Köpa äventyrshoj, men vilken?

ADM77

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2017
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Adventure R -17
Hej där,

Jag tog mitt körkort förra året vid 39 års ålder men det blev ingen hoj eftersom det var så sent på säsongen. Har därför under vintern suttit och läst så många olika recensioner som möjligt på så många olika hojar och hojtyper som möjligt för att försöka komma fram till vilken typ jag ska köpa och jag tror mig ha kommit fram till ett svar, en äventyrshoj.

Att det nog blir en sådan är inte för att jag direkt vill köra offroad utan för att jag vill kunna göra långturer på sommaren runt om i Europa utan att vara "låst" till asfalterade vägar. Har suttit och tittat på filmer på Youtube där folk på sport- och renodlade landsvägsjojar fått köra omvägar eller hoppa över rutter då vägen varit avstängd och det enda alternativa dit är "offroad". Inte roligt om man gjort en rutt och lagt in saker och platser man vill se och så kan man inte köra dit för att man kör "fel" typ av hoj.

Så min fråga till er som själva kör denna typ av hoj, vilka ni skulle rekommendera och varför? Att det är jag själv som ska bestämma viken hoj det blir och att man ska provköra är jag fullt medvetan om men när man bara kan provköra två av tre blir det problem (mer om det nedan). Därför som jag söker lite input från er.

Min längd och vikt kan kanske vara intressant? Jag är 190 cm lång och väger 95 kg. Kommer inte ha passagerare utan åker på mina framtida resor själv.

Triumph och Honda kan jag provköra omgående men min lokala handlare har bara en KTM kvar och han får inte in någon mer. Har ringt runt och det verkar vara så hos andra återförsäljare med. Hojarna är redan slutsålda och inga fler kommer produceras för detta året. Provkörning kan också bara erbjudas först i slutet av maj då KTM tydligen ska ha provkörningsdagar då. Återförsäljarna säger att KTM säljer sig själva så man erbjuder ingen provkörning alls utan säger att jag får vänta på KTM:s provkörningsdagar. Tycker det är riktigt dåligt av handlarna att inte erbjuda detta och av KTM (att erbjuda det så sent), för vem köper en hoj utan att provköra först? Inte jag i varje fall.

Om man ska kommentera hur hojarna ser ut så tycker jag att KTM ser tuffast ut, sedan Honda och sist Triumph. Så skulle man endast gå efter utseendet så skulle det bli KTM.

Listar nedan tre olika äventyrshojar som på ett eller annat sätt intreserar mig. Listar efter pris.

Honda är dyrast och minst utrustad. Bara en sådan sak som ett 12-voltsuttag och skyddsbåge för motorn kostar 6,500 kr (på KTM och Triumph ingår detta i priset). Det finns också saker som man inte kan köpa till Honda, som t.ex. farthållare.

Tillbehören är också dyrare till Honda. Larm kostar 7,500 kr vilket är 3,000 kr dyrare än till KTM och touringkitet är hela 8,000 kr dyrare (26,000 kr mot 18,500 kr).

Triumph Tiger 800 XCX - 120,900 kr - 2 års garanti
95 hk, 79 Nm
215 kg
triumphkjkrp.png


KTM 1090 Adventure R - 134,900 kr - 2 års garanti
125 hk, 109 Nm
230 kg
kgellm.png


Honda CRF1000 Africa Twin - 148,900 kr - 5 års garanti
94 hk, 98 Nm
232 kg
hondaupkqm.png


Tack på förhand.

Mvh
ADM77
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Har du valt bort BMW på förhand? En R1200GS är väl den offroadkompetenta hoj som är mest "touringlok" av dem alla? Väl värd att titta på utan att för den skull dissa dina förslag.
 

ADM77

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2017
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Adventure R -17
Har du valt bort BMW på förhand? En R1200GS är väl den offroadkompetenta hoj som är mest "touringlok" av dem alla? Väl värd att titta på utan att för den skull dissa dina förslag.

BMW faller bort direkt p.g.a. kardan (samma med Triumph 1200 Explorer). Har också haft dåliga erfarenheter när det gäller BMW på bilsidan (garantiärende som tog 3 mån). KTM 1290 Adventure R är tyvärr slutsåld så jag har "bara" 1090 att välja där.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
BMW faller bort direkt p.g.a. kardan (samma med Triumph 1200 Explorer). Har också haft dåliga erfarenheter när det gäller BMW på bilsidan (garantiärende som tog 3 mån). KTM 1290 Adventure R är tyvärr slutsåld så jag har "bara" 1090 att välja där.

Vad är det för fel på kardan? Det skulle jag kalla en feature på en hoj man skall köra långt och mycket med. Hade aldrig förstått poängen med det förrän i gjol. Drog 400 mil östeuropa på 10 dagar, inget kedjeklet på packningen och inget fipplande med smörja och sträcka kedjan. Bekvämt är bara förordet...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det skall då vara ren terrängkörning om du inte skall klara det med en vanlig touringhoj. Inte för att det är dåligt med en "äventyrshoj" men begränsningen sitter mest i huvudet... de flesta brukar vända med sina "äventyrshojar" där jag åker vidare med vanlig gathoj. Lös och våt lera undviker jag pga däcksmönster...
som tidigare sagt finns det fler alternativ och kardan är ju själva grejen när man åker på tur. Yamaha Super Tenere, BMW GS/A och stortriumphen är inga dåliga val. Ingen slump direkt att långkörarna väljer dessa hojar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Titta på yamaha tdm 900 den har spöat nästan allting på alla underlag oavsett storlek. Går fint att spöa 600-750 sporthojar på bana, bättre bromsar än många sporthojar abs standard sedan många år.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Finns även Kawasaki versys 1000 och Yamaha super tenere.

Hade själv en super tenere några år. Fin att åka runt i Europa med.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har en FJR och tjejen en Tiger 800, och vi har tourat runt en del i Norden, och det har inte funnits någonstans där hon har kommit fram men inte jag, jag har snarare dragit ifrån henne på kilometerlånga vägbyggen (dvs grusvägar) i norra Sverige. Inte har hon klagat mindre på tjälskotten och potthålen heller :rolleyes: Och ska du köra offroad så är det ju andra däck som gäller, och dom däcken vill du inte köra längre sträckor asfalt med.

Däremot har jag sluppit stå och kladda med kedjespray på kvällarna, och med 25l-tank har jag haft halva kvar när hon har kommit in på reserven :tungan

Det Tigern vinner på är dock att den är snällare mot körkortet, toppfarten sjunker med 40% eller så med väskorna på, och soppaförbrukningen ökar snudd på motsvarande. På FJRen är det lite sak samma om jag har skjuts och full packning eller kör själv utan väskor.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Har haft KTM 990 -10, KTM 1190 Adv R -13 och nu KTM 1290 SA -16, har gillat alla tre hojar skarpt och aldrig haft några jättestora problem med dem. På 1190´n hade jag några recalls som åtgärdades utan problem, köpte hojen när den var ny på marknaden. Alla tre hojar är kompetenta och bekväma men gillar nog ändå den senaste 1290´n bäst. Den är bekväm, otroligt mkt kraft och man kommer många mil med den stora tanken. Både 1190 och 1290 borde gå att få tag på och finns säkert några lågmäldare att köpa om man kan tänka sig begagnade.

Har turat med 1190/1290 och den senare är bekvämare med längre aktionsradie, men 1190´n funkar fint att åka långt på. Har kört upp till 110 mil på båda utan problem.

Har kört både 800 XC och Africa Twin, tycker dessa hojar saknar kraft och ger inte samma körupplevelse som någon av ovanstående KTM. Triumphen är billigare, fin motor och bra kvalitet, likaså Hondan, hade tidigare en Africa Twin (gamla modellen), den var näst intill oförstörbar.

Alla tre modeller är fina hojar men väljer man attityd och körglädje skulle jag gå på KTM spåret. Tror också alla tre modeller har jämförbart andrahandsvärde. Går man på priser på tillbehör är det väl relativt lika, beror på vad man väljer och köper, finns andrahandsmärken som ofta har samma eller bättre kvalitet/funktion.

Provkör någon begagnad hos handlare, de skiljer nog inte direkt mellan någon år gammal och ny 1190.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad är det för fel på kardan? Det skulle jag kalla en feature på en hoj man skall köra långt och mycket med.

Speciellt BMWs slutväxel är gjord i en speciellt hård legering av... ...marsipan, eller något - och dom verkar inte få ordning på det över tid heller. Genom åren är just slutväxelhaveri enskilt största anledningen att man tvingas bryta långdistansrallyn.
Du vet - riktigt hårda prov av människa och maskin...:hej

Statliga NHTSA öppnade en undersökning för typ 5 år sedan efter minst 150 anmälningar över en 10-årsperiod som gällde krascher och haverier i USA, kopplade till kardan/slutväxel på Paraleverhojar.

https://forums.bmwmoa.org/showthrea...s-Investigation-into-BMW-Final-Drive-Failures

Tyvärr gick den inte vidare. BMWs enskilt största problem är fortfarande slutväxlarna, och oavsett om man sköter enligt boken eller ej så kan man drabbas av haveri utan egentlig förvarning mellan två tankningar.

Triumph - som hårdklonat sin 1200 mot GS verkar ha kopierat även svagheterna.

Yamahas XTZ1200 verkar hålla ihop bättre, men ur tillförlitighetssynpunkt är kedja vida överlägsen moderna kardaner.

...men, som TS säger: främsta anledningen att väja undan från vissa märken är deras arroganta och slappa reklamtionshantering.
Får man inte support eller ens en korrekt behandling så skall dom fan inte ha ens pengar.


Edit:

Mer att läsa:
http://www.ironbutt.com/ibmagazine/20132014winterbmwfinaldrive.pdf
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Köra långt = köp den du sitter bäst på = testa alla alternativ (ljud/vibrationer/luftströmmar runt kåpa)
Köra långt = köp en hoj med kvalitet. (Verkar även vara viktigt för dig)

Köp den du verkligen VILL ha, skit i priset!!!

Trajjan tycker jag är på TOK för tunn i motorn så KTM eller Hondan.
KTM o Traja har en del kvalitetsproblem.
Personligen hade jag köpt Hondan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
BMW faller bort direkt p.g.a. kardan (samma med Triumph 1200 Explorer). Har också haft dåliga erfarenheter när det gäller BMW på bilsidan (garantiärende som tog 3 mån). KTM 1290 Adventure R är tyvärr slutsåld så jag har "bara" 1090 att välja där.

Jag har full förståelse för att du väljer bort BMW. Det räcker med att titta på Motorrads 5000mila tester. Där är om jag inte minns fel BMW, KTM och Ducati de hojar som haft mest strul / kostnader under de första 5000milen.
KTM 1290 har som exempel haft problem med att oljefiltret tryckts ihop.
Varpå motorn förlorar smörjningen. Och rasar. Detta går inte på KTMs garanti !
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=25023
bara googla på ktm 1290 oil filter problem
så hittar du mer
Triumph ligger högt i Motorrads 5000mila tester. Dvs lite strul och kostnader.
Vilket stämmer med min egen erfarenhet av min Triumph Sprint RS.
Jag hade tagit Triumph 800. Också för en vän har en sådan och är mycket nöjd.

Hoztic har ett annat förslag, en Yamaha FJR. Och jag kan bara hålla med. Det går faktiskt bra att köra på grusvägar med hojar som inte är direkt konstruerade för det.
Och FJR har kardan vilket är en fördel. Man slipper hålla på och smörja kedja, sträcka kedja.

Ytterligare ett skäl för mig i Göteborg är mina erfarenheter av service hos Johans MC (Triumph) och Yamaha i Mölndal. Dom talar för Triumph 800 och Yamaha FJR. (Var bor du?)
Och min erfarenhet av en lokal BMW, KTM, Ducati handlare Bike Göteborg, 7 månader för att fixa en försäkringsskada under lågsäsong.

Till sist, när jag var barn, dvs på 1950-talet, tog en av mammas väninnor, tant Helfrid och körde ner till Spanien genom det sönder bombade Europa med sin kille. Och hem igen. Båda två på hennes 125a.
Mamma ville inte vara sämre men det blev med bil och med endast mig som sällskap. Delar av Hamburg såg då ut ungefär som bilder från Ramadi eller Sinjar idag. Sönderbombade ruiner. Där USA med NATO allierade befriat irakierna från först Saddam Hussein och sedan IS.
https://www.google.se/search?q=rama...ved=0ahUKEwim0umD4qrSAhUF8ywKHYNUAQkQ_AUIBigB
https://www.google.se/search?q=panj...SkQ_AUIBigB#tbm=isch&q=sinjar+Daesh+retreat&*
Men 60 år senare behöver man med packning liiite mer motoreffekt än vad man har på en 125a för att kunna hålla samma fart som övrig trafik på motorväg.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fundera hur mycket grus resp asfalt du skall köra.
Jag kör ca 90/10 asfalt grus.
När jag då valt mellan asfalt kontra grus alternativ på samma hoj blev det lätt.
Köpte en Tiger 800 'roadie'-varianten och var nöjd med den.
Den gick kanon på asfalt och jag behövde definitivt inte vända vid grus!
När jag skulle byta provade jag alla äventyrshojjar innan jag valde KTM super adventure.
Skönast, kraftfullast, bäst utrustad= mest för pengarna.
Trots att jag var nöjd med trajjan är KTM'n bättre på ALLT! :)
Tänker du åka mest grus är nog hondan bäst.

Lycka till! :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hade inte valt bort BMW pga kardanlösningen. Den äldre varianten var dåligt konstruerad på flera sätt men den "nya" (sedan drygt 10år) tycker jag är godkänd förutsatt att oljan byts med jämna mellanrum. Jag har kört Omega 690 Super EP i 4 hojar som gått mycket och hårt på bana utan några som helst problem.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som andra tidigare sagt så går det utmärkt att köra grusvägar med alla möjlga hojar, och det hänger mer på däcket du har på hojen. När du ska ut på kostigar är äventyrshojarna mindre vilsna än de andra hojtyperna. Äventyrshojarna är ju för den skull inte dåliga hojar, de är bara en lite annorlunda form av touringlok.
Själv kör jag emellanåt en mil eller två på grusväg med min CBR600 när jag pendlar. Mötte en karavan av äventyrshojar den vägen en gång, och de vände allihopa på huvudet och stirrade på mig där jag kom på min slitna gamla helkåpade, silvertejpade pendlarhoj. :hihi

Gillar du äventyrshojarna så köp en, men köp inte en för att du måste ha en för grusväg lite då och då på långresor, för det måste du inte.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag hade inte valt bort BMW pga kardanlösningen. Den äldre varianten var dåligt konstruerad på flera sätt men den "nya" (sedan drygt 10år) tycker jag är godkänd förutsatt att oljan byts med jämna mellanrum. Jag har kört Omega 690 Super EP i 4 hojar som gått mycket och hårt på bana utan några som helst problem.

En del klarar sig utmärkt, andra upplever djävulska problem med BMW.
Det är dags att revidera bilden av BMW som skottsäker och kardandrift som bekymmersfri.


Bilder kanske säger mer än ord?

248271178_cb1da74683.jpg



Massa mer äckligt här:

https://www.google.se/search?q=bmw+...HAJoKHXs0BCQQ_AUIBygB&biw=360&bih=567#imgrc=_
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Anekdotisk bevisföring ger jag inte mycket för. Är ju ungefär lika informativt som att jag på sådär 10000mil på en R1200 inte haft slutväxel haveri. Därmed inte sagt att BMW inte hade lite problem med slutväxlar typ 2004-2009.

Men jag tar gärna fördelen med kardan och en eventuella kostnaden för en slutväxel framför att behöva slabba med kedja och behöva ta kostnaden för drivpaket med jämna mellanrum ;)

Därmed inte sagt att BMW gör dom roligaste, vackraste eller mest tillförlitliga hojarna i världen.

Skulle man köpa den roligaste adv hojen hade det ju fått bli en multistrada.

Generellt är jag rätt övertygad om att tillförlitligheten, vilken på alla hyfsat moderna hojar ändå är god, bör vara det som bekymrar en minst. Mycket mer bekymmer är ju hur man får tid över att köra så mycket som möjligt :)
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag har full förståelse för att du väljer bort BMW. Det räcker med att titta på Motorrads 5000mila tester. Där är jag om inte minns fel BMW, KTM och Ducati är de hojar som haft mest strul / kostnader under de första 5000milen.
Eller så kan man kolla på detta/andras forum. :tungan Vilka hojjar är det som ägare frågar hur de ska fixa problemen med?
Trots att det är flest japs sålda, så är det minst diskussioner kring problem på dessa.

Hoztic har ett annat förslag, en Yamaha FJR.
Fast den är gammal. Ska man promt ha en tourer med allroundkvaliteter (grus mm) finns det numera flera moderna alternativ imho.
Fast även JAG skulle föredragit en mer landsvägsinriktad hoj, typ sporttourer. :tummenupp


Ytterligare ett skäl för mig i Göteborg är erfarenheterna från service hos Johans MC (Triumph) och Yamaha i Mölndal. Det talar för Triumph 800 och Yamaha FJR.
Och erfarenheten av en lokal BMW, KTM, Ducati handlare Bike Göteborg, 7 månader för att fixa en försäkringsskada under lågsäsong.
Även jag har bra intryck av Yamma i Gb och Johans MC.
Men även Hondahandlaren.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Anekdotisk bevisföring ger jag inte mycket för.
Medhåll.
Jag studerar undersökningar från olika länder, får får man en bra bild av de olika tillverkarnas generella kvalitet.
Det överensstämmer med det intryck jag från olika MC-forum runt i världen.
Helt klart har "icke-japsen" kommit närmare i kvalitet. Men om man ska ut på europatour skulle jag vara grymt noga med reaserch på hojen man tänker köpa.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top