USA- import, besiktiga ??

ajje46

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Kronobergs län
Hoj
monster sr4
ja har köpt en vtx 1800 import från usa o inga tulldokoment finns !!
går den att regga ändå eller måste man sälja den i delar för att få tillbaka pengarna
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Salvage title innebär väl just att den aldrig ska ut på vägarna igen. Inte i ursprungslandet iaf.

Lär ju vara helt kört.
 

ajje46

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Kronobergs län
Hoj
monster sr4
Salvage title innebär väl just att den aldrig ska ut på vägarna igen. Inte i ursprungslandet iaf.

Lär ju vara helt kört.
nej inte riktigt
när ett fordon har blivit bärgat från olyksplatsen så får den en salvage titel o de kan röra sej om en vanlig avåkning i låg hastighet o styret bryts o du behöver bärgning , e den totalt kraschad totalt så skrivs en distruktions titel ut
de e mer tullintyg jag tänkte på ,
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Måste du inte ha Title, d.v.s. ägarpapper från USA för att kunna regga in den?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det dyker upp salvage fordon från USA i annonser hyffsat ofta, även på kvd, ingen kommentar att det inte går att regga. Går säkert att regga. Ring transportstyrelsen för korrekt svar på vilka papper som krävs. De är riktigt servicevänliga och trevliga att prata med. Kolla även om de kräver något intyg angående asbest i bromsar och koppling när du snackar med dom.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
du behöver väl ett coc dokument för mc tror jag och det är väl bara tillverkaren som kan ordna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

ajje46

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Kronobergs län
Hoj
monster sr4
Det dyker upp salvage fordon från USA i annonser hyffsat ofta, även på kvd, ingen kommentar att det inte går att regga. Går säkert att regga. Ring transportstyrelsen för korrekt svar på vilka papper som krävs. De är riktigt servicevänliga och trevliga att prata med. Kolla även om de kräver något intyg angående asbest i bromsar och koppling när du snackar med dom.

de där med asbest fria bromsar o koppling e ju rätt löjligt när dom förbjöds 1983 men intyg ska man ha på en hoj från 2003 , talade med transportstyrelsen o de skulle inte vara några problem , men tullas in i Sverige ska den göras o de behövs container nummer verkar de som
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det dyker upp salvage fordon från USA i annonser hyffsat ofta, även på kvd, ingen kommentar att det inte går att regga. .

Det har du rätt i ser jag nu, verkar inte vara något hinder för registrering i Sverige nej. Mer en varningsklocka kanske.
 

ajje46

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Kronobergs län
Hoj
monster sr4
varnings klocka nej har gått igenom allt ,, van den på kronofogdens aktion , kan tänka mej att om nogon förlorar den genom kronofogden så vill dom inte lämna med sej all dokument ....
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
varnings klocka nej har gått igenom allt ,, van den på kronofogdens aktion , kan tänka mej att om nogon förlorar den genom kronofogden så vill dom inte lämna med sej all dokument ....

Är väl en varningsklocka på precis varenda sätt om den bevisligen varit krockad? Rent allmänt för ett fordon menar jag.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
De bilar jag sett som salvage har oftast vattenskador. Efter stormen Cathrina blev en hel del fordon vattenskadade och åkte på export till europa.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Registrerade in en motorcykel med certificate of salvage för ett antal år sen. För att kunna registrera in den måste du göra en ursprungskontroll, och när du gör den måste tullpapperna skickas med tillsammans med övriga handlingar.
Vet inte hur noga dom är, om det kan fungera utan.

Men får kronofogden verkligen sälja fordon utan att dom är tullade? Tullhandlingen är ju ett intyg om att fordonet är fritt för omsättning inom EU. Iom det kanske det räcker med att skicka in köpehandlingarna från kronofogden när du gör ursprungskontrollen?
 

ajje46

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Kronobergs län
Hoj
monster sr4
Registrerade in en motorcykel med certificate of salvage för ett antal år sen. För att kunna registrera in den måste du göra en ursprungskontroll, och när du gör den måste tullpapperna skickas med tillsammans med övriga handlingar.
Vet inte hur noga dom är, om det kan fungera utan.

Men får kronofogden verkligen sälja fordon utan att dom är tullade? Tullhandlingen är ju ett intyg om att fordonet är fritt för omsättning inom EU. Iom det kanske det räcker med att skicka in köpehandlingarna från kronofogden när du gör ursprungskontrollen?

jag har inte kollat med tullen än för de kan ju vara att den är intullad i europa , tror ju inte att föra ägaren va så villig att lämna ifrån seg handlingarna då fogden tog den av han ..
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
jag har inte kollat med tullen än för de kan ju vara att den är intullad i europa , tror ju inte att föra ägaren va så villig att lämna ifrån seg handlingarna då fogden tog den av han ..

En till sak som kan ställa till det är att den aldrig har varit reggad i Eu innan...Allt som reggas in i Eu efter 2016, ska uppfylla EU4 Krav...och de kraven klarar ju den knappast.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hmmmm, man kan ju köpa en begagnad ram och skruva över alla delar......... :brynad
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
En till sak som kan ställa till det är att den aldrig har varit reggad i Eu innan...Allt som reggas in i Eu efter 2016, ska uppfylla EU4 Krav...och de kraven klarar ju den knappast.

Trodde det bara gällde nyregistreringar, eller har jag fel? Denna har ju redan varit inregistrerad i annat land.

Jag skulle börja med att kolla med tullen vad som gäller. Dom borde ju också ha koll på om kronofogden, eller någon annan, får sälja vidare utan tullpapper. I värsta fall kanske du kan tulla den på nytt?

edit:
Kom på att jag fick skriva på en fullmakt med, att jag anlitat personen som importerat och tullat den, för att kunna registrera den som privatimport.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det är transportstyrelsen du ska kontakta, ingen annan.
De har det övergripande ansvaret.
De svarar vanligen på frågor inom 1-2 dagar.
Lönlöst att spekulera här.
Se bara till (eller hoppas på..) att det blir en manlig tjm på Transp styrelsen, fruntimren där är hur ogina som helst och håller sig b-o-k-s-t-a-v-l-i-g-e-n till reglerna.:tuttar
Törs inte visa i öppet forum vad jag råkat ut för, har flera ärenden på G hos dem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Trodde det bara gällde nyregistreringar, eller har jag fel? Denna har ju redan varit inregistrerad i annat land.

Jag skulle börja med att kolla med tullen vad som gäller. Dom borde ju också ha koll på om kronofogden, eller någon annan, får sälja vidare utan tullpapper. I värsta fall kanske du kan tulla den på nytt?

edit:
Kom på att jag fick skriva på en fullmakt med, att jag anlitat personen som importerat och tullat den, för att kunna registrera den som privatimport.

USA är inte ett EU land.
https://europa.eu/european-union/about-eu/countries_sv
Men detta inget problem. Om hojen uppfyller EU4 kraven.
Fullt möjligt, USA har hårda miljökrav. Vilket t.ex. VW upptäckt.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top