Tips på vardagsbil?

Snowman89

Guest
Då mina A-B fordon (trampcykel+bil) totalt strejkat denna helg så har jag tröttnat totalt på nuvarande bil...

Mina krav/användning av bilen är som följande:
Vintertid körs den till jobbet och tillbaka varje dag, 2mil/dag
En vända till garaget varje vecka, 4mil/dag
Sommartid bör den inte användas till och från jobbet då cykelbanorna kommer vara sopade..
Bör funka att dra släpvagn med hoj/ar på.
Åker oftast själv i den, ev +1, men har i princip aldrig folk i baksätet och har jag det så är det OK om de får trängas.

Diesel är ju trevligt och likaså automat.
Behöver inte ha någon enorm effekt, även om effekt alltid är roligt och jag betalar gärna lite extra för det.
Har dock en annan bil för "finåka" sommartid, så det behöver inte vara något effektmonster.
Prio ska vara att bilen faktiskt fungerar i ur och skur och inte behöver vara hos handlaren hela tiden..
Den får gärna kosta runt 200, men om det går att motivera det så kan det väl utökas uppåt 300.

Så vad kan ni rekommendera?
Jag har kollat in en Mazda 3 med 2.2D motorn och automat och de verkar ju ganska trevliga i Optimum-utrustningsnivån..
Tänkte försöka åka iväg och klämma på en sådan imorgon, vem kan motstå 10års garanti liksom?
Då BÖR det ju iallafall fungera..
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Betänk att efter tre år har du en så kallad "komponentgaranti" vilket innebär att du har garanti på motor, växellåda och elektronik, inget annat.
Normalt slitage, överskriden service osv åsidosätter garantin.
Läs noga på vad som gäller.

 

Snowman89

Guest
Betänk att efter tre år har du en så kallad "komponentgaranti" vilket innebär att du har garanti på motor, växellåda och elektronik, inget annat.
Normalt slitage, överskriden service osv åsidosätter garantin.
Läs noga på vad som gäller.


Hum vad menar du annars ingår i garantin?
Att däck, bromsar och dylikt är slitage och ej täcks sv garantin är jag med på.
Men packar kopplingen ihop eller någon del i en automatlåda ihop efter 3år så bör de ju täckas.
Likaså har jag elbekymmer på nuvarande bilen, utöver att den fick en ny motor i december, sånt bör ju också täckas av garantin kan man tycka.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Automatlåda ja, koppling nej, förslitningsdetalj.
Jag menar väl allt annat som går sönder.
 

Snowman89

Guest
Automatlåda ja, koppling nej, förslitningsdetalj.
Jag menar väl allt annat som går sönder.

Jag var nog lite otydlig men jag syftade på kopplingen i automatlådan.
Den lär de ha svårt att hävda förslitningsdetalj på efter 5000-6000mil.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nazdan har hyggligt hög ljudnivå för att va såpass ny.
2.2an är en fordmaskin som går helt ok. Automatlådan känns inte sådär "ny". Återkom med din egen åsikt gärna.

Kia/Hyundai känns mer prisvärda i sammanhanget imo

Själv kör jag Honda Civic med 1.6d. Kan bara rekommendera. Klanderfritt i 2år nu. Drar mitt 1200kg släp med två hojar utan knot.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Nazdan har hyggligt hög ljudnivå för att va såpass ny.
2.2an är en fordmaskin som går helt ok. Automatlådan känns inte sådär "ny". Återkom med din egen åsikt gärna.

Kia/Hyundai känns mer prisvärda i sammanhanget imo

Själv kör jag Honda Civic med 1.6d. Kan bara rekommendera. Klanderfritt i 2år nu. Drar mitt 1200kg släp med två hojar utan knot.

Sa du att den var en Fordmaskin :gnissla :zpy
Då kan jag väl lika gärna elda upp pengarna direkt..

Ang ljudnivån så har jag också förstått att den ska vara lite i bullrigaste lagret jämfört med konkurrenterna.
Frågan är ju dock om den är bullrigare än den Skoda Octavia jag kör idag..

Civicen har faktiskt inte dykt upp på min radar nu när jag letat bil.
Finns den med automat eller med mer effekt än 1.6D 120hk?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sa du att den var en Fordmaskin :gnissla :zpy
Då kan jag väl lika gärna elda upp pengarna direkt..

Ang ljudnivån så har jag också förstått att den ska vara lite i bullrigaste lagret jämfört med konkurrenterna.
Frågan är ju dock om den är bullrigare än den Skoda Octavia jag kör idag..

Civicen har faktiskt inte dykt upp på min radar nu när jag letat bil.
Finns den med automat eller med mer effekt än 1.6D 120hk?

Jo.. Den har designats av eller med Ford. Med lösningar som balansaxelpaket i oljetråget och kedjedrivning till oljepumpen. Och jag vet det genom att svärfar skickat sin kamkedja och pumpkedja. :D

Civic finns inte som automat eller med mer effekt i dieseln. Med mappning runt 155hk. Vilket den tål då den går med två turbo aggregat i cr-V. (Den är tyvärr över budget men cr-V och den 9-stegade riktiga automatlådan är finfina)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En lagom vardagsbil och automatlåda. Svårt.. Många tomatlådor idag är endera cvt eller typ dubbelkopplingslåda. Cvt är sådär spännande OH dubbelkopplingslåda kräver frekventa oljebyte (fördyrande driftskostnad). Automatlådan ska ha turbin och planetväxlar. Inte kopplingar och kuggväxlar.
 

Snowman89

Guest
En lagom vardagsbil och automatlåda. Svårt.. Många tomatlådor idag är endera cvt eller typ dubbelkopplingslåda. Cvt är sådär spännande OH dubbelkopplingslåda kräver frekventa oljebyte (fördyrande driftskostnad). Automatlådan ska ha turbin och planetväxlar. Inte kopplingar och kuggväxlar.

Egentligen måste jag inte ha det.
Jag har dock haft en automat tidigare och det är ju bara så skönt..

Jag gillar dessutom att göra lite längre roadtrips neråt europa och köper jag en hyfsat trevlig vardagsbil så kanske man tar den istället för sommarbilen.
Jag ser inte direkt fram emot att åka autobahn i en liten banpreppad bil med tygcab... :crash

Vad kallar man Mercedes variant av automatlåda?
Har fått för mig att de har en variant av CVT, men den tycker jag ändå är ganska vettig?
Oljebytena på en dubbelkopplingslåda kan jag väl leva med då de verkar vara ganska sällan ändå (6000mil typ..?).
Däremot vill jag hålla mig så långt borta från VAG som möjligt denna gång...
 
Last edited:

Snowman89

Guest

Kort och koncist.

Ny modell av valfri subaru med diesel och automat alltså?
En snabb sökning visar att de startar på ca 280-290k, alltså en bit över min budget..
Motivera gärna vad som är så otroligt bra med en Subaru, så kanske det kan vara värt att lägga en slant extra.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Egentligen måste jag inte ha det.
Jag har dock haft en automat tidigare och det är ju bara så skönt..

Jag gillar dessutom att göra lite längre roadtrips neråt europa och köper jag en hyfsat trevlig vardagsbil så kanske man tar den istället för sommarbilen.
Jag ser inte direkt fram emot att åka autobahn i en liten banpreppad bil med tygcab... :crash

Vad kallar man Mercedes variant av automatlåda?
Har fått för mig att de har en variant av CVT, men den tycker jag ändå är ganska vettig?
Oljebytena på en dubbelkopplingslåda kan jag väl leva med då de verkar vara ganska sällan ändå (6000mil typ..?).
Däremot vill jag hålla mig så långt borta från VAG som möjligt denna gång...

Du tänker på de som kallas 7-g tronic DCT? (A och B-klass dvs tvärställda spisar) dubbelkopplingslåda. Fast mercedes egna. Oklart hur de är, rent driftsmässigt.

Mercedes verkar dock inte tro på sin egen produkt? Minsta möjliga garanti känns ju sådär positivt.
Även om jag själv ser mig äga en cls shooting brake snart :gnissla

Slänger in ett riktigt standardformat. Volvo sne-40. Ja det är en Volvo. Ja den är mellanmjölkens. Ha de är inte felfria men de verkar funka helt ok sett i ett sammanhang av andra bilar.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Du tänker på de som kallas 7-g tronic DCT? (A och B-klass dvs tvärställda spisar) dubbelkopplingslåda. Fast mercedes egna. Oklart hur de är, rent driftsmässigt.

Mercedes verkar dock inte tro på sin egen produkt? Minsta möjliga garanti känns ju sådär positivt.
Även om jag själv ser mig äga en cls shooting brake snart :gnissla

Mjae jag hade en CLC 350 -10 (Stora V6) förra året och den hade nog någon CVT-historia tror jag.
Den tyckte jag var helt ok, både vid stadskörning samt hastigheten vid växlingarna.

Jo det där med minsta möjliga garanti ger mig lite kalla kårar när man kollar runt bland tillverkarna..
Mercedes är ju inte direkt ensamma om det..
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Illa när man är tveksam till att rent nya bilar ska klara 2 mil om dagen .Men de är kanske så dåliga nu ?
 

Snowman89

Guest
Illa när man är tveksam till att rent nya bilar ska klara 2 mil om dagen .Men de är kanske så dåliga nu ?

Mjae men dagens dieslar gillar ju inte korta sträckor, det borde inte komma som en nyhet för någon som äger en dieselbil nyare än 2005.
Vissa funkar det väl bättre för och vissa sämre.

Sen är det väl ingen som ifrågasatt om någon bil klarar av just 2mil/pendlandet?
Den delen av pendladet skulle jag under vinterhalvåret kunna lösa med valfri skitbil, men sen vill jag ju gärna slippa ha 3bilar...
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Mjae men dagens dieslar gillar ju inte korta sträckor, det borde inte komma som en nyhet för någon som äger en dieselbil nyare än 2005.
Vissa funkar det väl bättre för och vissa sämre.

Sen är det väl ingen som ifrågasatt om någon bil klarar av just 2mil/pendlandet?
Den delen av pendladet skulle jag under vinterhalvåret kunna lösa med valfri skitbil, men sen vill jag ju gärna slippa ha 3bilar...
Nej partikelfilter gillar inte korta sträckor .Men då kanske en bensinare är ett bättre alternativ
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top