Då är det bara 3 år kvar med Arlanda Test Track!

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Om 3 år så ska banan avvecklas så nu får man köra allt som går och njuta :gråta

http://www.unt.se/sigtunabygden/motorbana-far-gront-ljus-igen-4553840.aspx

Vad det blir för ersättare återstår att se. Kan lika gärna bli något i stil med TT1 som inte är direkt lämpad för hoj-kurser.
Nu vet jag att ägaren Per Taube har uppskattat att ha haft oss där då hans dotter red i samma grupp som min. Pratade mig varm om banan med honom vid flera tillfällen för att visa vår uppskattning.
Man kan ju bara hoppas att han tänker på oss när nästa ersättningsbanan planeras och byggs. Om jag ser honom på stallet igen ska jag luska allt jag kan!!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och självklart slänger dom in:
Erik Van de Meulebrouck, vars barn bor vid motorbanan, litar inte på att verksamheten upphör om tre år.
Vad har det med saken att göra? Förutom att journalisten vill skapa en bild av motoriserade galningar, barn med dödsångest varje gång dom ska passera motorbanan, och helst också bilden av en påkörd unge med tom blick.

När Polisen har hastighetskontroller i villaområden och utanför skolor så brukar det ju vara boende och hämtande/lämnande föräldrar som är dom stora syndarna :rolleyes:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och självklart slänger dom in:

Vad har det med saken att göra? Förutom att journalisten vill skapa en bild av motoriserade galningar, barn med dödsångest varje gång dom ska passera motorbanan, och helst också bilden av en påkörd unge med tom blick.

När Polisen har hastighetskontroller i villaområden och utanför skolor så brukar det ju vara boende och hämtande/lämnande föräldrar som är dom stora syndarna :rolleyes:

Dessutom, hur gamla är hans barn? Det låter ju som om han har vuxna barn som bor där, och han själv bor nån annanstans av hur meningen är konstruerad att döma. :va
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nå, man har ju inte tagit några onödiga risker...

– Ursprungligen skulle det vara bara en testverksamhet för polisen, men asfalten hann ju knappt kallna innan sportbilar började köra på banan. Jag tycker att motorbanan etabletrades på falska premisser, säger han.

...och kört på het asfalt i vart fall. Tur att sportbilister inte chansar, som en del andra.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Sverige är landet där man kan ljuga ihop att "lågfrekventa vibrationer kan störa harrens fortplantning" som argument mot motorbanor, eller att Enköping kommer översvämmas om banan byggs där. Det finns helt enkelt för många som röstar på F! och MP.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sverige är landet där man kan ljuga ihop att "lågfrekventa vibrationer kan störa harrens fortplantning" som argument mot motorbanor, eller att Enköping kommer översvämmas om banan byggs där. Det finns helt enkelt för många som röstar på F! och MP.

Extra bonuspoäng i Enköping var att sumpmarken och soptippen var natursköna områden där många promenerar.
Och att det skulle bli massa luftföroreningar i den rena och fina luften vid RV55 och E18.
För att inte tala om allt smutsigt ytvatten som skulle dödsförorena allt trots reningsverk och andra vattenreningssystem! (Återigen, i närheten av RV55 och E18...)
Mjah...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Tråkigt. Avvecklingen av banor lär ju fortsätta i framtiden samtidigt som det i princip är omöjligt att bygga nytt idag, även i områden som teoretiskt hade funkat.

Vårt största hopp är Serneke som vill bygga en motorbana i Göteborg, men jag är oerhört skeptisk till att det kommer att funka. Även om Säve är ett bullerutsatt område och lite ute på vischan så kommer det vara svårt att få igenom.

Det känns dock som att motocrossbanor inte har påverkats lika mycket, stämmer det?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Slingerbulten finns ju kvar, det blir snart Stockholm open där... (skämt, men lite sant eftersom få av oss tappar intresset bara för att banor inte finns).

Vad gäller crossbanor så är det varierande. I Göteborg så fick Mölndal stänga och Hisingen har hårda bullerkrav på sig. Själv är jag aktiv inom Stenungsunds MS och där har vi bra dialog med kommunen, är en av de större idrottsföreningarna och har tillstånd som låter oss vara aktiva inom Motocross och Enduro varje dag. Det kan tilläggas att vi fått miljöpris och liknande tack vare medlemmars hårda arbete, sådant underlättar i dialogen. I Stockholm vet jag att Tuvängen försvann och Barkaby hänger väl löst p.g.a ringleden?
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Tycker det låter väldigt kostsamt, man bygger en bana sen slutar man använda den och bygger en ny.
Vilket slöseri!
Jag tar för givet att banan har ett användningsområde/syfte för polis och utbildning så det behövs en ny bana när Arlanda TT inte får användas mer.

Hoppas den får fortsätta användas :).
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att det flyger flygplan strax ovan huvudet bekommer han inte...
Du glömmer att E4:an löper ett par hundra meter därifrån och att Arlanda Express rälsen (som numera även trafikeras av typ alla tåg norröver) löper ett par hundra meter därifrån.

Van de Meulebrouck är väl den som varit emot banan ända sen starten och är den som syns mest. Helst skulle väl allt läggas ned och rivas så det blev lugnt där....som det var på 1910-talets Märsta. Fast det är klart, vägen gick ju där redan då....:brinnerup

Enklast vore väl ifall hans barn flyttade därifrån.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Extra bonuspoäng i Enköping var att sumpmarken och soptippen var natursköna områden där många promenerar.
Och att det skulle bli massa luftföroreningar i den rena och fina luften vid RV55 och E18.
För att inte tala om allt smutsigt ytvatten som skulle dödsförorena allt trots reningsverk och andra vattenreningssystem! (Återigen, i närheten av RV55 och E18...)
Mjah...
Eller att folk i Sundsvall störs av Mittsverigebanan, 4 mil bort, och E4 går hela vägen mellan banan och stan.

Jag är uppväxt i Gävle, och på den tiden hade vi ett flygvapen, som hade Gävle Sandvikens flygplats i Rörberg som ett krigsplaceringsfält. Då och då hade dom övningar där, och när det var lite trafik på E4 (som dom drog rakt igenom vårt bostadsområde), och en svag vind låg på från väster, då kunde man svagt höra om en rote Viggen startade, men det var långt ifrån alltid. Däremot fick vi skrika till varandra för att överrösta motorvägen vid större helger. Villaägarföreningen jagade i decennier kommunen och Vägverket om att få bullerplank, men inget hände. Tills en politiker flyttade in i området på andra sidan, då dök det upp ett bullerplank där, väldigt fort dessutom, men fortfarande inget på vår sida, det tog 10 år till :(

Så nog fan är det skillnad på buller och buller, jag har väldigt svårt att tro att alla som påstår sig störa sig på bullret verkligen hör det, eller att det är just det bullret dom stör sig på, i många fall blir motorsport bara syndabocken för allt möjligt. Det finns ju gott om exempel på när man har haft problem att mäta bullret för att fågelsången överröstar motorbanan, eller skytteklubbar som har varit tvungen att göra ljudmätningar nattetid för att vägtrafiken överröstar smällarna, trots att lokalbefolkningen vill lägga ner skjutbanan pga ljudet :huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eller att folk i Sundsvall störs av Mittsverigebanan, 4 mil bort, och E4 går hela vägen mellan banan och stan.

Jag är uppväxt i Gävle, och på den tiden hade vi ett flygvapen, som hade Gävle Sandvikens flygplats i Rörberg som ett krigsplaceringsfält. Då och då hade dom övningar där, och när det var lite trafik på E4 (som dom drog rakt igenom vårt bostadsområde), och en svag vind låg på från väster, då kunde man svagt höra om en rote Viggen startade, men det var långt ifrån alltid. Däremot fick vi skrika till varandra för att överrösta motorvägen vid större helger. Villaägarföreningen jagade i decennier kommunen och Vägverket om att få bullerplank, men inget hände. Tills en politiker flyttade in i området på andra sidan, då dök det upp ett bullerplank där, väldigt fort dessutom, men fortfarande inget på vår sida, det tog 10 år till :(

Så nog fan är det skillnad på buller och buller, jag har väldigt svårt att tro att alla som påstår sig störa sig på bullret verkligen hör det, eller att det är just det bullret dom stör sig på, i många fall blir motorsport bara syndabocken för allt möjligt. Det finns ju gott om exempel på när man har haft problem att mäta bullret för att fågelsången överröstar motorbanan, eller skytteklubbar som har varit tvungen att göra ljudmätningar nattetid för att vägtrafiken överröstar smällarna, trots att lokalbefolkningen vill lägga ner skjutbanan pga ljudet :huvet

Jo, det låter lite som trafikbanan för träning och uppkörning på mc i Kallinge i Blekinge. Den var placerad i ett industriområde bredvid Kallinge flygfält där JAS startade och landade.
Hojarna som användes på banan var XJ6or och liknande ganska tysta hojar. Det gick öht inte att höra hojarna när man gick till ringvägen runt industriområdet (ens om det inte var några industrier i farten för tillfället). När ett JAS lyfte gick det öht inte att skrika till någon som stod bredvid.
Det kringboende klagade på var hojarna på övningsbanan.

Finns ju historier om boende som klagat på ljudet från motorbanor och när det kontrollmätts så har det inte varit möjligt eftersom att fåglarna i häcken överröstar allt eventuellt ljud från motorbanan. :gnissla
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Okej, jag är väl den förste på det här forumet som erkänner det här och jag lär ju bli kickad för att jag säger det, men...



Jag stör mig som f*n på alla som kör motorfordon på bana och de som håller på med streetrace-liknande aktiviteter. Som F*N!!!


Jag blir så himla avundsjuk på dem. Det är asjobbigt att höra när de har kul. Jag vill ju också köra...
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu kan de givetvis ha bytt efternamn men det finns bara en person med samma efternamn som bor närmare banan, ca 1,5 Km. Han är 43 år och kan nog tänka själv...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Så nog fan är det skillnad på buller och buller, jag har väldigt svårt att tro att alla som påstår sig störa sig på bullret verkligen hör det, eller att det är just det bullret dom stör sig på, i många fall blir motorsport bara syndabocken för allt möjligt. Det finns ju gott om exempel på när man har haft problem att mäta bullret för att fågelsången överröstar motorbanan, eller skytteklubbar som har varit tvungen att göra ljudmätningar nattetid för att vägtrafiken överröstar smällarna, trots att lokalbefolkningen vill lägga ner skjutbanan pga ljudet :huvet

HUR i hela världen kan det fortfarande vara aktuellt att klaga på buller från en motorbana om det överröstas av naturen eller övriga aktiviteter? Tar politiker detta på allvar och försöker göra mätningar när det är "tyst" bara för att? Finns det någonstans vi som kollektiv kan vända oss till, någon EU domstol eller något liknande? Jag är fullständigt grön inom juridik och rättsväsende men jag förstår att detta inte borde vara "lagligt" att spela ut minoriteter på detta sätt.

Det krävs inget geni för att förstå vad som försiggår, det vi behöver är objektiva politiker/rättsväsende.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
HUR i hela världen kan det fortfarande vara aktuellt att klaga på buller från en motorbana om det överröstas av naturen eller övriga aktiviteter? Tar politiker detta på allvar och försöker göra mätningar när det är "tyst" bara för att? Finns det någonstans vi som kollektiv kan vända oss till, någon EU domstol eller något liknande? Jag är fullständigt grön inom juridik och rättsväsende men jag förstår att detta inte borde vara "lagligt" att spela ut minoriteter på detta sätt.

Det krävs inget geni för att förstå vad som försiggår, det vi behöver är objektiva politiker/rättsväsende.

Då får man läsa miljöbalken...

Det korta svaret. Buller är precis lika subjektivt som att vara kränkt, vilket innebär att det är upp till den som störs att ange hur illa det upplevs. Sedan skall rätt instans ta ställning (Kommun, Länsstyrelse, Miljödomstol) och kan då ange begränsningar. Det är alltså helt möjligt att bo bredvid en motorväg men klaga på ljudet från en motorbana. Även om den har ett lägre dB-värde än motorvägen kan ljudet vara annorlunda och därför, rent subjektivt, upplevas som störande. Tyvärr finns det många gnällspikar som är fullt medvetna om detta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
HUR i hela världen kan det fortfarande vara aktuellt att klaga på buller från en motorbana om det överröstas av naturen eller övriga aktiviteter? Tar politiker detta på allvar och försöker göra mätningar när det är "tyst" bara för att? Finns det någonstans vi som kollektiv kan vända oss till, någon EU domstol eller något liknande? Jag är fullständigt grön inom juridik och rättsväsende men jag förstår att detta inte borde vara "lagligt" att spela ut minoriteter på detta sätt.

Det krävs inget geni för att förstå vad som försiggår, det vi behöver är objektiva politiker/rättsväsende.

Det handlar om gnällkukarnas och offerkoftornas rätt mot samhället i allmänhet och särintressen i synnerhet. Lite av en folksport.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top