Laga en mc fälg från en sporthoj TIPS?

Duke0

Medlem
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
2012 ZX6R, 2007 ZX6R
Nån som vet?:
Går det med bra resultat att laga/ räta en aluminium mc-fälg i Sverige?
Ser att det finns för bilar
Tips tas tacksamt emot.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns för MC också men brukar kosta lite väl mycket jämfört med en begagnad om det är till en dussincykel.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ja, det går bra. Men beroende på kan det vara lika bra ekonomiskt att köpa beggad.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag fläkte upp en Ducatifälg duktigt, den sprack så brett att den var millimetrar från att låsas mot underbenen. Intera i Länna svetsade, svarvade och lackerade om den till nyskick.

Dock så kostar det ju som en beg fälg för vanliga människor, så det är kanske knappt värt det.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Här han som fixar mina fälgar www.felga.se Har haft många fälgar där med olika skador.
Skulle nog aldrig lämna dem till någon annan än dem.

Ring dem och hälsa från Mats i Karlskrona.
fälg1.jpg
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Fälgfixarna tar mellan 1000 till 1500kr "om fälgen går att rikta" tänkte försöka mig på dom själv med en fälg. Dom fälgarna jag sett begär folk 2500-3000kr för fram så det kan det ju vara värt om det funkar !
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Fälgfixarna tar mellan 1000 till 1500kr "om fälgen går att rikta" tänkte försöka mig på dom själv med en fälg. Dom fälgarna jag sett begär folk 2500-3000kr för fram så det kan det ju vara värt om det funkar !

Menar du Fälgfixarna i Helsingborg?
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha

Jag kan inte rekommendera dem. Lämnade in en mc-fälg för några år sen och fick tillbaka den halvdant fixad. Såg ut som något man gjort i en lada ute på landet. När jag frågade dem varför fälgen såg ut sådär så fick jag svaret "jag vet inte".
Jag är tyvärr inte ensam om att få tillbaka en fälg med liknande resultat. Verkar vara lite ojämna slutresultat då jag har haft vänner som lämnat in alla möjliga fälgar och fått tillbaka fälgarna antingen i toppskick eller i halvdant skick. Kanske beror på om en praktikant gör jobbet? Eller möjligtvis vilket humör personalen är..? Vad jag har hört efter så verkar det bli bättre resultat ifall en firma skickar in en fälg till dem istället för en privatperson.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad säger försäkringsbolaget om en sönderkörd fälg,, de borde väl gå på vagnsskada?
Får man en ny eller beg fälg av försäkringsbolaget?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag kan inte rekommendera dem. Lämnade in en mc-fälg för några år sen och fick tillbaka den halvdant fixad. Såg ut som något man gjort i en lada ute på landet. När jag frågade dem varför fälgen såg ut sådär så fick jag svaret "jag vet inte".
Jag är tyvärr inte ensam om att få tillbaka en fälg med liknande resultat. Verkar vara lite ojämna slutresultat då jag har haft vänner som lämnat in alla möjliga fälgar och fått tillbaka fälgarna antingen i toppskick eller i halvdant skick. Kanske beror på om en praktikant gör jobbet? Eller möjligtvis vilket humör personalen är..? Vad jag har hört efter så verkar det bli bättre resultat ifall en firma skickar in en fälg till dem istället för en privatperson.

Aha vad tråkigt... jag chansar väl och hoppas att dom är på gott humör då.. ser den inte ok ut får dom väl behålla fälgen utan betalning! =)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En viktig fråga..
Kan fäljriktaren garantera att fälgen felfri utan sprickor eller spänningar i materialet efter jobbet?

Om fälgen går sönder i 200 km/H då följderna allvarliga.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En viktig fråga..
Kan fäljriktaren garantera att fälgen felfri utan sprickor eller spänningar i materialet efter jobbet?

Om fälgen går sönder i 200 km/H då följderna allvarliga.

Jag gissar det uppenbara, att de inte har en aning om det uppstår spänningar eller osynliga sprickor. Jag menar, det förekommer ju knappast någon röntgenundersökning.

Men Intera lagar väldigt många fälgar tillhörande utryckningsfordon, så det är väl förhoppningsvis rimligt legit detta med lagningar.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Tror ni denna går att få ordning på? Bulan är större än vad som ser ut på bilden.
Hur orolig bör man vara för sprickor? Bilden blev vriden av någon anledning
20160912_155121.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tror ni denna går att få ordning på? Bulan är större än vad som ser ut på bilden.
Hur orolig bör man vara för sprickor? Bilden blev vriden av någon anledning
View attachment 435894
Har fått lagat värre skador än så. Det var varken problem att köra 200 eller balansera dem efteråt.

Däremot tror jag inte de fixar ekringen på samma ställe, men det finns andra som klarar.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Helt meninglöst. En ny fälgbana kostar under 2000kr lös.

3150 :- om man ska ha original vad jag kan se. den där kanske man kan värma ordentligt hemma och pressa till, sedan få ekrarna spända? är det mycket jävligt att få ekring bra om man gör det själv?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
3150 :- om man ska ha original vad jag kan se. den där kanske man kan värma ordentligt hemma och pressa till, sedan få ekrarna spända? är det mycket jävligt att få ekring bra om man gör det själv?

Nej det där kan du inte rikta utan att plocka lös fälgen från ekrarna. Sedan rikta och därefter ekra upp hjulet igen. Och skall man ändå göra sig omaket att ekra hjulet från scratch kan man lika gärna stoppa dit en frisk fälg.

Är det de där Saxess/Behr slanglöst som satt original på några KTM? De blir krokiga när man tittar elakt på dem....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top