoj, -inte bäst på något men duger till det mesta...
Skall det köras grus så åker jag endurohoj, -mycket roligare och smidigare. Dessutom har man råd att gå omkull i bland.:tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men ni åker inte på semester med endurohojen. Varför?

Grusvägar och stigar stöter man på även långt hemifrån. Skit i vad du har för hoj och ta dem ändå, fast försiktigt.

8a3e0948b4c7f3fbb6dedd8284bca048.jpg




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
TS kanske skulle kasta ett öga på Suzuki V-strom. Roliga att köra för att vara offroadtourer. Bra klipp i motorn, bekväm, hyfsat lätt. Billig att lägga (det gör man förr eller senare).Bra för nya förare.

Men.

Jag gjorde min research, köpte en V-strom och körde 50 mil till en vän. Det var helt ok, om man gillar att sitta bekvämt på nittiovög i timmavis.

Väl framme hos min vän provkörde jag hans Bandit 600.

Sen åkte jag hem och sålde kompromissen till förmån för en enduro och en sporthoj. Men jag fastnade förstås inte så hårt i långtouringen som jag trodde/ville när jag gjorde min research.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett annat tips till TS, som redan nämnts men som tål att lyftas upp igen är att köpa en billig hoj och köra på den första säsongen. Valfritt vilken typ av hoj så kostar det inte så värst mycket när du byter efter första säsongen när du inser vad du faktiskt ville göra på hoj.
Det man faktiskt tycker är roligt kan skilja helt fantastiskt mycket från vad man faktiskt trodde att man skulle trivas med. Och sedan får man byta igen när man blir sugen på något annat. :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
............................................................................................................................................................men, som TS säger: främsta anledningen att väja undan från vissa märken är deras arroganta och slappa reklamationshantering.
Får man inte support eller ens en korrekt behandling så skall dom fan inte ha ens pengar.............
Edit:
Mer att läsa:
http://www.ironbutt.com/ibmagazine/20132014winterbmwfinaldrive.pdf

Och då faller ju BMW och KTM bort, BMW som TS redan har egen erfarenhet av
men ett exempel från SH, läs inlägg #51 och #60
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270670-BMW-S-1000-R-drar-lite-åt-höger/page3
och KTM, jag drar på nytt exemplet med 1290 motorn som när motorn rasar p.g.a. dålig smörjning för KTMs eget original oljefilter har tryckts ihop, ingen garanti. I Sverige. USA(?)
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=25023
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Därmed inte sagt att BMW inte hade lite problem med slutväxlar typ 2004-2009.

Nope, BMW hade minsann inga problem.
Kunderna däremot... :huvet

Jag är lite överraskad att det är så mycket
WgqEZeq.jpg

här numera, men det är väl i linje med att Motorrad tagit över SH.
Skönt, då slipper man kanske det där årliga gnällandet att BMW vinner tester i fortsättningen...? :tungan

Jag släpper det, och ber om ursäkt att jag inte tagit ämnet på tillräckligt stort allvar.

Själv så gillar jag adventurestuket för att man sitter upprätt och avslappat, med god kontroll över omvärlden.

Men, så som så många tidigare sagt i tråden - det handlar mer om dig själv som förare än hojen du kör.
Jag skulle hellre uppmuntra en nybliven motorcyklist att pröva sig fram på så många hojmodeller som möjligt det första säsongerna, än att låsa upp sig till en ny, dyr och kanske rent av avigt tung och klunsig hoj.
Man känner sig snabbare trygg och bekväm på en motorcykel man behärskar, och kan vandra vidare i hojdjungeln.
Motsatsen är att sitta stel som en pinne på en hoj som är för mycket på alla håll och kanter - mycket av glädjen med MC försvinner på det viset.

Och - varje enskild motorcykel är en "äventyrsmaskin".

ifwFEIv.jpg


Själva äventyret står man för själv.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Och då faller ju BMW och KTM bort, BMW som TS redan har egen erfarenhet av
men ett exempel från SH, läs inlägg #51 och #60
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270670-BMW-S-1000-R-drar-lite-åt-höger/page3
och KTM, jag drar på nytt exemplet med 1290 motorn som när motorn rasar p.g.a. dålig smörjning för KTMs eget original oljefilter har tryckts ihop, ingen garanti. I Sverige. USA(?)
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=25023

Håller med - KTM verkar ha en synnerligen arrogant reklamationshantering.
Man häpnar över all skit man får höra. Inget märke jag skulle vilja stödja.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top