Försäkring om man samlar på cyklar?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Betrakta scenariot att man börjar bli gubbe och skulle vilja skaffa sig en samling av gamla 90-tals sporthojar. De ska gärna vara försäkrade mot stöld och jag skulle vilja kunna köra alla hojar ett par turer varje år. Känner ni till något försäkringsbolag som kan erbjuda något passande? Det blir på tok för dyrt att ha allihop halv/helförsäkrade.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Billigast är att sikta in sig på före -50. Ingen kostnad för besiktning, ingen skatt bara registerhållningsavgift. Helförsäkring runt 400. Väghållning och bromsar som gör körupplevelsen i 70km/h likvärdig med en sporthoj i 230.:hihi
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Betrakta scenariot att man börjar bli gubbe och skulle vilja skaffa sig en samling av gamla 90-tals sporthojar. De ska gärna vara försäkrade mot stöld och jag skulle vilja kunna köra alla hojar ett par turer varje år. Känner ni till något försäkringsbolag som kan erbjuda något passande? Det blir på tok för dyrt att ha allihop halv/helförsäkrade.
Veteranförsäkring, men då måste motorcyklarna vara minst 30 år.
Jag har mina försäkrade igenom Mcv Kungsbacka.
Det kostar 478kr /st.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Billigast är att sikta in sig på före -50. Ingen kostnad för besiktning, ingen skatt bara registerhållningsavgift. Helförsäkring runt 400. Väghållning och bromsar som gör körupplevelsen i 70km/h likvärdig med en sporthoj i 230.:hihi

Nej, nu väntas ljusare tider:

Efter en remissrunda där Sveriges MotorCyklister givetvis framfört fakta, statistik och åsikter runt allt som rör motorcyklar har regeringen fattat beslut. Motorcyklar äldre än 40 år samt bilar äldre än 50 år behöver inte kontrollbesiktas. De nya reglerna träder ikraft 20 maj 2018.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nya-MC-reglerna-beslutade/

Man kan från nästa år flänga runt på bra mycket modernare hojar - utan besiktning och med några hundralappar i försäkringskostnad. Gôtt!



Försäkringsfrågan: Vad sägs om flytande försäkring hos ett bolag som heter TFF?
Visserligen bara trafik, men då är det säkert försäkrat från första dagen - även om man skulle missa att ringa in rätt regnummer på rätt dag. Himla bekvämt! :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Veteran är även det lite flytande, 30 år gäller för vägtrafikregistret men inget som hindrar bolagen att klassa en 20-åring som veteran vilket de även gör.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Hur går egentligen resonemanget kring "veteran". Att ej behöva besiktiga en bil/mc som många gånger är äldre än en själv är för mig sannolikt en större trafikfara än en ny bil som knappt startar om ena lampan är trasig? Makes no sense?

Visst... många veteraner är knullputs yada yada.. men är det en majoritet verkligen? Och varför går förslag som dessa igenom när vi ska ha så stor fokuks på trafiksäkerhet? :va

Please enlighten me :hej
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur går egentligen resonemanget kring "veteran". Att ej behöva besiktiga en bil/mc som många gånger är äldre än en själv är för mig sannolikt en större trafikfara än en ny bil som knappt startar om ena lampan är trasig? Makes no sense?

Visst... många veteraner är knullputs yada yada.. men är det en majoritet verkligen? Och varför går förslag som dessa igenom när vi ska ha så stor fokuks på trafiksäkerhet? :va

Please enlighten me :hej

De exemplaren av veteranare som överlevt tillräckligt länge brukar vara i någorlunda samlarskick och kostar mer än en rishög av nyare snitt, och hamnar antagligen hos någon som bryr sig tillräckligt om fordonet för att lägga mer pengar på ett fordon i bättre skick att denne antagligen forsätter med grundläggande underhåll.
De andra (som jag gjorde förr) köper billiga lik och kör dem tills de dör, eller till nästa besiktning. :hihi
Sedan är ju fordonen så dåliga i grunden att det i princip ändå bara är en ockulär genomsyn så att de inte håller på att ramla isär på besiktningen. :hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Motorhistoriska riksförbundet har en försäkring för samlarfordon.
http://www.mhrf.se/forsakring/

http://www.mhrf.se/forsakring/forsakra

Vad kan du försäkra?
Personbilar, lätta lastbilar och motorcyklar t.o.m. 1996, mopeder t.o.m. 1986. Tunga lastbilar, bussar och husvagnar t.o.m. 1986. Traktorer t.o.m. 1976.
Dessutom går det att försäkra: personbilar, lätta lastbilar och motorcyklar 1997-2006.

MHRF är en sammanslutning av motorhistoriska klubbar och klubben jag är med i är Motorcykelhistoriska klubben, MCHK, där mina hojar besiktigas för försäkringen.
http://www.mchk.org/mhrf-försäkring-29876284
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top