Hoj startar inte efter ventilbyte, Kawa 400 -82

Axelh

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Täby
Hoj
Kawasaki Z400 -82
Hej, jag håller på att skaka liv i min gamla Kawasaki Z400 -82

Jag har alltså rivit ner motorn och bytt en ventil som var skadad. När jag monterade tillbaka kamdrevet så var det väldigt svårt att ställa kamtajmingen. det finns något streck på drevet som skall ligga plant mot toppen, men det är ganska subjektivt, men jag tror jag fick till det.
Nu har jag pusslat ihop hela hojen och gav mig på en provstart, men den vill inte hoppa igång.
Jag har gnista, komp, oljetryck och det rinner soppa ur kranen.

Men stiften är helt torra och den startar inte heller med startgas.
Dock nyser den genom förgasarna och ryker bakvägen.

Vad kan det vara för fel? Jag misstänker ju att jag ändå inte fick tajmingen rätt, dock inte helt bakvänt för att det kom rök och en puff ur avgasrören, så den verkar inte suga in genom avgasrören.
Eller kan det vara något annat än timingen?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är du säker på att du har rätt ventilspel? Du kan ha satt för tight spel så ventilen/ventilerna läcker en aning.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Kolla tajmingen en ggn till innan du drar runt den igen. Den kan till och med starta med fel tajming. Vilket inte är bra! Mkt går sönder
 

Axelh

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Täby
Hoj
Kawasaki Z400 -82
Boost3: Tja jag ställde alla ventiler innan jag startade, så det skall vara rätt.

Paul B: Vad kan gå sönder om den går igång?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Boost3: Tja jag ställde alla ventiler innan jag startade, så det skall vara rätt.

Paul B: Vad kan gå sönder om den går igång?

Kolven böjer någon ventil. Men för det räcker det ju med att köra runt motorn på startmotor / kicken.

Läser man den här
https://www.kz400.com/EnginerebuildFrameset.html
under Rebuilding punkt 18 så talar man om ett T på vevaxeln som markerar Top dead Center
Det här T
syns också här
https://www.youtube.com/watch?v=yJzjuPhzmNo
kanske kan de två länkarna ovan ge dig några ideer. (Om det är samma motor?)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Det är också viktigt att kamkedjan hålls sträckt åt rätt håll vid inställningen av kamaxlarna, dvs att allt slack är på kedjespännarsidan. Men det visste du säkert.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja, som Jörgen sa...... och det går inte heller att få den enligt markeringarna om kedjan är slack på motsatt sida, iaf inte efter att du dragit runt motorn ett varv
 

Axelh

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Täby
Hoj
Kawasaki Z400 -82
Tändkablarna sitter rätt, men den kör med wasted spark så det skulle inte gjort något ändå.
Ah, nej hade den böjt ventilerna så skulle de redan vara snea eftersom jag kört den på startmotor (plus att jag försiktigt drog runt motorn två varv för hand och kollade så inget krockade innan)

Jag plockade ner toppen och kikade. Lossade allt och gjorde om det från början. Alla manualer, videos osv hänvisar till markeringar och sånt som inte finns på min. Jag har någon haybaberibaversion som oftast inte nämns.
Hursomhelst så hittade jag en markering på kedjan jag gjort, men satte jag den där så tyckte jag att markeringen var liiite off från foderytan. Tänkte att den kanske hoppat ett steg på vevaxelns drev. Men kom sen på att det måste betyd två steg på kamdrevet, så jag antog att felet är inom tolerans och skruvade ihop den så.

Startade inte...

När jag sen börjat riva i förgasaren insåg jag att man faktiskt kan sätta tändindikatorn på veven fel (den som ger signalen till tändspolen). Jag kikade där och mycket riktigt! Den har tänt i sitt nedersta läge istället för översta! Flipp på den. Svära dit på förgasarna i sina jäkla gummigrejer. Peta på startknappen och POFF! Så var den igång! :yoparty

Det var alltså tändningen som var felställd! Woho! Nu startar den på 1-2 njugg från startmotorn även från kall!

Dock har jag fortfarande inget svar på varför stiften var snustorra eller om det gjorde någon skillnad att jag pillade på kamdrevet en gång till. Men äsch! Nu startar den!
Dock så varvar den upp på tomgång, ska kolla vad det kan vara...
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
som sagt det var säkert tändningen, man tror att waste spark alltid blir rätt ,likt förbannat tänker man 50/50 fel, händer mej titt som tätt
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top