Göra en motorblockskaka i ugnen, tar ungen skada? #Fruganundrar

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tja! Tänkte lägga in blockhalvorna i ungen en stund för att få lagerna att trilla ut men tjejen undrar om inte ungen kommer lukta gammal motorolja efter det? Motorn är ju inte kliniskt ren precis även om motoroljan är avlägsnad så finns det ju annat som är väl impregnerat.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Var rädd om din tjej, hon är inte osannolikt intelligentare än du. ;)
Om blocket inte är rentvättat och fettfri blir det ju oljerök som riskerar att avsätta sig i ugnen.
Värmepistol kanske?
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Men vafan, du måste ju skilja på ungen och ugnen, jag trodde du ville utsätta ditt barn för ett experiment :dummer
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Var rädd om din tjej, hon är inte osannolikt intelligentare än du. ;)
Om blocket inte är rentvättat och fettfri blir det ju oljerök som riskerar att avsätta sig i ugnen.
Värmepistol kanske?

Får väl bli värmepickan då. Hur bör jag värma för bästa resultat, bara kring lagerna och sedan vända på steken och låta de trilla ur eller ha blocket uppånepå från början och sedan värma hela blocket?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aluminium leder värme så bra, att det blir hela blocket som värms. Men jag brukar värma i den region jag är intresserad av att värma upp. Aktuellt lagersäte tex.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har en separat ugn i garaget för motorblock. Det är inte att rekommendera att ha icke kliniskt rengjorda block i ugnen man skall göra söndagssteken i.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har en separat ugn i garaget för motorblock. Det är inte att rekommendera att ha icke kliniskt rengjorda block i ugnen man skall göra söndagssteken i.
Är inte det aningen seriöst? Eller du kanske bakar motorblock varje vecka? Hade man haft en liten pulverlack också så kan jag ju förstå det.

Tog en timme men nu är lagerna ute. :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är inte det aningen seriöst? Eller du kanske bakar motorblock varje vecka? Hade man haft en liten pulverlack också så kan jag ju förstå det.

Tog en timme men nu är lagerna ute. :tummenupp

Jag bakar en hel del i garaget så har skaffat mig en del vitvaror. Tvättmaskin och torkskåp till crosskläderna. Diskmaskin till motordelar och ugn för att värma saker. Beggade vitvaror kostar ju småsummor på blocket.

Det är väldigt tidsbesparande att stoppa in hela blocket i ugnen. Lägger man det med lagren neråt så tar det 45min sedan hör man en duns när de fallit ur. Sedan tar man bara nya lager och de faller på plats utan att man behöver pressa. Riktigt skonsamt för lagerläget dessutom....
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har provat detta i ugnen hemma. Det blev visserligen inga oljerester i ugnen men däremot blev det jäkligt obehaglig lukt och ångor i hela lägenheten. Både jag och min dåvarande mådde såpass illa att vi var tvungna att gå ut några timmar medan vi vädrade. Rekommenderas inte, med andra ord...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är inte det aningen seriöst? Eller du kanske bakar motorblock varje vecka? Hade man haft en liten pulverlack också så kan jag ju förstå det.

Tog en timme men nu är lagerna ute. :tummenupp

Jag har faktiskt en garageugn på önskelistan, för att t.ex. värma upp delar lackade med värmetålig färg, så de härdar _innan_ man monterar dem, men även för att få lager ur block etc.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har faktiskt en garageugn på önskelistan, för att t.ex. värma upp delar lackade med värmetålig färg, så de härdar _innan_ man monterar dem, men även för att få lager ur block etc.
Hmm något man kanske skulle köpa sig iaf, en begagnad ugn på blocket kostar ju bara några hundringar :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hmm något man kanske skulle köpa sig iaf, en begagnad ugn på blocket kostar ju bara några hundringar :)

Precis.....

Är man lite fräck så går man och hämtar en på återvinnsingsstationen. De brukar bytas ut med köket och inte för att de går sönder....
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag blir smått kvalmig. Av doften av gammal motorolja eller stanken från ett öppnat avgasrör. Rekommenderar inte köks ugnen.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Värm inte oljiga block i ugnen.
Det är dumt.

Jag kör dom i duskmaskinen först. :tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Precis.....

Är man lite fräck så går man och hämtar en på återvinnsingsstationen. De brukar bytas ut med köket och inte för att de går sönder....

Fräck, och smidig - så man inte blir upptäckt.

Tolkar man skriverier i tidningar och samhällets reaktioner, då verkar det nästan vara ett större brott att smyga ut något från ett besök på återvinningsstationen, än att gå in i någons hem och stjäla på riktigt...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fräck, och smidig - så man inte blir upptäckt.

Tolkar man skriverier i tidningar och samhällets reaktioner, då verkar det nästan vara ett större brott att smyga ut något från ett besök på återvinningsstationen, än att gå in i någons hem och stjäla på riktigt...

Tidningar lever på nyheter, dvs ovanliga händelser.
Eftersom det är ovanligt med stölder på återvinningsstationen jämfört med bostadsinbrott så blir det större rubriker vid stöld från återvinningsstationen.
Annat exempel.
Ett av de populäraste ämnena i svenska tidningar är döden på Medelhavet, inte hur många som klarar resan. Trots att för varje död är det ca 40 som överlever. Det sista är ju inget ovanligt, alltså inget att skriva om.
http://news.trust.org/item/20161230153019-zqxuz
https://www.theguardian.com/world/2...death-toll-two-boats-capsize-italy-un-refugee

Eller gör själv jämförelsen, googla på
migranter italien
respektive
döda migranter
så syns intresset för de två ämnena i svensk media tydligt

Samhället är ju våra politikers skötebarn.
Och vi blir inte själva så glada vid inbrott / stölder på jobbet.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Fräck, och smidig - så man inte blir upptäckt.

Tolkar man skriverier i tidningar och samhällets reaktioner, då verkar det nästan vara ett större brott att smyga ut något från ett besök på återvinningsstationen, än att gå in i någons hem och stjäla på riktigt...
På nån återvinningsstation får man legitimera sej för att komma in
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Egen erfarenhet:
Det kan bli tjafs när man skall köra ut från ÅV-stationen om inte släpet är helt tomt.
Grabben hade ställt på några plasttunnor som han tyckte kunde slängas. Jag såg möjligheten att skära ned dem till vattenkar åt hästarna, så jag lät dem följa med hem efter att allt annat på vagnen var slängt.

"Har du plockat åt dig dem här?"
"Man får inte ta med sig saker härifrån"
"Det som är slängt är slängt"
"Vi vill inte ha folk som rotar runt i bingarna"

Extremfall, jag vet - men mina tunnor var aldrig ens av kärran.
Jag har full respekt för personalen och deras problem med nattliga härjningar där det går mantimmar att ställa i ordning efter privata initiativ till sopsortering, men detta var grinigt i överkant.

Långt från ämnet, förlåt.
Mineralolja är inte bra att varken ha hudkontakt med, eller andas in ångor av.
Cancer känner de flesta till, men att man även kan utveckla ledgångsreumatism är mindre känt.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/mineraloljor-oekar-risken-foer-reumatism-52115
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top