Peugeot 208 GTI, vad tror vi om en sådan?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Synd denna inte går att beställa i Sverige. 30th-anniversary edition har fått fina recensioner.

http://www.auto-motor-und-sport.de/...in-paris-kompaktsportler-wird-30-8428717.html


Denna verkar också vara grym, 270 hästar i en Clio. Dock ett concept.
http://www.autocar.co.uk/car-review...rt/first-drives/2016-renault-clio-rs16-review
Det vore bättre att sänka vikten då det ÄR svårt att få ned all effekt i backen på dessa fram-krafsbilar.
Tunga starka framhjulsdrivna bilar är SÅÅÅ oharmoniska.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag var faktiskt nyligen sugen på en 208 GTi men intresset har nog svalnat lite.
Har haft två st DS3:eek:r och varit väldigt nöjd med dom, men det var Diesel-varianten.
Bensinupplagan av PSA-motorn på 1,6 liter är ju ett samarbete med BMW, och dessa maskiner har tyvärr strulat en hel del, dels kamdrivning men också spruckna kolvar, igensotade insugskanaler och diverse annat knas.

Tyckte den var läcker först men nu anser jag den vara för diskret och kanske inte tillräckligt varm baklucka ( hot hatch, för dom som inte hajade )

Fiesta ST verkar kul, men jag har jobbat på Ford i många år och....., well, kanske har jag fel.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag var faktiskt nyligen sugen på en 208 GTi men intresset har nog svalnat lite.
Har haft två st DS3:eek:r och varit väldigt nöjd med dom, men det var Diesel-varianten.
Bensinupplagan av PSA-motorn på 1,6 liter är ju ett samarbete med BMW, och dessa maskiner har tyvärr strulat en hel del, dels kamdrivning men också spruckna kolvar, igensotade insugskanaler och diverse annat knas.

Tyckte den var läcker först men nu anser jag den vara för diskret och kanske inte tillräckligt varm baklucka ( hot hatch, för dom som inte hajade )

Fiesta ST verkar kul, men jag har jobbat på Ford i många år och....., well, kanske har jag fel.

DS3an finns ju att köpa med en 210hk motor, det är väl hot hatch?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag var faktiskt nyligen sugen på en 208 GTi men intresset har nog svalnat lite.
Har haft två st DS3:eek:r och varit väldigt nöjd med dom, men det var Diesel-varianten.
Bensinupplagan av PSA-motorn på 1,6 liter är ju ett samarbete med BMW, och dessa maskiner har tyvärr strulat en hel del, dels kamdrivning men också spruckna kolvar, igensotade insugskanaler och diverse annat knas.

Tyckte den var läcker först men nu anser jag den vara för diskret och kanske inte tillräckligt varm baklucka ( hot hatch, för dom som inte hajade )

Fiesta ST verkar kul, men jag har jobbat på Ford i många år och....., well, kanske har jag fel.
Nej det har du inte.
Bara kolla alla kvalitetsundersökningar.
Har haft en Ford, min första o sista.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag har bara erfarenhet av en Ford men den är 100% felfri. 2013 årsmodell med 5000 mil. Service imorgon :)

Har en focus ST 2006 som gått 24000 mil. Chiptrimmad till ca. 250 hk de senaste 10000 milen. Inte ett fel förutom slitdetaljer och rost såklart:tummenupp
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja, en i raden av undersökningar där japsen är i topp.
Frånsett Porsche (väl hållna med kort körsträcka) är det ALLA japanska märken först.

PS
Kör inte japanskt själv men BRA är de på kvalitet. Sämre på körglädje.

Hade en RX8 tre år. Inte ens en glödlampa pajade. Och den kördes HÅRT varje dag och fick känna av autobahn-tempo då jag korsade EU.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Ja, en i raden av undersökningar där japsen är i topp.
Frånsett Porsche (väl hållna med kort körsträcka) är det ALLA japanska märken först.

PS
Kör inte japanskt själv men BRA är de på kvalitet. Sämre på körglädje.

Hade en RX8 tre år. Inte ens en glödlampa pajade. Och den kördes HÅRT varje dag och fick känna av autobahn-tempo då jag korsade EU.

Då hade du tur. Eller selektiv syn. :brynad
 

hojroger

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09
Jag tror också på en Fiesta ST:

https://youtu.be/10L-WFsVaw0

Provkörde en sån och tyckte den var rolig och dessutom riktigt praktisk. Enda minuset var körställningen. Trots ganska sportiga stolar sitter man lika högt som i de flesta bilar och det känns då som att man sitter på bilen istället i den när man tar kurvor.

Valet föll istället på en BRZ som har varit otroligt rolig att köra, särskilt på Kinnekulle ring. Motorn tycker jag är fullt tillräcklig och jag förstår inte riktigt hetsen kring att den borde göras starkare. Om man bara vill accelerera lite i vardagskörningen så måste man dock växla först eftersom den har en dip i vridmomentet runt 3-4000 varv. Det kan man dock komma tillrätta med genom mapp. Men det stämmer att motorn inte är något särskilt, jag tror inte någon skulle kalla den spännande.

https://youtu.be/0P8fk8Yw9UM
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag tror också på en Fiesta ST:
Ja söker man en 5platsers kul bil ligger de bra till.
BRZ som du köpte är roligare så klart, men är i praktiken 2-sätes då den är som en 911 där bak

Men visst har de tabbat sig med motorn. Oförlåtligt på en sportbil.

Är det du som kör? :tummenupp :yoparty
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Fick en Fiesta som lånebil när jag lämna in ST på service idag, nån standard variant av Fiesta. Vilken skillnad det är att köra dem.. lånebilen orkar knappt upp för backen på motorvägen med högsta växeln i och den lådan är bara 5-växlad :hihi ska bli skönt att hämta hem ST:n efter jobbet, är en riktigt bil det ;)
 
Last edited:

hojroger

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09
Men visst har de tabbat sig med motorn. Oförlåtligt på en sportbil.

Är det du som kör? :tummenupp :yoparty

Ja det är jag! Det var första säsongen jag körde bana, så körde lugnt.

Effekten tycker jag är helt ok, men visst är motorn rätt tråkig. Man får påminna sig själv om att dem bidrar till den låga tyngdpunkten och försöka vara nöjd... Vill man ha något liknande med lite mer motor så tror jag på en S2000 eller Cayman. 350/370 Z finns, men de är ju ganska klumpiga i jämförelse.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Ja det är jag! Det var första säsongen jag körde bana, så körde lugnt.

Effekten tycker jag är helt ok, men visst är motorn rätt tråkig. Man får påminna sig själv om att dem bidrar till den låga tyngdpunkten och försöka vara nöjd... Vill man ha något liknande med lite mer motor så tror jag på en S2000 eller Cayman. 350/370 Z finns, men de är ju ganska klumpiga i jämförelse.

Även om du inte äger en Fiesta ST så kör du iallafall rätt motorcykel dvs samma som min :D:yoparty
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top