Gammal 0-milare

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Vad är dealen med en över femton år gammal hoj hos handlare som annonseras ut med mätarställning 0-mil?

Glömde de den på lagret eller? Känns som det finns en hake om ingen köpt hojen eller så har de helt enkelt skrivit in fel mätarställning i annonsen.

Om det nu skulle vara sant, är det några särskilda fallgropar att tänka på då. packningar o sånt torkar väl oavsett om den står eller körs.:va
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Tätningar kan ta skada av att stå still så länge och ventiler kan fastna. Däcken blir platta på ytan de står på.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag skulle snarare gissa att de inte angett mätarställningen bara, det är möjligt att texten genereras utifrån ett formulär. Jag skulle ringa och fråga vad det står på mätaren.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Den där blev påställd första gången 2004-06-28 och sedan avställd 2004-08-03. Efter det har den inte varit påställd igen. Körförbud per automatik 2008-07-01 i och med utebliven besiktning (4 år).

Enda ägarna är Triumph Motorcycles och sen nuvarande handlare.

På bilderna ser den helt original ut. Original blinkers, ljuddämpare och stjärtlapp (nummerplåtshållare).

En gissning kan vara att den stått som butiksprydnad eller nåt då det är en "Special Edition" (Centennial Edition). Men ring och fråga vetja.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ju inte helt ovanligt att handlare beställer hem lite ovanligare blivande samlarmodeller och behåller på hyllan. Sen försvinner de till den privata samligen via en nedskrivning av lagersaldot några år senare eller säljs när marknadsvärdets tiger igen...

 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Med tanke på den här texten från annonsen:

"Din Lokala Mazda, Isuzu & SsangYong Återförsäljare!"

så är det kanske inte så många hojköpare som kommer dit...

Mvh,
Ingvar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Med tanke på den här texten från annonsen:

"Din Lokala Mazda, Isuzu & SsangYong Återförsäljare!"

så är det kanske inte så många hojköpare som kommer dit...

Mvh,
Ingvar

När du lämnar den stora staden finns det inte ekonomi att bara ha en typ av fordon, då måste det bli Sport och Motor där du kan köpa och serva din skoter, moped, motorcykel, bil, gräsklippare, hästtransport, släpvagn och annat för att kunna överleva.

Det kan faktiskt också ha sina fördelar! :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Packningar i gaffel och stötdämpare t.ex. Byte av bromsvätska fram och bak. Byte av kylarvätska. Byte av olja, oljefilter, luftfilter. Just för risken att de inte tålt 13 års lagring. Nytt batteri. Är sedan eldragning med minsta möjliga tråd gjord till strålkastare och hojen gjord för att köras med släckt belysning dagtid (som min Sprint RS), ja då behövs liite elfix. Tycker jag.
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=
Och nya däck fram och bak.
Gillar inte känslan av 13 år gammalt gummi mellan mig och vägbanan.
Och har man betalt 80000kr så kanske man inte vill testa greppet, innan man byter däck, t.ex. om dom släpper mjukt eller hjulen bara försvinner.
När man råkade bromsa lite för hårt under däcktestet.
Och inte släppte bromsen tillräckligt snabbt när det började kasa.
Det är ingen ide med helförsäkring, så här gamla hojar löses in.
Kanske samma med halvförsäkring, lönar sig inte.
Vill du köra hojen, provkör då den här. Som redan föreslagits.
https://www.blocket.se/ystad/Triumph_Daytona__02_71631764.htm?ca=23_15&w=0&last=1
Men jag hade velat se kvittot på vad som gjorts vid 4000mila servicen.
När jag köpte min Sprint RS med 3000mil på mätaren var 4000mila servicen instämplad i boken. Men när den gått 4000mil lämnade jag in den för stor service och vid ventilkollen var det 4 eller 5 shims som behövde bytas, lite väl mycket för 1000mil och bara 12 ventiler. Och stora servicen kostade ca 8000kr.
Så 26500kr verkar för bra för det ska vara sant(?).
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
- - - Updated - - -

När du lämnar den stora staden finns det inte ekonomi att bara ha en typ av fordon, då måste det bli Sport och Motor där du kan köpa och serva din skoter, moped, motorcykel, bil, gräsklippare, hästtransport, släpvagn och annat för att kunna överleva.

Det kan faktiskt också ha sina fördelar! :tummenupp

Jodå nog kan det vara så (jag kommer själv från en småstad på landsorten) men det vanligast är nog att de inte har hojar alls utan man får åka till närmaste större stad om man vill titta på något annat än familjebilar.

Att åka till någon av de lokala bilhandlarna i förhoppning om att de hade någon hoj hemma var inget vi gjorde så det kan vara en förklaring till att den blivit kvar.

Att säljaren dessutom är ganska optimistisk angående priset kan vara ytterligare ett skäl att den blivit kvar...

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top