Docol rör

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
om jag skulle få loss tummen och kröka ihop en ram- är då docol rör lämpliga?
ramen i fråga skulle vara till ett icke regbart 2-hjula fordon och med en 250 stånka som efter övertalning kommer upp i ca 23-24 friska kusar.
tig svets är det som gäller för svetsning- vilket tillsats material är isf lämpligt?

docol rören ligger på ca halva priset gentemot "reynolds" och i princip likvärdiga.

tänkte 22mm rör med ca 1.6 eller så i godstjocklek, ramen typ en seeley ram eller liknande.

//jj
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag gillar hur du tänker Seeleystuk och en liten stånka är helrätt.

Jag är inte materialexpert men tittar man på specen för Docol är den ju utmärkt så får du de rören till rätt kurs slå till.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dolcol är godkänt i dragracing där endast cromemolly har varit godkänt tidigare.. Uddeholm tog fram dessa rör till just rambygge.

Dolcol är betydligt bättre att svetsa i än cromemolly o det går utmärkt med mig gas eller tig då Dolcol är betydligt bättre svetsbarhet än cromemolly.

Vi kör bla detta i våra små 50-70-100cc moppe dragster o 50cc ger ca 20-24 hp 70 cc ca 25-30hp o 100 cc ger runt 35-40hp. Ramarna väger från några kilo typ 3 kg till 7-8kg. Vi gör 201 meter på 7-8,5sek o toppfart runt 120-140 km

Dolcol håller kanon bra trots tunna dimentioner.

Mvh
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Varenda stål försäljning kan ta hem Dolcol rör från uddeholm. Kolla med den loka stållev om pris. Dolcol ligger ändå på ungefär halva priset av cromemolly.. Sedan är ju stålet tillverkat i sverige så transport kostnaden är relativt låg.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
klistrar in länk på åtminstone ett ställe där dylika rör finns i mm och tum och en uppsjö dimensioner därimellan, jag har inte varit i kontakt med dessa ännu- men förutsätter att sidan och shoppen är aktiv.

http://www.meracing.com/

moddlaren- vilka dimensioner kröker ni ihop era skapelser i??, använder ni docol plåt till svinginfäsning oxo (asså att ni gör som vanligt folk- typ....med sidostycken på ramen)?

//jj
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top