Smörjmedel till sving och styrlager?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Ja, vad ska man ha? Har hört att propelleraxelfett ska vara riktigt bra till svingen, är det så? Är det i så fall lika bra till styrlagret?
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
En annan fråga; varför har den här forumdelen (Teknik & Mekhörnan) endast tre sidor med trådar, där den äldsta är från 2017-01-18...försvinner trådar spårlöst ut i intet när det inte skrivits i dem på två månader?
:va
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
En annan fråga; varför har den här forumdelen (Teknik & Mekhörnan) endast tre sidor med trådar, där den äldsta är från 2017-01-18...försvinner trådar spårlöst ut i intet när det inte skrivits i dem på två månader?
:va

Scrolla ner och kika på:

"Alternativ för ämnesvisning
Visa ämnen från -"

Ändra till visa från början så dyker det upp lite fler trådar. :tungan
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Tror propeller axel fett funkar bra. Själv tycker jag det är kul att testa lite nytt smörjfett. Tänkte själv köpa lucas oil red n tacky. Eller deras heavy duty. Känns seriösa på hemsidan iallafall där dom tog upp propelleraxelfett som jämförelse" om jag minns rätt" man skall inte tro allt på nätet du gör det på eget bevåg. vill du spara pengar tror jag propeller axelfett funkar gott o väl
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Generellt skulle jag rekomendera litium-baserade fett, dock är kalcium bättre med fukt med i leken. Huravida hur mycket fukt som kommer i kontakt låter jag vara osagt. Finns även något som kallas litiumkomplexa och kalciumkomplexa fetter som båda har god vattenresistens, men är gjort för högre temperaturer så det är inte riktigt aktuellt.

Jag skulle köpt litiumbaserat fett på lokala järnhandeln som ligger på en viskositet på runt 220-460 mm^2/s (ISO VG) och ett NLGI tal mellan 1-2. Och lägga energin på att ta upp det ibland och rengöra
och återfetta lagren.
 
Last edited:

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Ja, blev väl bra med ett litiumkomplex vilket är utmärkt, det andra är förövrigt ett kalciumbaserat med rätt sjysta EP-tillsatser. Någon viskositet kunde jag inte hitta fram dock.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Fett inhandlat! Nu ska jag ge mig i kast med svingen :va
Propelleraxel-Fett.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top