Bilfråga, bmw E90 som går varmt från kallstart

andreasekman

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR -04
brorsan släppte av sin BMW 320D (E90) -2008 och tog min bil då hans plötsligt började gå dåligt och han skulle utomlands.

Det som hände var att kylarvätska symbolen går på och blinkar mellan grönt och rött. Jag öppnade och kollade nivån för kylarvätska och det visade sig vara för lite medel i.

Jag fyllde på och luftade av.

Bilen går ca 10 sekunder och sen kommer varningarna fram igen, blinkar mellan grönt och rött.

Jag går in i servicemenyn och ser att temperaturen ligger på 127 grader. Detta är som jag förstått det temperaturen på kylarvätska.

Menyn 07.00 KTMP-MOM 127 grader.

Jag vet att bilen inte är på den temperaturen då den är helt kall. Vad jag kan se fungerar vattenpumpen då vätska pumpas runt. Säger i och för sig inget om den mår bra eller inte men kylmedel pumpas runt i alla fall.

Vad tror ni kan vara fel? Trasig temperaturgivare? Kan man komma åt den lätt och testa rengöra?

Trasig termostat?

Tack på förhand!
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

andreasekman

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR -04
Jag hoppas på något av dessa föra brorsans skull, han har precis fått byta koppling på bilen med haha. Tack för svar. Ska ner och kolla till bilen snart!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En del bmw motorer måste luftas efter ett speciellt chema för att få ur luftblåsor i toppen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Går dåligt, trycker vatten och visar hög temp, indikerar sprucken topp, blockpackning el. liknande....

Är det inte plasthjul på de vattenpumparna?
Går väl med jämna mellanrum, blir hett och då kan toppen/packningen gå och trycka ut förbränningsgaser i kylvattnet, kommer då bubbla i expansionskärlet vilket kan misstas för att pumpen är hel av ett ovant öga.

Att pumpen är hel brukar inte synas annat än att nivån kan sjunka när man varvar till, nivån brukar allt vara still annars.
 

andreasekman

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR -04
Bilen har väl något skydd antar jag så att den stryper effekten när motorn blir för varm?

Tog ut och in kontakterna och tempen hamnar på 120 istället för 127+ och ganska stabilt nu. Testade även att bleeda igen. Bilen fungerade ganska normalt verkar det som. Dock är tempen hög och efter en tur tyckte jag att bilen tappade lite effekt.

Pumpen ger jämn stråle hela tiden och ingen luft verkar komma. Ska nivån bli mindre menar du om man gasar på? Alltså i expansionskärlet?
 

andreasekman

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR -04
Jag fick inga varningar heller denna gången vilket var lite lustigt då dem kom 5-10 sek efter bilen startade innan
 

andreasekman

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR -04
Efter pratat runt lite, läst och testat lite olika saker är jag nästan hundra på att det är en tempgivare som är trasig. Ska försöka byta den snarast, återkommer med resultat.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Efter pratat runt lite, läst och testat lite olika saker är jag nästan hundra på att det är en tempgivare som är trasig. Ska försöka byta den snarast, återkommer med resultat.
Man kan mäta ohm på den o se om den är kass .Men då får du söka vad värdet ska ligga på
 

andreasekman

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR -04
Såg något klipp om det igår. Hans mätte 2.0 i Ohm och för att testa den hade han den i vatten som han kokade upp för att se om Ohm antalet sjunk.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top