Yamaha WR125X???

felix123

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
???
min fråga lyder då: vart får man tag på en Yamaha WR125X i sverige? hittar inte något på blocket eller tradera. om den är ny eller begagnad spelar ingen roll. finns det några återförsäljare som säljer just denna hojen? om inte finns det hojar som liknar den och går att få tag på i sverige helst 4-takt :)
tacksam för svar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Varför ringer du inte din lokala yamaha återförsäljare o bara frågar??
Det är nog inte så enkelt.

MC-utbudet utarmas underifrån, WR125X finns inte kvar på Yamahas hemsida, Honda XR 125 finns inte på Hondas hemsida, KLX 125 saknas detta året på Kawasakis svenska hemsida - i vart fall vad jag kan se, och Suzuki är helt utan on/off road 125or.

Antar att det handlar om att EURO-4 kraven, samt det märkliga lagkravet att nya 125or numer måste ha bilbromsar. Importörerna anser tydligen inte att det är någon idé att ta in den sortens 125:eek:r längre, med alla kringkrav och den minimala försäljningen.

Trist, och vi kan alla tänka oss vad det betyder för återväxten när det inte ens finns hojar att köpa längre...
Hand upp alla som inlett sin MC-karriär på en XL, XR, MTX, CRM, DT, XT, TS, KE, KLX, och allt vad dom hette. Inse att idag finns inget sådant att köpa nytt. Scary något eller?


@ TS
Välkommen till forumet.
Begagnatsäsongen har inte kommit igång ännu, och det är glest på Blocket just nu.
Moddlaren har ändå rätt i det han säger; traska ner till Bike i Trollhättan och berätta vad du är ute efter.
Dom kan veta var det finns någon fjolårshoj kvar, eller kanske en demohoj som går att köpa.
...eller stilla dig lite tills det börjar dyka upp hojar på Blocket närmare körsäsongen.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
...

Trist, och vi kan alla tänka oss vad det betyder för återväxten när det inte ens finns hojar att köpa längre...
Hand upp alla som inlett sin MC-karriär på en XL, XR, MTX, CRM, DT, XT, TS, KE, KLX, och allt vad dom hette. Inse att idag finns inget sådant att köpa nytt. Scary något eller?

...



DT->MBX->AF1->und so weiter->und so weiter...:hej
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har en Honda XR125 till salu. Inte i närheten av en WR125, jag vet. Men bara för kännedom, om intressant...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bilbromsar? :va Vad innebär det?

Integrerade, eller kombinerade bromsar, som på en bil - så att föraren av motorcykeln inte längre tillåts bromsa efter underlag, omständigheter eller förutsättningar utan skall rätta sig efter vad som anses vara bäst i Bryssel.


Genom förordningen införs krav på ABS på alla motorcyklar över 126 kubik och nya avgaskrav införs. För mindre motorcyklar med max 125 kubik krävs CBS, Combined Brake Systems


http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nya-MC-reglerna-beslutade/


Verkar som många, många inte ser - eller vill se hur snaran dras åt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Integrerade, eller kombinerade bromsar, som på en bil - så att föraren av motorcykeln inte längre tillåts bromsa efter underlag, omständigheter eller förutsättningar utan skall rätta sig efter vad som anses vara bäst i Bryssel.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nya-MC-reglerna-beslutade/

Verkar som många, många inte ser - eller vill se hur snaran dras åt.
:huvet Fast läser man på lite så verkar ju FEMA/SMC inte ha haft något emot det, men å andra sidan så kanske dom valde att gå med på det för att få andra vinster? :va Annars kanske det hade varit anti-trimningskrav på alla hojar och totalt förbud att bygga om något istället :gnissla

Snart blinkar de väl när man svänger också..
När jag var handledare åt tjejen så bråkade jag om att hon aldrig blinkade, men hennes förklaring var att det gjorde ju hennes pappas bil, så hon var van att hon inte behövde göra det. Till saken hör att hans bil absolut inte blinkade av sig själv den heller :huvet
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
:huvet Fast läser man på lite så verkar ju FEMA/SMC inte ha haft något emot det, men å andra sidan så kanske dom valde att gå med på det för att få andra vinster? :va Annars kanske det hade varit anti-trimningskrav på alla hojar och totalt förbud att bygga om något istället :gnissla

Jag förstår vad du menar med "anti-trimmingskrav" och "totalt förbud att bygga om" - men det har vi ju redan, allt sedan "helfordonsgodkännandet" för mer än 15 år sedan.
...att det som omfattas av helfordonsgodkännandet ännu så länge inte effektueras i någon större utsträckning i just Sverige innebär dock inte att det alltid kommer att vara så.

Vi i Sverige är lyckligt lottade ännu så länge; med poliser som har annat att göra, ointresserad besiktning och oförstående myndigheter. Vi har dessutom SFRO som andningshål. Hur länge den instansen nu får finnas...

Det nuvarande kravet på bilbromsar på 125or beror på att vi motorcyklister inte intresserade oss tillräckligt mycket när det fortfarande gick att påverka. Annat fick gå före - tillverkarna tyckte att det skulle bli för dyrt med ABS på alla motorcyklar och lyckades förhandla fram en gränsdragning vid 126cc.
EU krävde bilbromsar på hojar under det - och vi andra nickade och teg, eller lyssnade inte ens eftersom det bara handlade om småhojar.

Kanske är det därför det inte finns några offroad-125or längre...?
Tack och lov får man kanske säga:
Bilbromsar som föraren själv inte kan dosera, på en hoj med långslagig fjädring, som ibland körs med last, ibland med passagerare, ibland utan, ibland på grus och ibland i snö och is - hur skulle det kunna fungera med bilbromsar på en sådan MC?
Utan ens någon lastreduceringsventil?
Hur kan någon ens drömma att något sådant skulle ge någon slags ökning av säkerheten?


Ledsen att tjafsa om sådant här i en tråd som en pigg och oförstörd tonåring startat, men sanningen är den att motorcykeln tas ifrån oss, bit för bit - och vi står på läktarplats och ser det hela ske utan att engagera oss.

En MC du inte kan bromsa efter aktuella förhållanden, vad är det för MC?
Vill någon köpa en sådan - varsågod.
Andra - som inte vill ha ett handikappfordon borde ha möjlighet att välja något annat.
Men, ett lagkrav som gör MCn till ett sämre och farligare fordon - hur är det möjligt att vi accepterar det?



Gentlemen - we are so fucked!
Det verkar som att så länge ingen är och fysiskt rycker i just den egna ägandes motorcykeln så tror vi oss vara safe.
Tänk igen. Fundera på vem som skall köpa era hojar på sikt, när tillflödet av nya motorcyklister stryps.

Fundera också, du som läser detta, på vad som är motorcykel för just dig.
Vill du kompromissa med det? Var går gränsen för hur mycket urvattning man kan acceptera?


Förlåt! Fel tråd att spy sin svarta galla i.
Verkligen fel tråd.
F'låt, TS - en av dig, i din ålder är värt mycket bland gamla magsura gubbar
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Integrerade, eller kombinerade bromsar, som på en bil - så att föraren av motorcykeln inte längre tillåts bromsa efter underlag, omständigheter eller förutsättningar utan skall rätta sig efter vad som anses vara bäst i Bryssel.

Så, så, så, nu tar vi det lite lugnt :)
Combined brakes innebär ju bara att man har lite extra slangar mellan ok och handtag/pedal. När du enbart använder handbromsen så kommer även bakbromsen delvis att aktiveras och tvärtom. T ex Honda har ju kört detta i många år innan ABS:en kom på både VFR800 och på CBR1100 och även BMW har ju ett liknande system. Dessa system var hydrauliska där ett ok fram tryckte på en extra pump som aktiverade bak. Moderna system har en liten elektronisk ventil/pump som sköter detta. Ingenting man märker och väger heller inget jämfört med ABS. Hondas system kommer för övrigt ursprungligen från endurancehojen RCB1000 från 1970... :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo, jag vet. Jag har kört hojar med det, och jag spyr på det.
Jag har ägt hojar med det, och försökt vänja mig vid det, men jag lovar dig:
jag känner ett fysiskt obehag i maggropen när framändan hugger till, trots att jag medvetet bara vill bromsa med bakbromsen.

En motorcykel har två oberoende bromssystem. Föraren har möjlighet att styra sin inbromsning.
Sätter man bilbromsar på en MC, hur mycket motorcykel finns det kvar då egentligen?

Jag vet, inte alla delar min uppfattning. Jag tycker illa om ABS också, men det kan man ändå försöka stå ut med. Kombinerade bromsar däremot - det är fanimig vidrigt.
Men, framför allt skulle jag vilja kunna välja. Inte vara tvungen att acceptera något som är sämre bara för att någon i Bryssel inte förstår sig på motorcyklar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vänta nu, det är skillnad på bromsar och bromsar. På stora touringhojar avsedda för amerikanska highways och på vissa guzzis kan de koppla in frambromsen när man trycker på bromspedalen.

På mer aktivt ämnade hojar, typ min BMW så är det begränsat till att bakbromsen aktiveras när bromshandtaget trycks in - dessutom med automatisk fördelning - medan bromspedalen endast aktiverar bakbromsen och ingenting annat.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jo, jag vet. Jag har kört hojar med det, och jag spyr på det.
Jag har ägt hojar med det, och försökt vänja mig vid det, men jag lovar dig:
jag känner ett fysiskt obehag i maggropen när framändan hugger till, trots att jag medvetet bara vill bromsa med bakbromsen.

En motorcykel har två oberoende bromssystem. Föraren har möjlighet att styra sin inbromsning.
Sätter man bilbromsar på en MC, hur mycket motorcykel finns det kvar då egentligen?

Jag vet, inte alla delar min uppfattning. Jag tycker illa om ABS också, men det kan man ändå försöka stå ut med. Kombinerade bromsar däremot - det är fanimig vidrigt.
Men, framför allt skulle jag vilja kunna välja. Inte vara tvungen att acceptera något som är sämre bara för att någon i Bryssel inte förstår sig på motorcyklar.

Visst är det så och precis som vanligt håller jag med dig (förutom ABS) men de flesta hojägare kommer aldrig att ens märka eller tänka på att bromsarna är ihopkopplade och man ska köra ganska aktivt om man ska märka det. På grus är det en styggelse men på asfalt så tycker jag att det funkar hyggligt med kombibroms :)

ABS däremot är det i särklass bästa som hänt motorcyklismen när det gäller trafiksäkerhet. Efter 30 år som instruktör på diverse bromsövningar så kan jag bara konstatera att vi som kollektiv är usla på att bromsa, och då menar jag under ordnade former. I en paniksituation är det ytterst få som kan bromsa utan att gå omkull om det inte sitter ABS på hojen.
Jag har även ändrat uppfattning om ABS när det gäller grus, det funkar kanon på min 690 på grusväg. Enda tillfället som jag stänger av ABS:en är när jag ska köra riktigt hårt, både på grus och på asfaltbana... :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top