Klimathotet?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min allmänna inställning till klimatproblemen är att vi redan passerat PoNR, och mänskligheten har huvudet för långt upp i röven för att kunna hindra en långsam men katastrofal utveckling, något som grundligt bevisats gång på gång. Det färskaste exemplet som hade varit trivialt att hantera i jämförelse med klimatet är antibiotikaresistens, men där står vi nu kollektivt med kuken i rävsaxen.
Nej, klimatet kan bara räddas genom en teknologisk kapprustning mot utvecklingen för att ta fram sätt att stabilisera och städa bort all skiten vi spridit omkring oss i hundra år nu. Det är fullt möjligt och görbart, och att hålla på med kapprustningar är ju något mänskligheten är fantastiskt bra på.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Min allmänna inställning till klimatproblemen är att vi redan passerat PoNR, och mänskligheten har huvudet för långt upp i röven för att kunna hindra en långsam men katastrofal utveckling, ....
PoNR är passerad (tidsaspekten kan dock diskuteras) men det är nog inte klimathetet som är den mest problematiska.
Söder om oss har vi en världsdel där man ynglar av sig så kaniner blir avundsjuka.
Afrika har idag 1.1 miljarder innev, 2050 beräknas de vara 2 miljarder.
Man svälter idag i många länder, hur blir det 2050?
Ska de som idag flytta till Europa?
Rent infantila diktatorer styr nu många afrikanska länder, bra/dåligt?
En "religion" som promotar " makt genom kvinnas livmoder", men inte stöder "flit och arbete" ökar dramatiskt i Afrika. Bra?

Fr SCB: Nästan hela den för*vänt*ade befolk*nings*ök*ningen kommer att ske i mindre utveck*lade länder, och ök*ningen kommer att vara kraft*igast i de minst utveck*lade länderna.
Ett av de bästa sätten att bromsa är - bättre välfärd!
Det är ju inte de mest utvecklade länderna som ökar sin befolkn mest.
Speciellt när man ofta har en religion som predikar många barn => "stark man" => hög status.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Afrikas-befolkning-fordubblas-till-2050/

Bara några punkter.
Man odlade väl fö grönsaker på "Grönland" för nåt tusental år sen? Hur såg isen i Antarktis ut då?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
PoNR är passerad (tidsaspekten kan dock diskuteras) men det är nog inte klimathetet som är den mest problematiska.
Söder om oss har vi en världsdel där man ynglar av sig så kaniner blir avundsjuka.
Afrika har idag 1.1 miljarder innev, 2050 beräknas de vara 2 miljarder.
Man svälter idag i många länder, hur blir det 2050?
Ska de som idag flytta till Europa?
Rent infantila diktatorer styr nu många afrikanska länder, bra/dåligt?
En "religion" som promotar " makt genom kvinnas livmoder", men inte stöder "flit och arbete" ökar dramatiskt i Afrika. Bra?

Fr SCB: Nästan hela den för*vänt*ade befolk*nings*ök*ningen kommer att ske i mindre utveck*lade länder, och ök*ningen kommer att vara kraft*igast i de minst utveck*lade länderna.
Ett av de bästa sätten att bromsa är - bättre välfärd!
Det är ju inte de mest utvecklade länderna som ökar sin befolkn mest.
Speciellt när man ofta har en religion som predikar många barn => "stark man" => hög status.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Afrikas-befolkning-fordubblas-till-2050/

Bara några punkter.
Man odlade väl fö grönsaker på "Grönland" för nåt tusental år sen? Hur såg isen i Antarktis ut då?

Vad som är det mest akuta kan ju diskuteras, befolkningen i asien har ju gått på värre än i afrika, i afriak har de ju ihjäl varandra hela tiden...
Men, det mes akuta tror jag personligen är att utan några stora fyndigheter som inte hittats än så börjar vi få slut på metaller som används till spexiga saker om ett decennium eller två. Då kommer helvetet braka loss först.
Men klimatet är ett större hot i längden, och något som måste hanteras på något sätt om vi som art vill fortsätta existera. Jag personligen ser väl inget direkt problem med att mänskligheten utrotas, det får gärna vänta något sekel för min del bara.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Vad som är det mest akuta kan ju diskuteras, befolkningen i asien har ju gått på värre än i afrika, i afriak har de ju ihjäl varandra hela tiden...
.
Asien, därav min länk (om nån läste den) som visade vilka länder som kommer att vinna racet om största folkökningen. Absoluta alltså.. Pocent är missvisande.

Finns ju även andra problem.
Ett litet kärnvapenkrig (ser inte alla kärnvapenstater som "seriösa") kan ju reducera både mattillgång och befolkning tämligen drastiskt - och ffa mycket snabbt .
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hörde på radionyheterna för någon dag sedan att pyramiderna håller på att vittra sönder och att egypierna tydligen skyllde på klimatförändringarna.

Mycket riktigt togs nyheten upp av flera nyhetssidor för två dagar sedan.
Jag funderade lite på huruvida klimatförändringarna kan vara orsaken till söndervittringen men kom inte på någon direkt orsak som jag kände trovärdig. Om det är så att ökad CO2 i atmosfären gör att sandsten vittrar borde ganska många både berg och byggdnader också vara i farozonen.


Hittade dock den länken som är nära 20 år gammal. Cairos avloppsvatten, Cairos extrema luftföroreningar och historiens plundringar av täcksandstenen av monumenten är mer rimliga orsaker till söndervittringen.

Kanske kan pyramiderna sluta vittra sönder im vi höjer plastpåseskatten?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kanske kan pyramiderna sluta vittra sönder im vi höjer plastpåseskatten?
Plastpåseskatten är primärt för att minska mikroplaster i naturen, speciellt i haven, ej för att minska CO2 i luften.

Så nej, det skulle inte ens göra skillnad om de så infördes i länder där det faktiskt är vanligt att slänga plastpåsar vind för våg. Vilket inte kommer att ske. Har levt i tredjevärldenland och det slängdes plast på en helt annan nivå än i Sverige, och det är samma världshav som plasten tillslut hamnar i..
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Plastpåseskatten är primärt för att minska mikroplaster i naturen, speciellt i haven, ej för att minska CO2 i luften.

Så nej, det skulle inte ens göra skillnad om de så infördes i länder där det faktiskt är vanligt att slänga plastpåsar vind för våg. Vilket inte kommer att ske. Har left i tredjevärldenland och det slängdes plast på en helt annan nivå än i Sverige, och det är samma världshav som plasten tillslut hamnar i..
Därav användandet av smileyen efter förslaget. Plastpåseskatten känns välmenande men missriktad.



Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En rejäl pandemi eller ett krig som tar död på en stor del av befolkningen skulle ge klotet mycket bättre förutsättningar...

Oh wait...

Jag såg att luften i Mumbai nu var så dålig att den var direkt frätande.
Vi måste höja reduktionsplikten och införa dubbdäcksförbud och elbilszoner i norrland.
Och plastpåseskatten måste höjas till 7kr även på fruktpåsar....
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ulvhamnes inlägg #3 stämmer fortfarande rätt bra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det färskaste exemplet som hade varit trivialt att hantera i jämförelse med klimatet är antibiotikaresistens, men där står vi nu kollektivt med kuken i rävsaxen.

Delvis, som vanligt har Sverige varit bäst i klassen och begränsat antibiotika användningen bland både människor och djur.
Tyvärr reser dom antibiotikaresistenta bakterierna hit ändå.

Nu fanns det väl ett litet hopp för en ny typ av antibiotika senaste veckan eller så, men du ska se att man lyckas överanvända den också så att vi får ännu bättre bakterier också...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, vi har ett miljö- och klimatproblem i världen.

Nej, vi kan inte lösa det genom att Sverige "tar ansvar" och "visar vägen". Stora förändringar måste ske där problemet är som störst, och det är inte här.

Inte nog med att Sverige har en av världens högsta drivmedelsskatter, vi miljöbeskattas på andra sätt trots att vi är bra jävla miljömedvetna här jämfört med stora delar av världen. Men hur mycket vi än källsorterar så hjälper det inte, för tydligen hamnar våra plastpåsar ändå i världshaven (vem som slänger dem där efter att jag slängt dem i plaståtervinningen är dock lite oklart) så vi måste givetvis betala plastpåseskatt för annars kommer alla havssköldpaddor att dö. Hur många såna som nu bor i Östersjön...

Dessa siffror är ett par år gamla så troligtvis har saker och ting förändrats något, men jag tycker ändå att följande statistik belyser problemet på ett väldigt tydligt sätt:


Sverige hade 2019 ca tio miljoner invånare som det året släppte ut ca 4,5 ton Co2 per person. Motsvarande siffra för Kina, vars befolkning då uppgick till ca 1,4 miljarder, var 8,12. Om 140 gånger så många kineser bidrar nära nog dubbelt så mycket som genomsnittssvensken till den globala uppvärmningen så säger det sig själv att vi kan dra ner hur mycket vi vill på vår påverkan, planeten kommer knappt märka av det. Vidare så växer Kina just nu med ungefär ett Sverige om året, så om vi så slutade andas allihop och reducerade våra utsläpp till noll över en natt så skulle vår uppoffring vara mer än väl uppvägt om bara ett år enbart tack vare Kinas befolkningsökning. Och medan vi stänger ner miljövänliga kärnkraftverk och bygger otillräckliga vindkraftverk istället så bygger Kina fler och fler kolkraftverk...

Jag är trött på symbolpolitik som inte ger någon konkret effekt ute i verkligheten, mer än att våldföra sig på min privatekonomi. Jag skiter faktiskt fullständigt i klimatet, så länge stora delar av världen obehindrat lever rövare med miljön så spelar det ingen roll hur mycket jag än anstränger mig. Det är en piss i mississippi.

Det finns ingen sans i att miljöbeskatta oss svenskar till döds om det ändå inte gör någon skillnad, det bidrar bara till minskad levnadsstandard för oss. Och de hycklande jävla miljömupparna som bestämt att det är svenska folket som ska "ta ansvar, gå före och visa vägen" samtidigt som de själva tutar runt i en fyrhjulsdriven dieselpickis för att "min man kör ju så stora stenar" kan ta och rövknulla sig själva med en kaktusdildo för att därefter hålla andan tills de dör. Ni kan ta ansvar själva, förbannade jävla hycklare. Era personliga utsläpp av koldioxid är fanimig en våldtäkt på planeten, gör det rätta och ta livet av er så blir alla mycket gladare. Inte minst havssköldpaddorna.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hörde på radionyheterna för någon dag sedan att pyramiderna håller på att vittra sönder och att egypierna tydligen skyllde på klimatförändringarna.

Mycket riktigt togs nyheten upp av flera nyhetssidor för två dagar sedan.
Jag funderade lite på huruvida klimatförändringarna kan vara orsaken till söndervittringen men kom inte på någon direkt orsak som jag kände trovärdig. Om det är så att ökad CO2 i atmosfären gör att sandsten vittrar borde ganska många både berg och byggdnader också vara i farozonen.


Hittade dock den länken som är nära 20 år gammal. Cairos avloppsvatten, Cairos extrema luftföroreningar och historiens plundringar av täcksandstenen av monumenten är mer rimliga orsaker till söndervittringen.

Kanske kan pyramiderna sluta vittra sönder im vi höjer plastpåseskatten?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

Jag tvivlar på att det är klimatförändringarna men jag kan mycket väl tänka mig att det kan beror mer direkt på luftföroreningarna.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Plastpåseskatten är primärt för att minska mikroplaster i naturen, speciellt i haven, ej för att minska CO2 i luften.

Så nej, det skulle inte ens göra skillnad om de så infördes i länder där det faktiskt är vanligt att slänga plastpåsar vind för våg. Vilket inte kommer att ske. Har levt i tredjevärldenland och det slängdes plast på en helt annan nivå än i Sverige, och det är samma världshav som plasten tillslut hamnar i..
Jag har varit i Florida väldigt många gånger
Där slängs det åxå plast på stränderna?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har varit i Florida väldigt många gånger
Där slängs det åxå plast på stränderna?

Problemet är inte som många tror att det slängs kaffemuggar med plastlock och sugrör på stränderna i Florida eller på Piteå havsbad....

Problemet är att i Asien kör dom treskift på att knuffa ut sopor i floderna med baklastare.

90% av plasten i våra hav kommer från 10 floder i asien.

 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Problemet är inte som många tror att det slängs kaffemuggar med plastlock och sugrör på stränderna i Florida eller på Piteå havsbad....

Problemet är att i Asien kör dom treskift på att knuffa ut sopor i floderna med baklastare.

90% av plasten i våra hav kommer från 10 floder i asien.

Lugn bara! Vi tio miljoner svenskar betalar ju 7kr per plastpåse i matvarubutiken, så det jämnar ju ut sig! :tummenupp ... :dummer :va :huvet :4skrika
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top