Hypermotard 821/939 - nåt att ha?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Går i hojköpartankar och har börjat snegla åt Hypermotard. Det finns en hel del videos på Youtube där folk har elproblem med sina hojar. Är det allmänt känt att de har problem med elen/är struliga, vad har ni för erfarenheter?

Har Ducati gjort 939an driftsäkrare?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
550 mil sedan juli 2016 på min hyper 821, inte ett fel.
Vad jag förstått var det en del av 2013 års modell som kunde vara lite struliga.


939 har märkbart kraftigare mellanregister dock kanske lite tråkigare pga effekten kom så jämntjockt.

Använder min som daily driver under säsong, ruskigt snål på bensin- vilket är ett plus om man kör mkt och ventijust först vid 3000 mil.

Finns många hojar med mer mer effekt, men roligare? Åk och tjöp!
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag går också i tankar kring denna hoj, fast i Hyperstrada utförande för att kunna ha tjejen bakpå någon längre söndag :)
Jag vill ha en så kvick hoj (lätt, snabb i styrningen, bakhjulsvillig etc) som går att få tag på men men som samtidigt går att skjutsa hyfsat på!

Någon som har något uttalanda om 821 vs 990 smt ??
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag går också i tankar kring denna hoj, fast i Hyperstrada utförande för att kunna ha tjejen bakpå någon längre söndag :)
Jag vill ha en så kvick hoj (lätt, snabb i styrningen, bakhjulsvillig etc) som går att få tag på men men som samtidigt går att skjutsa hyfsat på!

Någon som har något uttalanda om 821 vs 990 smt ??

Motormässigt lirar KTM:n på en annan nivå. 821:an är rätt så toppig, lite för toppig för den typen av hoj tycker jag. Fjädringen i standardskick är riktigt kass på Hypermotarden, sjukt mjuk.

KTM å andra sidan har bra fjädring för aktiv körning.

Med lite modifikationer på Hypermotarden (typ andra fjädrar och förbättrad dämpning) så tror jag att man kommer närmre. Sen är 821:an en bra mycket modernare hoj än KTM:en på andra sätt.
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ok! Är inte sugen på att göra stora moddar, så som fjädring...

Hur kvick/lätthanterad är Smt'n (styrning och sånt)?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Jag har en HM939-16, som jag hann köra 4 mil vid provkörning sen blev det skitväder och vinterförvaring. Demohoj 100 mil monterat Adriani cartridge kit och beställt stötdämpare MUPO AB1 Evo med längdjustering. Trevlig lätt hoj, något hög för mig så därför bakdämp med justering av höjd, köpte också en lägre sadel. Jag har även monterat AKRA. Den uppgradering jag gjorde på dämpningen kommer nog att bli riktigt bra. Motorn upplevdes naturligtvis inte som överdrivet rapp 113 Hp men det kommer nog att räcka till den här typen av hoj och på de vägar jag oftast kör passar den bra. Kändes som man blev något låst i sitsen lite för långt fram mot vad jag är van vid, hoppas känslan går över eller så får jag lämna in sitsen hos någon sadelmakare för justering. Provkörde också en KTM Superduke 990 som jag upplevde som rå på ett obekvämt sätt och mindre följsam, vi blev inte kompisar, naturligtvis en smaksak.
https://www.youtube.com/watch?v=Tg6h581WB3Q
 

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Precis köpt mig en 939 -17! Slipon åkte på direkt. Inväntar lite andra roliga delar också. Uppdaterar här när premiärturen är gjord!

h.jpg
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon som kört Hypermotarden och Yamaha MT-09, stor skillnad? Verkar vara samma effekt och vikt ungefär.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top