Fängelse för fortkörning

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Han släpps väl ut betydligt tidigare än 4 månader med gott uppförande. Hur som helst kan det ju vara i linje med att statuera exempel för extremt beteende. Blev motorcykeln konfiskerad och ansågs förbrukad också?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
"Under jakten hade även flertalet häpnadsväckande omkörningar gjorts från 24-åringens sida. Detta på en motorcykel som var avställd."

Så "häpnadsväckande omkörningar" bör alltså göras på påställda fordon :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad var det som gav fyra månaders fängelse ?

För det var ju "bara" bl.a.
grov vårdslöshet i trafik och olovlig körning
så jag blir ju nyfiken på vad mer
utom trafikbrotten som låg honom till last?

Han körde ju inte ihjäl någon som kan ge villkorlig dom + böter
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article24219920.ab
http://www.ystadsallehanda.se/sjobo/doms-for-vallande-till-annans-dod/
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/doms-for-vallande-till-annans-dod-3
eller inget alls
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/friad-fran-vallande-till-annans-dod/
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Han kanske misshandla nån på vägen eller kanske rentav våldtog nån . Nä fan inte ger det 4 månader
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är väll bra att dom låser in den lulla delen sk förare som troligen inte har körkort för hoj. Vi gnäller över försäkrings premier o jobbiga regler med bromsar o dyligt.. Nu har en fått ett vettigt straff o då gnäller ni??
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är väll bra att dom låser in den lulla delen sk förare som troligen inte har körkort för hoj. Vi gnäller över försäkrings premier o jobbiga regler med bromsar o dyligt.. Nu har en fått ett vettigt straff o då gnäller ni??

Gnäller för att tidningen gjort sitt bästa till att få det till att det var trafikbrotten som gav 4 månaders fängelse. Kört 300km/h drar fler läsare än stölder och narkotikabrott.
Moddlaren, hade du överhuvudtaget läst notisen fick 4 månaders fängelse för
bland annat stölder och narkotikabrott
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Gnäller för att tidningen gjort sitt bästa till att få det till att det var trafikbrotten som gav 4 månaders fängelse. Kört 300km/h drar fler läsare än stölder och narkotikabrott.
Moddlaren, hade du överhuvudtaget läst notisen fick 4 månaders fängelse för
bland annat stölder och narkotikabrott
Fast det hade ju inte hjälpt moddlaren att läsa notisen eftersom den delen inte står i där. Det står bara "Han döms nu till fyra månaders fängelse för bland annat grov vårdslöshet i trafik och olovlig körning." vilket i så fall är ett rent uteslutande av övriga delar.

Om det nu stämmer att det är stölder och narkotikabrott i grunden (vilket det säkert är) så kan det ju vara på sin plats att skicka en fråga till Jon Alexandersson och ifrågasätta varför inte hela bilden presenteras i notisen och om det är en researchmiss eller om de medvetet vill vinkla sina nyheter och med det tappa läsare.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Blir säkert fotboja

grova trafikbrott har högt ART-värde och då blir det till att skaka galler...:huvet

i detta brottet ovan räknas ofta även rubriceringarna "Inte stannat för polismans tecken och framkallande av fara för annan...

grov vårdslöshet i trafik kan ge ända upp till 2 år...

mvh
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Verkar ju ivf vara en återkommande inte helt givande samhällsmedborgare. Antagligen har rättsväsendet tröttnat lite på hans påhitt och tycker att en stunds semester för övriga samhället är på sin plats. Tycker han verkar vara ett utmärkt exempel på sådana som bör slås i huvudet med den högre delen av straffskalan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
grova trafikbrott har högt ART-värde och då blir det till att skaka galler...:huvet

i detta brottet ovan räknas ofta även rubriceringarna "Inte stannat för polismans tecken och framkallande av fara för annan...

grov vårdslöshet i trafik kan ge ända upp till 2 år...

mvh

Intressant det här med ART-värde.
http://svjt.se/svjt/1999/230
I. Inget ”artvärde” alls, såsom i det närmaste undantagslöst är fallet vid exempelvis stöld, bedrägeri och förskingring. Här verkar endast återfallsfaktorn för fängelse om straffvärdet understiger ett år. Personer som begår denna typ av brott kan ofta dömas till alternativa påföljder ett flertal gånger innan fängelse blir aktuellt.

II. ”Artvärde” finns men det är måttligt, vilket inte sällan gäller exempelvis vid brotten mot borgenärer, skattebrott och skadegörelse. Den tilltalade döms första gången regelmässigt till villkorlig dom om straffvärdet är måttligt men riskerar nästa gång att dömas till fängelse.

III. Brottet har ett medelhögt ”artvärde”. Som exempel kan nämnas fall av misshandel, olaga hot och våld eller hot mot tjänsteman. Första gången blir påföljden ganska ofta ett alternativ till fängelse,om straffvärdet är lågt. Vid återfall har den tilltalade dock svårt att undgå fängelse, om man inte kan peka på starka skäl som talar mot sådan påföljd.

IV. Brottet har ett mycket högt ”artvärde”, såsom exempelvis nästan alltid är fallet vid mened, grov olovlig körning, grovt rattfylleri, narkotikabrott, jaktbrott och brott mot utlänningslagen. Här döms till fängelse redan första gången om inte särskilda skäl av betydande styrka talar för att ett alternativ till fängelse skall väljas.
och då blir ju Utlänningslagen intressant, vad är Utlänning ?
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ngssamling/utlanningslag-2005716_sfs-2005-716
men på min stilla undran vad en Utlänning är för nått hittade jag inget svar.
Fanns i varje fall inte med i 1 Kap "vissa definitioner"
Eftersom jag tidigare i #6 undrat över varför trafikolyckor med dödlig utgång inte lett till mer än villkorlig dom + böter eller ingen påföljd alls så har vi här förklaringen.
Inget ”artvärde” alls, såsom i det närmaste undantagslöst är fallet vid exempelvis stöld, bedrägeri och förskingring.
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Om man får köra devil's advocate så kan jag tänka mig att anledning för att personer som orsakar olyckor där motparten dör inte får fängelse är för att de inte avsiktligt varit ute efter att döda någon, de kommer inte fortsätta att sticka ut med bil och försöka skapa olyckor. De anses inte vara en direkt fara för samhället.

DÄREMOT! De borde deFiniTIFVt bli av med körkortet på studsen! De är väldigt sannolikt inte lämpade att framföra fordon och borde inte få sitta i förarsätet igen.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Intressant det här med ART-värde.

och då blir ju Utlänningslagen intressant, vad är Utlänning ?
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ngssamling/utlanningslag-2005716_sfs-2005-716
men på min stilla undran vad en Utlänning är för nått hittade jag inget svar.
Fanns i varje fall inte med i 1 Kap "vissa definitioner"
Eftersom jag tidigare i #6 undrat över varför trafikolyckor med dödlig utgång inte lett till mer än villkorlig dom + böter eller ingen påföljd alls så har vi här förklaringen.

Intressant text!:tummenupp

Sen finns det inga utlänningar i Sverige... ALLA(H) ÄR SVENSKAR!!!!:fakta


mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressant text!:tummenupp
Sen finns det inga utlänningar i Sverige... ALLA(H) ÄR SVENSKAR!!!!:fakta
mvh

Jag blev lite nyfiken så jag googlade på
vad är en utlänning
och fick upp denna länken
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Ordforklaringar.html#u
med
Utlänning
En utlänning är enligt utlänningslagen en person som inte är svensk medborgare.
så jag sökte i
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ngssamling/utlanningslag-2005716_sfs-2005-716
efter
svensk medborgare
Resultat: Påståendet från Migrationsverket , se ovan saknas i Utlänningslagen. #
Det enda stället där uttrycket svensk medborgare förekommer är i
3 a kap. 2 §, utdrag
Med familjemedlem till EES-medborgare avses i denna lag även en utlänning med sådan familjeanknytning som anges i första stycket till en svensk medborgare som återvänder till Sverige efter att ha utnyttjat sin rätt till fri rörlighet enligt rörlighetsdirektivet och som utlänningen har följt med eller anslutit sig till när den svenska medborgaren utnyttjat sin rätt till fri rörlighet. Lag (2014:198)

Så du har rätt
ALLA(H) ÄR SVENSKAR!!!!

# Kan någon hitta definitionen på utlänning i Utlänningslagen?
Den definition som Migrationsverket hänvisar till i sina Ordförklaringar.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top