Produktionsingenjör

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Man måste väl gått en ingenjörsutbildning för att få ett sånt jobb ?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
På pappret säkerligen.
I verkligheten, är man duktig så kan man säkerligen få jobbet ändå.

Det viktiga är ju inte vad ett CV eller titel säger, utan vad och hur du kan leverera önskade produkter/tjänster åt kunderna och/eller arbetsgivaren :)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
På pappret säkerligen.
I verkligheten, är man duktig så kan man säkerligen få jobbet ändå.

Det viktiga är ju inte vad ett CV eller titel säger, utan vad och hur du kan leverera önskade produkter/tjänster åt kunderna och/eller arbetsgivaren :)
Ok håller med om det trodde mest att man inte fick kalla sej ingenjör utan att ha utbildning
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På pappret säkerligen.
I verkligheten, är man duktig så kan man säkerligen få jobbet ändå.

Det viktiga är ju inte vad ett CV eller titel säger, utan vad och hur du kan leverera önskade produkter/tjänster åt kunderna och/eller arbetsgivaren :)
I sak har du helt rätt, men samtidigt kan det vara väldigt svårt att komma så långt att man får bevisa vad man kan leverera om man inte har ett bra CV och/eller examen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det gäller att hålla isär arbetstitlar och utbildningar.
Ingenjör är arbetstiteln om man jobbar som ingenjör.
Huruvida du sedan gått en ingenjörsutbildning har i sak inte med det att göra.
Ett jobb som produktionsingenjör kan du få om du lyckas övertyga arbetsgivaren om att du faktiskt har tillräcklig kompetens för att utföra jobbet. Du kan ju ha lärt dig motsvarande färdigheter genom att jobba i närbesläktade roller under många år exempelvis.
Däremot kan det nog vara svårare att få en tjänst som någon typ av ingenjör om man inte har utbildningen i botten än om man har den.

Men om du vet vad tjänsten kräver för färdigheter och anser att du grejar kompetenskraven så har du inget att förlora på att försöka få en sådan. Var dock beredd på att du har en viss uppförsbacke om du inte har en formell ingenjörsutbildning i botten.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vad jag vet är det titeln "Civilingenjör" som är skyddad.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad jag vet är det titeln "Civilingenjör" som är skyddad.

Jag är lite tveksam till att den titeln faktiskt är skyddad. Däremot så är det ju så att du aldrig blir anställd som civilingenjör. Civilingenjör är en utbildningsnivå och inte en arbetstitel.
Är du utbildad civilingenjör så kommer du troligen att sitta på en tjänst där du är anställd som någon form av ingenjör. Alternativt om det är en doktorandtjänst eller liknande.

Dvs du blir aldrig anställd med som civilingenjör och då kan du ju inte kalla dig det om du inte har utbildningen.
Däremot kan du bli anställd som någon typ av ingenjör (exvis produktionsingenjör) utan att ha en formell ingenjörsutbildning och därmed kunna skriva ingenjör på visitkorten.
Därmed inte sagt att det är lätt att få en sådan tjänst utan formella kvalifikationer. Dom flesta arbetsgivare har en tendens att kräva högre kvalifikationer än vad som i praktiken krävs snarare än lägre.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Jag är lite tveksam till att den titeln faktiskt är skyddad.
Då kan du sluta vara tveksam nu.:tummenupp


https://www.kth.se/alumni/nyheter/nyhetsartiklar/vetenskap-konst-ingenjorer-1.318012

Frågan om ett reglerat system för användningen av titeln civilingenjör debatterades flitigt inom tekniska läroverk, studentkårer och Svenska Teknologföreningen under början av 1900-talet. Idag är titeln en skyddad benämning för en yrkesexamen som erhålls inom ett antal olika tekniska utbildningar motsvarande fem års heltidsstudier.
 

Snowman89

Guest
Jag har tidigare varit anställd som tekniker, på visitkortet var det översatt till "Production engineer".
Vips blev man ingenjör utan att ha en examen eller ha ett anställningskontrakt där det stod något om ingenjör. i.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har tidigare varit anställd som tekniker, på visitkortet var det översatt till "Production engineer".
Vips blev man ingenjör utan att ha en examen eller ha ett anställningskontrakt där det stod något om ingenjör. i.

Jag har en bekant som anställdes som "Servicetekniker" på ett stort internationellt företag, fick ut en rejäl verktygsväska med allt som behövs för att reparera elektronik i fält, men som endast med en viss svårighet bytte ut hela kretskort som satt med snabbfästen.

Han började åka runt utomlands och göra samma sak och vips var han "Engineer" på visitkortet.

Hans utbildning? 2 årig vårdutbildning i gymnasiet.

Jag ger inte mycket för vad som står på visitkort.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Finns olika inriktningar på ingenjör... Typ bygg, kemi osv.... Min farsa va smörjingenjör på Esso, då kan man en himla massa om oljor å fetter å desto mindre om typ bygge... Själv har jag ingenjörs utbildning inom maskin, dvs. skärande bearbetning... Me andra ord bra på produktion... Men även de innebär att man inte vet någe om typ annan produktion inom andra grenar.. Så om man söker ett jobb som produktions ingenjör så är det viktigast att man just vet mycke om inom den grenen arbetsgivaren söker....
 

Snowman89

Guest
Jag har en bekant som anställdes som "Servicetekniker" på ett stort internationellt företag, fick ut en rejäl verktygsväska med allt som behövs för att reparera elektronik i fält, men som endast med en viss svårighet bytte ut hela kretskort som satt med snabbfästen.

Han började åka runt utomlands och göra samma sak och vips var han "Engineer" på visitkortet.

Hans utbildning? 2 årig vårdutbildning i gymnasiet.

Jag ger inte mycket för vad som står på visitkort.

Visst är det så.

Det jag skrev var egentligen mest riktat åt "Ok håller med om det trodde mest att man inte fick kalla sej ingenjör utan att ha utbildning"

Jag kallade mig inte ingenjör, däremot fick jag titeln ingenjör av arbetsgivaren.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Då kan du sluta vara tveksam nu.:tummenupp


https://www.kth.se/alumni/nyheter/nyhetsartiklar/vetenskap-konst-ingenjorer-1.318012

Frågan om ett reglerat system för användningen av titeln civilingenjör debatterades flitigt inom tekniska läroverk, studentkårer och Svenska Teknologföreningen under början av 1900-talet. Idag är titeln en skyddad benämning för en yrkesexamen som erhålls inom ett antal olika tekniska utbildningar motsvarande fem års heltidsstudier.

Ok.
Då har jag lärt mig något nytt.
Tackar så mycket.:)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är det bara jag som stör mig på ordet ingenjör? Det känns felstavat även fast jag vet att det inte är det. Har alltid känt så och kommer förmodligen alltid känna så. '
Ingenjör liksom. Vem kom på att blanda hej vilt med dessa konsonanter och vokaler utan att tänka på följderna, att folk skulle störa sig på det? :mad:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Finns olika inriktningar på ingenjör... Typ bygg, kemi osv.... Min farsa va smörjingenjör på Esso, då kan man en himla massa om oljor å fetter å desto mindre om typ bygge... Själv har jag ingenjörs utbildning inom maskin, dvs. skärande bearbetning... Me andra ord bra på produktion... Men även de innebär att man inte vet någe om typ annan produktion inom andra grenar.. Så om man söker ett jobb som produktions ingenjör så är det viktigast att man just vet mycke om inom den grenen arbetsgivaren söker....

Så är det ju. Det finns massor av grenar och även om man har en ingenjörsutbildning så innebär det ju inte att man kan allt.
Det finns en hel del gemensamma delar som alla ingenjörsgrenar går igenom men en hyfsat stor del är specifika för just den grenen.
därmed inte sagt att man inte kan byta gren.

Själv är jag utbildad kemiingenjör varav kanske 80p var specifika kemiämnen.
Men jag jobbar som IT konsult numera efter en långsam överglidning från kemilab till att ta hand om datorsystemen på labbet till större system och rätt som det är sitter man på en bank eller telekomoperatör och grejar.

Så jag är väl faktiskt själv ett exempel på att man lätt kan hamna på en tjänst man inte har formell utbildning för. Även om jag ju faktiskt är ingenjör i grunden så är jag ju en annan typ av ingenjör. Det jag jobbar med nu har jag istället lärt mig genom eget intresse och att jag gradvis fått mer och mer av det i mina arbetsuppgifter.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det bara jag som stör mig på ordet ingenjör? Det känns felstavat även fast jag vet att det inte är det. Har alltid känt så och kommer förmodligen alltid känna så. '
Ingenjör liksom. Vem kom på att blanda hej vilt med dessa konsonanter och vokaler utan att tänka på följderna, att folk skulle störa sig på det? :mad:

Det är ju för att det är ett engelskt ord med svensk stavning.
Det har inte ens någon egentlig betydelse på svenska, men på engelska så är det ju ett ganska logiskt ord sett till att det var namnet på packet som höll liv i lokomotivmotorer och annat krångligt tekniskt. Engineer!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så är det ju. Det finns massor av grenar och även om man har en ingenjörsutbildning så innebär det ju inte att man kan allt.
Det finns en hel del gemensamma delar som alla ingenjörsgrenar går igenom men en hyfsat stor del är specifika för just den grenen.
därmed inte sagt att man inte kan byta gren.

Själv är jag utbildad kemiingenjör varav kanske 80p var specifika kemiämnen.
Men jag jobbar som IT konsult numera efter en långsam överglidning från kemilab till att ta hand om datorsystemen på labbet till större system och rätt som det är sitter man på en bank eller telekomoperatör och grejar.

Så jag är väl faktiskt själv ett exempel på att man lätt kan hamna på en tjänst man inte har formell utbildning för. Även om jag ju faktiskt är ingenjör i grunden så är jag ju en annan typ av ingenjör. Det jag jobbar med nu har jag istället lärt mig genom eget intresse och att jag gradvis fått mer och mer av det i mina arbetsuppgifter.

Själv är jag någon form av mjukvaruingenjör, med ett icke godkänt gymnasiebetyg och en oavslutad högskoleutbildning som software engineer. :hihi
Har sedan mitt första jobb aldrig behövt visa några utbildningspapper alls, men vad jag förstått så är det lite slappare på den fronten i Sverige än i många andra länder.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tackar för alla svar .Att jag undra var för att en person blev anställd på mitt arbete för snart 2 år sen med den titeln.Han ska utföra samma arbete som mej plus en massa annnat som nu någon annan tagit över .Men nu vet jag att man kan titulera sej produktionsingenjör utan att kunna något :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tackar för alla svar .Att jag undra var för att en person blev anställd på mitt arbete för snart 2 år sen med den titeln.Han ska utföra samma arbete som mej plus en massa annnat som nu någon annan tagit över .Men nu vet jag att man kan titulera sej produktionsingenjör utan att kunna något :hihi

Rent allmänt är det en bra tumregel att ju fläskigare titel man har, desto mindre kan man. :hihi
Som till exempel när jag stod på golvet på fabrik så var jag efterbearbetningsoperatör och något till långt och häftigt ord som jag förträngt nuförtiden är jag bara itkonsnylt. :D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Själv är jag någon form av mjukvaruingenjör, med ett icke godkänt gymnasiebetyg och en oavslutad högskoleutbildning som software engineer. :hihi
Har sedan mitt första jobb aldrig behövt visa några utbildningspapper alls, men vad jag förstått så är det lite slappare på den fronten i Sverige än i många andra länder.

Nej. Det är ju ungefär så.
Jag har inte heller något minne av att någon har velat se några papper på min utbildning förutom det första jobbet jag sökte efter utbildningen.
Efter det första jobbet så blir det betydligt mer tyngdpunkt på vad man jobbat med tidigare och vilka färdigheter man säger sig ha än vilken faktiskt utbildning man har.
sen har ju referenser viss betydelse också. I den mån dom faktiskt kollar upp dom.

Just det där med referenser är ju många lite halvdåliga på.

Rekordet var en kille hos en tidigare arbetsgivare där man fattade misstankar om att allt kanske inte stod helt rätt till efter att han jobbat där ett tag.
Det visade sig när dom kollade upp att större delen av hans CV var uppdiktat. Hans examensbevis var förfalskat från en skola som inte alls hade den utbildningen och aldrig någonsin hade haft någon elev med det namnet.
Dom referenser som han angett vid ansökan kollade dom också upp och det visade sig när man kontaktade den första att dom inte heller hade kollat upp förrän i efterhand och då upptäckt att han faktiskt var totalt inkompetent med förfalskad examen och uppdiktat CV och dom hade slängt ut honom.

I slutändan så blev han eskorterad ut från arbetsplatsen av vakterna så snart man kommit fram till att allt var båg.

det hade kanske varit lite enklare att kolla upp dom grejorna lite tidigare. Förslagsvis innan anställning. Det hade ju räckt med ett samtal till en referens. Men det var man lite för lat för.

- - - Updated - - -

Rent allmänt är det en bra tumregel att ju fläskigare titel man har, desto mindre kan man. :hihi
Som till exempel när jag stod på golvet på fabrik så var jag efterbearbetningsoperatör och något till långt och häftigt ord som jag förträngt nuförtiden är jag bara itkonsnylt. :D

Yupp. Eller som det berömda talesättet. Alla befordras till sin inkompetensnivå.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top