Aprilia RSV 1000 laddar dåligt

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Hej!
Min RSV 1000 2004 laddar dåligt ( den drar ur batteriet efter 10 min körning och batteriet är nytt) och vill nu bara verifiera med ni som är duktiga innan jag köper nya prylar...
Jag har läst forum och kollat youtube mm och kommit fram till följande:
Jag har mätt volt mellan de 3 gula kablarna som kommer från statorn och det sägs att det ska vara ca 60-80 volt, jag har 30-40 volt (känns lågt)
Sen mätte jag ohm mellan dessa 3 gula kablar och mätaren visar ca 0,6 vilket jag tror är ok. (Lika på alla tre kombinationerna)
Mellan dessa och jord (batteriet) ska det väl vara 0, dvs ingen kontakt alls. Jag har ca 0,6 där också, där tror jag är felet?! Eller?
Är det då statorn jag ska byta? Om Ja, nån som kan tipsa vart man köper den billigast (hittade på ebay för 12-1300 plus frakt.
En fråga till, är det olja bakom den motorkåpan så man måste dränera motorn innan på oljan?
Hoppas jag är på rätt väg :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Inte allt är nog rätt..
Laddningen bestås av en trefasgenerator, dvs tre utgångar, "de gula".
Kretsarna bakom dem är identiska, dvs de ska ha samma resistans, 0.6ohm i ditt fall i alla kombinationer.
Ser ok ut.
Däremot ska dessa lindningar vara helt flytande från jord, dvs inga o.6 ohm (0ohm) utan oändlig resistans, sådär >20 Mohm (20 000 000ohm) din MM ska blinka, eller hur den nu visar "avbrott".
Vad du kan göra är att helt lossa "de gula" från ladd regulatorn och mäta 'någon gul till jord' (eller var det så du gjorde?)
Skall vara "avbrott " till jord. Allt annat är fel.
Sen kan det ju vara laddregulatorn som är felaktig om allt annat visar rätt på ingången..
Men du tycks ha hittat ivf ETT fel..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du som Kahobe påpekar
med de tre gula kablarna BORTKOPPLADE från laddningsregulatorn mätt 0,6 Ohm mellan kablarna och batteriets minus, ja då har statorlindningarna "brunnit" och du har kortslutning mellan statorn och motorn.
Här behövs ny stator.
Du mätte väl
Jag har mätt volt mellan de 3 gula kablarna som kommer från statorn och det sägs att det ska vara ca 60-80 volt, jag har 30-40 volt (känns lågt)

med de gula kablarna BORTKOPPLADE från laddningsregulatorn?

Jag hade på min SV650S 70VAC, lika vid alla tre paren kabelkombinationer, vid 4000RPM vid denna mätningen. Och oändligt vid motståndsmätning mellan gul kabel och motorskruv.
För mig var det kass laddningsregulator.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lågt voltvärde om du nu ställt multimetern rätt när du koppla mellan de gula, dvs AC..

Brunnen stator är rätt "vanligt" på denna sortens laddningskonstruktion där man "eldar" bort allt överskott som värme i regulatorn. Statorn går på fullast över tiden.
 

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Inte allt är nog rätt..
Laddningen bestås av en trefasgenerator, dvs tre utgångar, "de gula".
Kretsarna bakom dem är identiska, dvs de ska ha samma resistans, 0.6ohm i ditt fall i alla kombinationer.
Ser ok ut.
Däremot ska dessa lindningar vara helt flytande från jord, dvs inga o.6 ohm (0ohm) utan oändlig resistans, sådär >20 Mohm (20 000 000ohm) din MM ska blinka, eller hur den nu visar "avbrott".
Vad du kan göra är att helt lossa "de gula" från ladd regulatorn och mäta 'någon gul till jord' (eller var det så du gjorde?)
Skall vara "avbrott " till jord. Allt annat är fel.
Sen kan det ju vara laddregulatorn som är felaktig om allt annat visar rätt på ingången..
Men du tycks ha hittat ivf ETT fel..

Jag hade laddregulatorn borta och mätte mellan kablarna inbördes samt varje kabel och minus på batteriet, fick 0,6 ohm även mellan batteriet :-( Får väl beställa en ny stator...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade laddregulatorn borta och mätte mellan kablarna inbördes samt varje kabel och minus på batteriet, fick 0,6 ohm även mellan batteriet :-( Får väl beställa en ny stator...

Tänk på att det är laddningsregulatorn (äldre typen) som eldar upp statorn genom att kortsluta statorn när batterispänningen blir för hög. Dvs när generatorn ger mer än vad som behövs for driften. Ju högre varv motorn körs på dessto större är överskottet som ska "eldas upp" i statorlindningarna.
Nyare laddningsregulator (kallas ofta MOSFET typ) bryter bort lindningarna istället.
Kanske ide skaffa en sådan ?
http://www.ebay.com/bhp/mosfet-regulator-rectifier?rmvSB=true
 

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Perfekt! bra tips.
Tänk på att det är laddningsregulatorn (äldre typen) som eldar upp statorn genom att kortsluta statorn när batterispänningen blir för hög. Dvs när generatorn ger mer än vad som behövs for driften. Ju högre varv motorn körs på dessto större är överskottet som ska "eldas upp" i statorlindningarna.
Nyare laddningsregulator (kallas ofta MOSFET typ) bryter bort lindningarna istället.
Kanske ide skaffa en sådan ?
http://www.ebay.com/bhp/mosfet
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Perfekt! bra tips.
Tänk på att det är laddningsregulatorn (äldre typen) som eldar upp statorn genom att kortsluta statorn när batterispänningen blir för hög. Dvs när generatorn ger mer än vad som behövs for driften. Ju högre varv motorn körs på dessto större är överskottet som ska "eldas upp" i statorlindningarna.
Nyare laddningsregulator (kallas ofta MOSFET typ) bryter bort lindningarna istället.
Kanske ide skaffa en sådan ?
http://www.ebay.com/bhp/mosfet[/QUO...råddiam. En viss form av självreglering asså.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Perfekt! bra tips.

Fel.
Energien SKAPAS i statorn. kemisk energi -> rörelseeneri -> elektrisk energi.
En del används av hojen till belysning, tändning etc en del används till att ladda batteriet.
Överskottet övergår i värme i laddregulatorn (om den är av "gammal" typ).
Mängden möjlig "utenergi" bestäms av varvtalet och storleken på magnetiseringen på rotorn. (Det är ju storleken på rotormagnetiseringen man styr på bilgeneratorer för att justera uteffekten).
På enklare system, typ mc, är resistansen hos Cu-lindningen i statorn en del av regleringen. Denna ska beräknas av duktiga konstruktörer (f-n tro't ibland..) genom dimensioneringen av tråddiam.
En viss form av självreglering asså.

Var hamnar energin när man kortsluter statorn med tre tyristorer/triacar för att undvika att överladda batteriet? Se på den här tyristorn.
https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds/50ria-series_eng_tds.pdf?mime=application/pdf
Maximum on state voltage är 1,6V (vid 157A !) Antag generatorn kan ge 30A vid 14 Volt spänning, dvs 420Watt.
För att kortsluta bort detta (30A) = 100% av effekten blir effekten i regulatorn max 30Ax1,6V=48W
Använder hojen till bränslepumpar belysning osv 10A ja då blir det regulatorn ska ta hand om 20A och i regulatorn max 1,6V x 20A = 32W
Resten ska kylas bort i statorn.
Eller mer vetenskapligt med motstånd 0,6 Ohm i statorn blir effekten som utvecklas i statorn vid 30A ut 0,6Ohm x 30A x 30A =540Watt
varav vi direkt kan se att 0,6 Ohm är för högt motstånd. Inget konstigt, det är mycket svårt mäta små motstånd. Eller är 420W yttre effekt, vid 30A ut utvecklas ca 500W i generatorn pga tunn billig statortråd ?
Ett enkelt men ovetenskapligt test är att se på storleken på kylflänsarna på regulatorer
och jämföra med storleken på kylflänsar hos ELFA och vad dessa klarar av. Då inser man att regulatorn bara tar hand om en liten del av effekten som generatorn utvecklar.

För egen del såg jag rött när jag insåg hur regulatorn (trasig) på min SV650S fungerade 2010 och byggde en regulator själv med triacar i serie med två av sladdarna från statorn.
För att när batteriet var laddat koppla bort statorn från batteriet.
Kylfläns, triacar, två 1-faslikriktare (billigare än en 3-faslikriktare) samma funktion, reglering av triacarna i en låda, allt under passagerarsadeln i SV650S.
 

Bifogat

  • 3-2xTriacar-2x1-Fas-Likriktare.JPG
    3-2xTriacar-2x1-Fas-Likriktare.JPG
    111.8 KB · Visningar: 39
  • 5-KretskortetsOvansida.JPG
    5-KretskortetsOvansida.JPG
    123.9 KB · Visningar: 39
  • 2-UnderVerktygenLaddregulatorn.jpg
    2-UnderVerktygenLaddregulatorn.jpg
    237.8 KB · Visningar: 44
Last edited:

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Ni har tappat mig...hahaha
Hur som helst så plockade jag bort kåpan idag och som gissat, statorn har bränns, frågan jag har är bara när det händer igen? Antingen går den väl varv eller inte, hur kommer det sig att den håller förmodligen ganska länge, kanske år sen helt plötsligt brinner skiten upp??
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top