Förhandla försäkring?

Cire

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Bromma
Hoj
15 Kawasaki Versys
Hej.

Då jag försöker hitta en ny MC till våren och eftersom jag är 26 år och bor i Stockholm så är det knappast så att man väljer MC först utan man får ju kolla försäkring så den inte är dyrare än själva MC:en..

Jag har möjligheten att låta ett syskon som haft mc kort en längre tid stå på den och försäkringen men jag vill helst inte göra det. Problemet är bara att det för MC i prisklassen 50-60 tkr ofta kan skilja 5-15 tkr mellan mig och mitt syskon per år i försäkring och det blir... Svårt att övertyga mig själv.

Någon som lyckats att förhandla ner sin försäkring något? Kanske 1-2 tkr/år?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det är nog ungefär lika lätt att förhandla ner försäkringskostnaden som att förhandla ner skatten.

Jag tycker inte att du skall skenförsäkra. Bit ihop och betala, kör med lägre försäkringsskydd, köp en billigare hoj eller flytta. Annars ställer du bara till det för dig själv och alla oss andra om (när?) olyckan är framme.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är nog ungefär lika lätt att förhandla ner försäkringskostnaden som att förhandla ner skatten.

Jag tycker inte att du skall skenförsäkra. Bit ihop och betala, kör med lägre försäkringsskydd, köp en billigare hoj eller flytta. Annars ställer du bara till det för dig själv och alla oss andra om (när?) olyckan är framme.

Med förbehåll för att försäkringsbolag ofta är ena rejäla rövhattar, trafikförsäkringen får inte ha några krav på att ägaren och nyttjaren av fordonet är samma, så håller man sig till en sådan så ska det inte bli besvär. Sedan var det ju det där med rövhatteriet.
Dock så det är ju alltid bättre att försäkra och äga fordonet själv, så minimerar man mängden möjligt muppigt motarbete från försäkringsbolagets sida.

Egentligen vore det bättre att helt sonika bara byta till personförsäkringar för att köra fordon istället. Lite svårare för polisen att kolla försäkringsstatus med AN(P)R-systemet bara.
 

Jimmy

Guest
Jag upplever inga problem mer än tidsåtgång vid förhanling kring premie. Jo, det går utmärkt att förhandla sig till en lägre premie. Iaf min erfarenhet. Säljare ger upp till 10%, deras gruppchefer upp mot 25%. Skiljer sig så klart mellan bolag, men säg så här: jag har aldrig betalat den premie som presenteras mig först, oavsett telefon eller nätpris.
Spela aktörerna mot varann, ha gott om tid (veckor) och se över vad du kan släppa till i form av andra försäkringar. Om du minskar mc förs med 2k och höjer bil förs med 500 kan det vara värt ett byte på bilen?
Och för faan! Var trevlig mot den du förhandlar mot:krama:hihi
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag upplever inga problem mer än tidsåtgång vid förhanling kring premie. Jo, det går utmärkt att förhandla sig till en lägre premie. Iaf min erfarenhet. Säljare ger upp till 10%, deras gruppchefer upp mot 25%. Skiljer sig så klart mellan bolag, men säg så här: jag har aldrig betalat den premie som presenteras mig först, oavsett telefon eller nätpris.
Spela aktörerna mot varann, ha gott om tid (veckor) och se över vad du kan släppa till i form av andra försäkringar. Om du minskar mc förs med 2k och höjer bil förs med 500 kan det vara värt ett byte på bilen?
Och för faan! Var trevlig mot den du förhandlar mot:krama:hihi

Det beror nog på vad man har för typ av hoj också. Med sporthojar upplever jag att det är mer en fråga om att dra ner byxorna och buga sig framför det försäkringsbolag som gör minst ont. Med andra typer av hojar där antalet villiga försäkringsbolag överstiger två har man nog mer utrymme för förspel.

Och ja, jag är alltid trevlig. ;)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Trafikförsäkring is the shit.

Det har jag kört på mina dyrare hojar med (1098S, RC8R). Funkar riktigt bra. Blir billigare att laga eventuella skador. Stöldförsäkringen är dock något man saknar, men det är inte värre än att man har hojen på ett riktigt bra och säkert ställe (hus/villa garage) och inte lämnar hojen ute på stan. Blir lite mer att man åker ut för att köra och sen åker hem.

Vill man så kan man komplettera med en gammal hoj. Jag kör en VTR 1000 nu som jag kan helförsäkra väldigt billigt. Den kan man åka in i stan med och träffa folk, eller åka till jobbet med osv osv. Bästa av två världar :)
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
27 år och bor i Stockholm.
Som du säger, man får välja hoj efter försäkringen.
Vet inte vad det är för hoj du tittar på, men priset är oftast inte en avgörande faktor. Utan hk och vilken typ av hoj.

Kör gubbräcer sedan 2.5 år tillbaka, BMW RnineT Den kostade 3ggr så mycket som den Honda CB600fa jag hade innan, 6 hk mer och 600cc mer. Men försäkringen kostar 1/3 så mycket hos samma bolag. 6000 kr hel/hel.

Bilsport MC och Svedea har varit överlägset bäst för vår ålder och område när jag kollat runt.
Lycka till!


Tips:
Försäkringsvänliga hojar som jag tittat på:
-CBR600F
-Street Triple R
-MT07
-BMW F800R
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
.....
 
Last edited:

Cire

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Bromma
Hoj
15 Kawasaki Versys
@petrolpants Du nämner några av de hojar jag tittar på. Siktat in mig på 600-800 cc och någorlunda stor då jag är de också :9. Senare tid börjat titta även på de hojar som räknas mer åt touring hållet just pga försäkringen verkar vara billigare i överlag där. Samtidigt vill jag ha något som jag kan åka mellan köerna med på ett smidigt sätt.

När du tecknade din försäkring, försökte du få ner priset något?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Och vi betalar alla 32% mer per trafikförsäkring, det gör oss mer trafiksäkra enligt moderat logik! :tummenupp

För våra politiker har väl inte lurat oss att betala 32% mer för våra försäkringar för att betala jobbskattebidraget? :va

:D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hade funderat på hur ofta du kör och du nyttjar hojen när du väl kör. Kör du mer sällan kan du ju välja en av och påställningsbar försäkring. Det blir dyrt när du väl kör, men utslaget över helåret inkl garageförsäkring kan det bli billigare än en året runt försäkring.

Tänker du köra mer regelbundet är det mer fördelaktigt att välja en året runt försäkring från t ex Bilsport & Mc och välja hoj utifrån deras kriterier.

Val av trafik halv eller hel får var och en värdera utifrån sin egna situation. Vill man vara sitt egna försäkringsbolag eller inte? Man bör således vara införstådd i de olika alternativen och värdera dem rätt.
 

Jimmy

Guest
Det beror nog på vad man har för typ av hoj också. Med sporthojar upplever jag att det är mer en fråga om att dra ner byxorna och buga sig framför det försäkringsbolag som gör minst ont. Med andra typer av hojar där antalet villiga försäkringsbolag överstiger två har man nog mer utrymme för förspel.

Och ja, jag är alltid trevlig. ;)

Delar inte din uppfattning att just sporthojar skulle vara svårare att förhandla. Däremot är stigande ålder på förare och hoj en kraftfull faktor. Av alla sporthojar jag haft är Millen den mest försäkringsvänliga, 1870 kr/år i halvförsäkring. 954, R6, Ninja låg alla kring 4-5kkr i trafik, men en annan var ju spoling då och Millen firar 17 år så...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Trafikförsäkring is the shit.

Det har jag kört på mina dyrare hojar med (1098S, RC8R). Funkar riktigt bra. Blir billigare att laga eventuella skador. Stöldförsäkringen är dock något man saknar, men det är inte värre än att man har hojen på ett riktigt bra och säkert ställe (hus/villa garage) och inte lämnar hojen ute på stan. Blir lite mer att man åker ut för att köra och sen åker hem.

Vill man så kan man komplettera med en gammal hoj. Jag kör en VTR 1000 nu som jag kan helförsäkra väldigt billigt. Den kan man åka in i stan med och träffa folk, eller åka till jobbet med osv osv. Bästa av två världar :)
Blir det billigare att laga hojen när man smäller den i grannens brevlåda och tar en flygtur ut i diket också?
Inte för att jag har tänkt göra det, men det finns folk som är bra mycket klantigare än mig och dessa stackare behöver också försäkrade hojar :rofl
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Delar inte din uppfattning att just sporthojar skulle vara svårare att förhandla. Däremot är stigande ålder på förare och hoj en kraftfull faktor. Av alla sporthojar jag haft är Millen den mest försäkringsvänliga, 1870 kr/år i halvförsäkring. 954, R6, Ninja låg alla kring 4-5kkr i trafik, men en annan var ju spoling då och Millen firar 17 år så...
Du får väldigt gärna berätta för oss vem du lyckats förhandla med.
Inget av de senaste årens samtal jag haft med försäkringsbolag har ens bara aldrig så lite påminnt om förhandling. Mer som, synd att du inte gillar tredubblad premie! Och inte det minsta lilla av "synd att förlora dig som kund" när jag sagt att då blir ni av med våra andra försäkringar också! Inget av de FB jag pratat med har varit intresserade av någon sorts förhandling. I de mån finns något intresse alls så gäller det kränga livförsäkring...

Not sent from an I-Thing!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Du får väldigt gärna berätta för oss vem du lyckats förhandla med.
Inget av de senaste årens samtal jag haft med försäkringsbolag har ens bara aldrig så lite påminnt om förhandling. Mer som, synd att du inte gillar tredubblad premie! Och inte det minsta lilla av "synd att förlora dig som kund" när jag sagt att då blir ni av med våra andra försäkringar också! Inget av de FB jag pratat med har varit intresserade av någon sorts förhandling. I de mån finns något intresse alls så gäller det kränga livförsäkring...

Not sent from an I-Thing!

Det här stämmer mer med min erfarenhet. Fast...min premie har varit densamma de senaste 5 åren.

Min gat-R1:a har bara haft två bolag som har velat helförsäkra den, det skiljde inte mycket mellan dem. De andra erbjöd endera bara trafikförsäkring för fantasisummor (så det var uppenbart att de inte var intresserade) eller sade rakt ut att de inte var intresserade.

Min ålder behöver inte stiga mer, om man säger så.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Blir det billigare att laga hojen när man smäller den i grannens brevlåda och tar en flygtur ut i diket också?
Inte för att jag har tänkt göra det, men det finns folk som är bra mycket klantigare än mig och dessa stackare behöver också försäkrade hojar :rofl

Givetvis blir det billigare att laga hojen själv.

Ska jag försäkra RC8:an blir helårspremien ungefär hela hojens värde. Jag har hittills inte skrotat den på 1 år, alltså har jag redan kunna lägga undan hojens värde minus trafikförsäkringen.

Vurpar man inte alls (vilket jag inte gjort sen 2008) så blir det sjukt ekonomiskt att göra så här. Mitt beteende gynnar dig med, jag pröjsar för mina reparationer och påverkar inte din premie.

Jag har hittills sparat så mycket pengar på att enbart köra trafik att jag rent teoretiskt har råd att skrota några sporthojar, men det hoppas jag aldrig uppleva.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du får väldigt gärna berätta för oss vem du lyckats förhandla med.
Inget av de senaste årens samtal jag haft med försäkringsbolag har ens bara aldrig så lite påminnt om förhandling. Mer som, synd att du inte gillar tredubblad premie!
Not sent from an I-Thing!

Jag fick samma känsla hos Folksam som vi lämnat nu. De vill tydligen inte försäkra motorcyklar och då ska de inte ha mina pengar från andra försäkringar heller...

Givetvis blir det billigare att laga hojen själv.

Jag har hittills sparat så mycket pengar på att enbart köra trafik att jag rent teoretiskt har råd att skrota några sporthojar, men det hoppas jag aldrig uppleva.

Det går också att förstöra för mer än man kan tjäna. Det beror på kunskapen hos den som lagar själv om det blir billigare. Och hur ofta man vurpar! :)
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Själv har jag aldrig kunnat förhandla pris hos något bolag när det gäller sporthojar. Bilar och bostad är en annan femma då det är helt annan konkurrens.

Kan ju tycka att priserna snart borde justeras eftersom sporthojsbeståndet minskar år för år och ersätts mer och mer av vanliga street-hojar. Någonstans måste ju pengarna in till bolagen så jag tror den kategorin står på tur att höjas.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Enda sättet att få ner premierna är att byta bolag regelbundet. Det var länge sedan de belönade trogna kunder. Snarare så att om man en gång har accepterat en nivå står den kvar och sedan höjer man successivt tills kunden byter bolag...

Försäkringsbolagen borde erbjuda sina kunder en helhetslösning på alla ens försäkringar istället för att sitta och "förhandla" var och en för sig. Vissa har företag, fordon, båtar, fastigheter, personliga försäkringar etc. Betalar in enorma summor varje år. I slutändan är det faktiskt vad som ingår och total premien som är huvudsaken. Inte vad de enskilda komponenterna kostar var för sig.

Sedan borde man självklart premiera kunder som inte har utnyttjat sina försäkringar på år och dagar som plikttroget betalt in premierna utan ett ord. Slutligen kanske inte vara överdrivet nitisk när de läser sina villkor i hopp om att hitta kryphålet för att slippa betala ut ersättning. Då hade de kanske fått ett bättre rykte på kuppen.
 

Jimmy

Guest
Du får väldigt gärna berätta för oss vem du lyckats förhandla med.
Inget av de senaste årens samtal jag haft med försäkringsbolag har ens bara aldrig så lite påminnt om förhandling. Mer som, synd att du inte gillar tredubblad premie! Och inte det minsta lilla av "synd att förlora dig som kund" när jag sagt att då blir ni av med våra andra försäkringar också! Inget av de FB jag pratat med har varit intresserade av någon sorts förhandling. I de mån finns något intresse alls så gäller det kränga livförsäkring...

Not sent from an I-Thing!

T-H, If och nu senast Gensidige. Be att få tala med operatörens chef om du nu inte lyckats bättre, och som jag skrev, ha med dig något in i förhandlingen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top