Hel/halvljus-knapp fungerar ej på XVS1100

pongostar

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XVS1100 Dragstar -99
Hej!

Jag har nyligen köpt mig en Yamaha XVS1100, väldigt nöjd förutom att jag märkte häromdagen att switchen till hel/halvljus inte fungerar!

Jag har en multimeter men jag blev inte särskilt mycket klokare av den, är tändningen påslagen får jag värden på alla tre kablar, men jag kan lika gärna mäta helt fel.

Jag plockade isär hela knappen idag i förhoppning att något var skevt i den, allt såg perfekt ut och jag putsade upp kontaktytorna lite men det funkar fortfarande inte.

Jag har nu plockar bort tank och tagit loss hela reglagehuset så jag kommer åt lättare, men sedan försvinner ju kablaget in i oåtkomliga vrår om jag inte tar bort luftburken m.m.

Hur skulle ni fortsätta felsökningen? Jag vill gärna kunna utesluta saker med multimetern men är rädd att jag kan den lite för dåligt, och desto mer jag läser om hur den ska brukas desto mer förvirrande blir det!

Lite bilder på kablaget i knappen: http://imgur.com/a/ZrvI7

Ytterst tacksam för tips!
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
ladda ner servicemanualen

http://www.werder.ee/Manual/XVS1100.pdf och läs sidan 7-26

Jag tolkar din beskrivning som att du har lampan på men det sker inget när du växxlar mellan hel och halvljus. Mät på gul och grön kabel i lampanslutningen om du har 12 volt på båda samtidigt kan det vara fel på blinkknappen då.

Din switch kan fungera normalt men 12 volt kommer via gula kabeln på blinkknappen istället. Ställ switchen i helljusläge och mät igen, den gula kabeln ska inte ha 12 volt i det läget. Ingen spänning tyder på att switchen fungerar bra, kolla då blinkknappen och annars följ schemat och mät dig vidare. Det är sällan det är fel på kablarna i härvan.

När du mäter koppla ena mätkabeln till batteriet och den andra mäter du med på kablarna när du mäter spänning.
 

pongostar

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XVS1100 Dragstar -99
ladda ner servicemanualen

http://www.werder.ee/Manual/XVS1100.pdf och läs sidan 7-26

Jag tolkar din beskrivning som att du har lampan på men det sker inget när du växxlar mellan hel och halvljus. Mät på gul och grön kabel i lampanslutningen om du har 12 volt på båda samtidigt kan det vara fel på blinkknappen då.

Din switch kan fungera normalt men 12 volt kommer via gula kabeln på blinkknappen istället. Ställ switchen i helljusläge och mät igen, den gula kabeln ska inte ha 12 volt i det läget. Ingen spänning tyder på att switchen fungerar bra, kolla då blinkknappen och annars följ schemat och mät dig vidare. Det är sällan det är fel på kablarna i härvan.

När du mäter koppla ena mätkabeln till batteriet och den andra mäter du med på kablarna när du mäter spänning.

Strålande! Jag går igenom det imorgon, tack för tipsen!
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Du har kollat så lampan är hel ?
 

pongostar

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XVS1100 Dragstar -99
Jag lyckades lösa det genom att inte vara dum i huvudet! :) Hade helt missat att jag hade parkeringsljus påslaget...
Nu kan jag i alla fall lite mer om elektroniken, så något vunnet i alla fall!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top