Svetsa rostfritt avgassystem Stockholm?

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Tjenare,

Skulle behöva få lite tips om var jag kan vända mig angående att svetsa ett avgassystem. Helst nära Stockholm.

I min värld trodde jag att operationen skulle vara relativt enkel men det verkar som att jag har fel. Jag var nämligen förbi Swedish Aero Welding (http://www.hgbweldingtech.n.nu/) , som jag såg rekades av Andersson Turbo i en tidigare tråd men.. Personen jag pratade med ville inte ta på sig jobbet.

Operationen som behöver utfärdas illustreras på den förträffliga bilden.

IMG_0825_1_ed.jpg

På vänster sida har vi orginalbiten och på höger sida den som behöver modifieras. Helst utan att slakta orginalbiten men kan även tänka mig göra det i värsta fall.

Någon som har hum om prisbild så tages det också tacksamt emot! <3
 

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Industristaden
Hoj
Yamaha MT-10
Förstår inte riktigt hur du menar, vad skiljer bitarna åt? Och vad är det du ska göra? Känner mig otroligt trög här :3freak
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Hehe ja det verkar onekligen inte självklart för alla... erhm.

Alltså simply put, jag vill att den högra ska se ut som den vänstra från det rödmarkerade (på den högra).

Om man tittar på den vänstra så finns det en svetsfog, ingen på den högra.

Den vänstra är 70mm i diameter (från ett termignoni till 1098). Den högra är ett oem till en 1198. Mindre än 70mm i diameter.

Anslutningen till avgasporten måste lämnas orörd då den är större på 1198 än 1098.

Crystal clear? :crash
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hehe ja det verkar onekligen inte självklart för alla... erhm.

Alltså simply put, jag vill att den högra ska se ut som den vänstra från det rödmarkerade (på den högra).

Om man tittar på den vänstra så finns det en svetsfog, ingen på den högra.

Den vänstra är 70mm i diameter (från ett termignoni till 1098). Den högra är ett oem till en 1198. Mindre än 70mm i diameter.

Anslutningen till avgasporten måste lämnas orörd då den är större på 1198 än 1098.

Crystal clear? :crash

Hej
"Problemet" är att jobb som dessa måste göras med motorcykeln tillgänglig. Dvs man använder motorcykeln som fixtur när man passar in och punktar ihop de två bitarna. Sedan tar man lös och helsvetsar på arbetsbänken. Sen måste man slutkolla på hojen, så att inte svetsspänningarna vinklat av det hela för mycket. Det är säkerligen pga av detta som AeroWeld inte ville åta sig jobbet, inte pga att han inte har utrustning och kunskap att svetsa i RF. Han är mycket erfaren.
Jag har byggt många avgassystem, bla till Ducati (Stålebrants effektmonster bla).

Om du inte har den grövre biten efter flänsen är det ett rätt komplicerat plåslagerijobb att tillverka en sån krökt tunnväggig rörbit med oval anslutning till flänsen. Först måste man beställa tunnväggig mandrillböj från Burns i USA, sen kapa och forma till denna så att anslutningen blir oval mot avgasflänsen. Så fick jag göra på Toms Ducce. Men då var vi garagegrannar, jag hade hans hoj bredvid min TIG, sen jobbade vi tillsammans. Så ett sånt jobb är mer än bara svets.
 
Last edited:

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Hej
"Problemet" är att jobb som dessa måste göras med motorcykeln tillgänglig. Dvs man använder motorcykeln som fixtur när man passar in och punktar ihop de två bitarna. Sedan tar man lös och helsvetsar på arbetsbänken. Sen måste man slutkolla på hojen, så att inte svetsspänningarna vinklat av det hela för mycket. Det är säkerligen pga av detta som AeroWeld inte ville åta sig jobbet, inte pga att han inte har utrustning och kunskap att svetsa i RF. Han är mycket erfaren.
Jag har byggt många avgassystem, bla till Ducati (Stålebrants effektmonster bla).

Om du inte har den grövre biten efter flänsen är det ett rätt komplicerat plåslagerijobb att tillverka en sån krökt tunnväggig rörbit med oval anslutning till flänsen. Först måste man beställa tunnväggig mandrillböj från Burns i USA, sen kapa och forma till denna så att anslutningen blir oval mot avgasflänsen. Så fick jag göra på Toms Ducce. Men då var vi garagegrannar, jag hade hans hoj bredvid min TIG, sen jobbade vi tillsammans. Så ett sånt jobb är mer än bara svets.

Ja det var Tom som tipsa mig om just detta om att tillverka själv. Spännande.

Men trots att jag har originaldelen tillgänglig för referens så är det alltså ändå svårt att utföra arbetet?
Sen när det gäller kröken? Måste den vara bockad från en helgjuten del? Många avgassystem ser man ju porriga svetsfogar som bildar krökar av utskurna rördelar, om du förstår vad jag menar?

Vad uppskattar du för effort om man skulle offra den vänstra biten för att passa den på den högra?

Tack Jörgen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det var Tom som tipsa mig om just detta om att tillverka själv. Spännande.

Men trots att jag har originaldelen tillgänglig för referens så är det alltså ändå svårt att utföra arbetet?
Sen när det gäller kröken? Måste den vara bockad från en helgjuten del? Många avgassystem ser man ju porriga svetsfogar som bildar krökar av utskurna rördelar, om du förstår vad jag menar?

Vad uppskattar du för effort om man skulle offra den vänstra biten för att passa den på den högra?

Tack Jörgen

Här syns tex den biten jag handknackade och svetsade ihop på Toms system för att skapa en bakre header som kunde passera stötdämparen.
http://www.ducati.ms/forums/56-superbikes/84253-996sps-1198-engine-project.html
Jag gjorde allt svetsjobb på detta system. Även de "injector brackets" som nämns tillverkade jag.
Men på Toms hoj var det för att få plats. Varför behöver du göra om detta? Passar ej 1198-systemet på din hoj? I Toms fall fick vi ju göra detta eftersom han monterat en 1198-spis i ett 996-chassie. Det hade då blivit fysisk konflikt mellan chassie och ett 1198-avgassystem. Därför blev det nödvändigt att engagera mig för att customanpassa ett system. Vi byggde av ett Termisystem och rördelar från Burns Stainless.
"Helgjuten"? Finns inga gjutdelar här.
"effort"?
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Finns ett ställe på Häradsvägen mellan Stuvsta och Segeltorp som heter nå'nting i stil med "Benkes rostfria avgassystem". Verkar vara denna: https://www.hitta.se/flottsunds+plå...a en sån böj, och då använda befintlig fläns.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Här syns tex den biten jag handknackade och svetsade ihop på Toms system för att skapa en bakre header som kunde passera stötdämparen.
http://www.ducati.ms/forums/56-superbikes/84253-996sps-1198-engine-project.html
Jag gjorde allt svetsjobb på detta system.
Men på Toms hoj var det för att få plats. Varför behöver du göra om detta? Passar ej 1198-systemet på din hoj? I Toms fall fick vi ju göra detta eftersom han monterat en 1198-spis i ett 996-chassie. Det hade då blivit fysisk konflikt mellan chassie och ett 1198-avgassystem. Därför blev det nödvändigt att engagera mig för att customanpassa ett system. Vi byggde av ett Termisystem och rördelar från Burns Stainless.
"Helgjuten"? Finns inga gjutdelar här.
"effort"?

Hade en 1098a motor monterad i min Ducce, nu har jag en 1198:a motor.

Jag vill inte använda (OEM) 1198a systemet. Jag vill kunna återanvända mitt Termignoni helsystem som jag har och hade monterat på 1098:an. Enda skillnaden är storleken på avgasportarna. Annars hade det passat rakt av.

OEM system till 1198/1098 skiljer sig i hur delarna är designade. Det är olika många delar och passar helt enkelt inte sinsemellan varandra.

Att få tag på reservdelar till Termignoni verkar tyvärr inte vara det enklaste.. Det hade varit ett alternativ annars.

Att köpa ett helt nytt helsystem för 10-15.000 känns kanske inte helt motiverbart om det skulle räcka med att modifiera 1 del.

Jag införskaffade därför 2 st delar från ett OEM 1198 system. Jag hade turen att röret för den bakre cylinder passade rakt av med mitt befintliga.

Däremot är det som du ser på bilden till den främre cylindern och det är helt enkelt för långt och för smalt. Så ja precis som du är inne på så passar det inte och jag behöver modifiera det så det ser ut som på bilden.


Så för att svara på frågan;
Nej den passar inte rakt av. Delen till höger kommer från ett OEM system till en 1198a. Jag vill kunna anpassa den delen till mitt befintliga Termignoni system som egentligen är designat till 1098:an. (som borde passat rakt av om det inte vore för avgasportarna).
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, om jag då fattat rätt, då är enklaste sättet att frigöra avgasflänsen från det högra röret, sedan montera denna på det vänstra röret. Ett annat alterativ är att gå till en mekanisk verkstad och fräsa/skära fram en kopia på de högra rörets fläns i rostfritt typ 304 eller 316. Sedan svetsa dit denna på det vänstra röret. Tillkommer kostnader för detta men högra röret behöver då ej slaktas.

Cykeln måste finnas på plats för att få alla vinklar rätt. Den som TIG-svetsar måste klara att svetsa i dessa rör, ungefärlig väggtjocklek är 1mm. Några kvällars jobb. Eller en till två arbetsdagar.
 
Last edited:

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Ok, om jag då fattat rätt, då är enklaste sättet att frigöra avgasflänsen från det högra röret, sedan montera denna på det vänstra röret. Ett annat alterativ är att gå till en mekanisk verkstad och fräsa/skära fram en kopia på de högra rörets fläns i rostfritt typ 304 eller 316. Sedan svetsa dit denna på det vänstra röret. Tillkommer kostnader för detta men högra röret behöver då ej slaktas.

Cykeln måste finnas på plats för att få alla vinklar rätt. Den som TIG-svetsar måste klara att svetsa i dessa rör, ungefärlig väggtjocklek är 1mm. Några kvällars jobb. Eller en till två arbetsdagar.

Yes correctomundo!

Förutom att det är det vänstra jag helst vill behålla.

Ok såpass alltså? Har du några rekommendationer på var jag kan vända mig? Till dig? :7peta :hej :tungan
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Yes correctomundo!

Förutom att det är det vänstra jag helst vill behålla.

Ok såpass alltså? Har du några rekommendationer på var jag kan vända mig? Till dig? :7peta :hej :tungan

Jag har för närvarande åtagit mig en hel del svets- och metalljobb åt garagekompisar (är medlem i ett gemensamt mc.garage) svetsar på tre stycken caferacerprojekt där alla tre spurtar. Sen vill en fjärde garagegranne att jag bygger ett avgas till hans chopperbygge. Och fr.o.m mars måste jag rampa upp tempot på träbåten inför sjösättning, samma med T46, ett museifartyg där jag är maskinansvarig. Allt detta sker på min fritid. Så ska jag göra detta jobbet måste det vara begränsat i tid. Dvs om vi inte kan återanvända det vänstra röret, så drar det här lätt ut på tiden, eftersom vi kan tappa ca 14 dar på materielbeställning från Burns i USA. Tunnväggiga rörkrökar, rf fjäderfäste samt rostfri weld bung för O2-sensor. Med frakt och tull och moms ca 1000-1500:-. Detta krävs för att återskapa den vänstra rördelen. Denna måste sedan byggas upp av "tårtbitar" av rörkrökar. Det är ett precisionsjobb där mycket små av vinkel- och parallellfel tillåts.

Så det kan sluta med ett treveckorsprojekt. Det är därför det blir trassel att ge sig in i customtillverkning när man inte kan tillverka själv. Därför är det svårt att få firmor och hojbyggare att ta i sånt här. Även om jag får återanvända vänstra röret så måste jag forma till och göra en ny anslutning till den nya avgasporten. Dels för att kompensera för den bortsågade längden, dels för att ovalformen skiljer mellan de olika avgasportarna. (Samma process som jag fick göra åt Tom närmast flänsarna)

Jag har en del tunnväggigt rörkröksspill från Burns från tidigare avgasbyggen. Råkar det finnas bitar med rätt diameter och krökningsradie där så kan jag klara detta snabbare. Du kan ju PM.a mig så får vi se om du kan komma förbi med delarna, då kan vi spåna och jag kan kolla vad jag har för delar liggandes. Ser vi att det matchar så är det bara att du hämtar hojen så försöker jag göra detta så snabbt som möjligt. Innan jag måste börja med chopper-systemet.

Om du ska mappa den här hojen är det bra att svetsa in rostfria uttag för standard O2-sensorer i varje header (såna Bosch O2-sensorer som loggers och bromsbänkar använder) Men det kan du ju ta senare, det kan jag svetsa in om jag får krökarna lösa och du markerat lämplig plats.

/J
 
Last edited:

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Stort tack till Jörgen som tog på sig jobbet!

Det uppskattas otroligt mycket, snabbt, professionellt utfört och inte bara för själva jobbet i sig utan också för att få förklarat för sig vad jobbet i sig faktiskt betydde.

Hur mycket mer komplicerat det kunde vara än vad jag anade från början.

Även att få "tjöta" lite genrellt och att se sportstern live! :D

Kortfattad så flyttade han avgasflänsen från 1198 röret till 1098ans.

Bilder säger mer än ord...

IMG_0874_1.jpgIMG_0875_1.jpg
IMG_0877_1.jpgIMG_0879_1.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för det Kim! Du gjorde ett positivt intryck! Skönt att arbetet blev bra.
Ibland har jag en sjuk tur :D

Maffig slutdiameter på de där krökarna. 70mm... :näsblod

Jag håller tummarna för att vi får en fin säsong nu! :)

/Jörgen

Stort tack till Jörgen som tog på sig jobbet!

Det uppskattas otroligt mycket, snabbt, professionellt utfört och inte bara för själva jobbet i sig utan också för att få förklarat för sig vad jobbet i sig faktiskt betydde.

Hur mycket mer komplicerat det kunde vara än vad jag anade från början.

Även att få "tjöta" lite genrellt och att se sportstern live! :D

Kortfattad så flyttade han avgasflänsen från 1198 röret till 1098ans.

Bilder säger mer än ord...

View attachment 435880View attachment 435881
View attachment 435882View attachment 435883
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top