Om man har en stor fet Twin

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
där det räcker att varva 2000 rpm när man finåker, skall man då synkronisera förgasarna på tomgång eller på cruising-varvtalet?
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Som nybliven förgasar twin-ägare blir en ju lite nyfiken på detta.
Hur ofta bör detta göras?

Alltså, någon gång lär dom vara synkade, men detta ändras väl över tid som allt annat.
Går det att ana osynk, eller är det först vid mätning som detta ger sig till känna?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag skulle säga att om man inte upplever något "obehag" behöver man inte synka. Detta baserat på erfarenhet från en Kawa 750 radfyra där ventilerna ständigt ändrade spel. Svårt att beskriva känslan av osynk men man upplever att man har dålig kontroll på maskinen vid lätta laster, t.ex. vid stadskörning.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Synka förgasarna både på tomgång och cruisingvarvet helt enkelt?
På ett stuntforum tipsades det om att synka spjällen både på "original" tomgång (1k rpm) och tomgången man faktiskt kör stunt på (oftast 3-4k rpm), skulle ge jämnare och starkare motorgång :fyllisar
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Synka den vid ~1000 rpm, vrid upp tomgången till 2000rpm/lagom cruising takt och synka, sen vrid ner den till 1000 rpm igen om det är så?

men då var det ingen idé å synka vid 1k rpm
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Synka förgasare? :va min stora feta twin har bara en :D
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
På min maskin skiljde det bara 4 mmHg mellan 1100 och 2000 rpm.
Så jag ställde den på 2 mmHg (1100 rpm) / -2 mmHg (2000 rpm).
 

MEHall

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Kumla
Hoj
2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
Synkade Min Honda CB 250n med vacuumklockor som man faktiskt ska göra.;)





:gnissla
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som nybliven förgasar twin-ägare blir en ju lite nyfiken på detta.
Hur ofta bör detta göras?

Alltså, någon gång lär dom vara synkade, men detta ändras väl över tid som allt annat.
Går det att ana osynk, eller är det först vid mätning som detta ger sig till känna?

Typiskt sett synkar man dem efter varje ventiljustering och kanske någon gång däremellan. I varje fall när man upplever att den går det minsta ojämnt.

På en BMW boxer är det en av de viktigaste åtgärder man kan göra. Skillnaden mellan perfekt synkad och bara lite osynkad kan bäst beskrivas som dramatisk och de flesta har nog inte ens provat att göra det ordentligt och sedan uppleva skillnaden. En tvåcylindrig maskin som drar turbinlikt från 1000 rpm upp till 7200 rpm i stort sett vibrationsfritt.

De flesta med större tvåcylindriga hojar verkar ju vilja ha vibrationer och oväsen, men det kanske beror på att man tror att det är en egenskap och inte ett fel?
 

MEHall

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Kumla
Hoj
2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
Svårt att säga nu. :va Det viktiga vid synkning, speciellt med vaacum klockor, är att få värdena så lika som det är möjligt på varje förgasare. :tummenupp
Det lärde jag mig redan på fordonsmekanisk utbildning. Även bilar kan ha mer än en förgasare. :hihi





:hördu
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top