Förhandla försäkring?

Jimmy

Guest
Enda sättet att få ner premierna är att byta bolag regelbundet. Det var länge sedan de belönade trogna kunder. Snarare så att om man en gång har accepterat en nivå står den kvar och sedan höjer man successivt tills kunden byter bolag...

Försäkringsbolagen borde erbjuda sina kunder en helhetslösning på alla ens försäkringar istället för att sitta och "förhandla" var och en för sig. Vissa har företag, fordon, båtar, fastigheter, personliga försäkringar etc. Betalar in enorma summor varje år. I slutändan är det faktiskt vad som ingår och total premien som är huvudsaken. Inte vad de enskilda komponenterna kostar var för sig.

Sedan borde man självklart premiera kunder som inte har utnyttjat sina försäkringar på år och dagar som plikttroget betalt in premierna utan ett ord. Slutligen kanske inte vara överdrivet nitisk när de läser sina villkor i hopp om att hitta kryphålet för att slippa betala ut ersättning. Då hade de kanske fått ett bättre rykte på kuppen.

Exakt, slutpriset! Men det förutsätter att jag håller mig uppdaterad på alla andra försäkringar också. Men då finns det lite stålars att lägga på däck och soppa i stället för premier som bara rullar på för att jag blivit en passiv (lat) konsument.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Förhandling är en tvåvägsaktivitet.

T-H, If och nu senast Gensidige. Be att få tala med operatörens chef om du nu inte lyckats bättre, och som jag skrev, ha med dig något in i förhandlingen.

Tja det enda jag och de flesta vanliga dödliga har med oss in i en diskussion med ett FB är våra pengar. Och när det gäller t.ex Folksam så skulle även 25% rabatt på försäkringen resulterat i en höjning på dryga 200 %. Vilken deal, det är bara att slå till. Men det kan kanske vara värt att se vad det går att göra.

Senast när jag fick avisering om ny period på ena släpet så ringde jag LF och fick i runda slängar 60 % lägre premie, utan att förhandla. På Folksam, ngt senare när jag meddelade att jag ville annulera den nyaviserade försäkringen från hvdförfallodagen så konstaterade killen uppgivet att "Den har visst blivit höjd en del", en del här var i runda slängar x2 sen förra året. Inget i uppgivenheten lät som "detta är förhandlingsbart"! Så i alla fall Folksam vill tydligen inte ha mina pengar alls om de inte själva helt och hållet får bestämma hur mycket av dem de skall ha. Nåja, det lär väl snurra runt ett tag, jag bytte från LF av samma skäl för ca. 10 år sedan till IF för att sedan går till Folksam...o.s.v

Visst du kan ha rätt men förhandling kräver minst två parter som kan tänka sig att göra vissa avsteg för nå vissa mål. Att prata pris med FB har i hitills varit mest som att snacka med en sån här:
stehaufmann.jpg
 

Jimmy

Guest
Vart vill du komma Börje? Om det prisförslag du fått, med eller utan förhandling, inte är acceptabelt står det väl dig fritt att välja ett annat bolag eller? Jag väljer här att bara diskutera mc-premier men på bil och släpsidan har jag noterat vålsamma (~50%) skillnader mellan inital- och slutpremie vid nämnda bolag.
Antar att det finns bättre marginaler där än på mc-sidan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top