Peugeot 208 GTI, vad tror vi om en sådan?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Jag är ute efter en prisvärd, driftsäker samt rolig bil. Bilen kommer användas som brukis.

Jag har under lång tid varit svag för franska hatchbacks, har även ägt en Clio Sport 197 (fantastisk bil, kass växellåda).


https://www.blocket.se/goteborg/Peugeot_208_1_6_GTi_200hk_GPS_V_hjul_70418742.htm?ca=15&w=3

Ett exempel. Tycker de är riktigt prisvärda, nåväl vad tycker ni?

Om 3-4 år kommer de rasa till kanske 70 papp... säg att värdeminskningen är 10 lök per år för en 3 år gammal bil. Känner ändå att den har tappat det mesta de första åren. Värdeminskningen de första 3-4 åren är cirka 50% och då har bilen bara rullat dryga 3000 mil. Visst får man mycket bil för pengarna?
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Har kört den, inte den roligaste av dessa bilar i klassen men chassit är åt det mjukare hållet än de andra så lite bekvämare att köra. Men ratten är alldeles för liten för min smak.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Dessa är inte så roliga. Dessutom Franskt = inte bästa kvalitet.
Ska du ha en kul bil, Fiesta ST.
Franskt kul = Renault Sport
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, Ford är ju jävligt bra kvalitet... *fniss*

Alla europeiska bilar håller ungefär samma kvalitet, använder ungefär samma delar från samma underleverantörer osv. Däremot kan de olika tekniska lösningarna kräva sin tribut i form av irriterande fel när bilen blivit några år.

Priset brukar dock sjunka lite mer på fransmännen vilket man kan utnyttja till att åka snygga bilar med goda egenskaper till en låg penning - men vara beredd på att nåt mankerar emellanåt. Det blir dock aldrig lika dyrt som på tyska bilar och inte lika ofta som på Ford.

Så vafan, gillar du bilen - pruta och köp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lägger till huvudregeln:

"Behöver du fråga - köp japanskt."
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag skulle aldrig med gott samvete rekommendera en Peugeot. Har mekat några sådana och de är riktigt skräp vad gäller vissa lösningar och hållbarhet. Finns brister hos andra märken med, men nej ingen fransk på denna sida 80-talet...

Skickat från min SM-G930W8 via Tapatalk
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är den som 206 GTi är det inget som är i närheten av 205 GTi som var måttstocken på sin tid för GTi bilar. Har alltså inte kört någon 208 GTi.

Är det en körglad bil kan man ju kolla på de bilar av nuvarande generation som har fått bästa omdömen av ägare och diverse tester. Renault har ju fått fina omdömen på just den fronten. De har ju traditionellt sett inte de bästa andrahandsvärdena så man kanske rent av hade kunnat få tag i något kul från dem.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Hammond verkar tycka att de är kul iaf :)
https://www.youtube.com/watch?v=Fzb6z6f0cbY

Såg ett par videor till på Youtube. De sa i stort sett att Peugeot 208 GTi är lite bekvämare och bättre utrustad men Fiesta ST är roligare att köra och lite billigare (nypriser).

Jag har inga planer på att köpa bil i år. Men skulle kunna tänka mig en Fiesta ST om jag köper bil inom ett par år. 208 GTI verkar också vara ett bra val. Abarth 500 / 595 verkar också rolig. Maffigare ljud och "gulligare", men verkar lite sämre i kurvorna jämfört med Fiesta ST.

Mazda MX-5 verkar rätt kul också. Mk4 / ND / 4 generationen är riktigt snygg. Men inget baksäte alls, knappt något bagageutrymme och inte ens ett riktigt tak (cab) så är den väl typ marginellt mer praktisk än en mc.
Men verkar annars underbar. :)

Annars verkar det mesta annat som är kul hamnar på fel sida om 300kkr sträcket om man jämför nypriser.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Ja, Ford är ju jävligt bra kvalitet... *fniss*

Trodde jag också men vågade. Köpte mig en Fiesta ST och nu har den rullat 5000 mil och inte ett enda fel ännu. Dessutom ingår 5 års garanti. Till skillnad mot BMW som vi i familjen kört sen 1994 av diverse modeller och de har oftast haft en massa störande småfel.

PS min första Ford jag nånsin ägt så Fords övriga modeller och deras kvalité uttalar jag mig inte om.

Om man nu är intresserad av en Fiesta ST så ska jag försöka svara på frågorna. Svaret på första frågan, välj den blåa färgen. Passsar även ihop med en blå MT09 :)

DSC_0421.jpg
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Trodde jag också men vågade. Köpte mig en Fiesta ST och nu har den rullat 5000 mil och inte ett enda fel ännu. Dessutom ingår 5 års garanti. Till skillnad mot BMW som vi i familjen kört sen 1994 av diverse modeller och de har oftast haft en massa störande småfel.

PS min första Ford jag nånsin ägt så Fords övriga modeller och deras kvalité uttalar jag mig inte om.

Om man nu är intresserad av en Fiesta ST så ska jag försöka svara på frågorna. Svaret på första frågan, välj den blåa färgen. Passsar även ihop med en blå MT09 :)

DSC_0421.jpg

Hur är förbrukningen på Forden i motorvägsfart samt blandad körning?
Samt hur hög är ljudnivån?
Det är ju inte rätt bil att titta på varken förbrukningen eller ljudnivån egentligen..
Men samtidigt kanske den kan funka som allroundbil om den ändå inte är alltför törstig eller bullrig :crash
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Hur är förbrukningen på Forden i motorvägsfart samt blandad körning?
Samt hur hög är ljudnivån?
Det är ju inte rätt bil att titta på varken förbrukningen eller ljudnivån egentligen..
Men samtidigt kanske den kan funka som allroundbil om den ändå inte är alltför törstig eller bullrig :crash

Förbrukningen har jag nog bara räknat på en gång, då låg den på 0.74 liter/mil blandad körning. Kollar jag via bilen så är snittet oftast runt 0.77 lit/mil. Nu är min körstil åt det gasglada hållet så man kanske kan köra snålare?

Buller, tjejen tycker den är högljudd, själv är det inget som stör mig. Men jag kör mestadels med radio eller annan musik på. Jag gillar Sonyspelaren och högtalaresystemet i bilen så det går musik på hel tiden typ.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Ja, Ford är ju jävligt bra kvalitet... *fniss*

Alla europeiska bilar håller ungefär samma kvalitet, använder ungefär samma delar från samma underleverantörer osv. Däremot kan de olika tekniska lösningarna kräva sin tribut i form av irriterande fel när bilen blivit några år.

Priset brukar dock sjunka lite mer på fransmännen vilket man kan utnyttja till att åka snygga bilar med goda egenskaper till en låg penning - men vara beredd på att nåt mankerar emellanåt. Det blir dock aldrig lika dyrt som på tyska bilar och inte lika ofta som på Ford.

Så vafan, gillar du bilen - pruta och köp.

Fnissa på du. Jag har haft 3 fordar (fiesta & focus) å kört MÅNGA mil, inte ett fel! Då är dessa från 2009 till 2017, så dom har blivit mkt bättre. Renault skulle jag dock akta mig för. :banana
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja, Ford är ju jävligt bra kvalitet... *fniss*

Alla europeiska bilar håller ungefär samma kvalitet, använder ungefär samma delar från samma underleverantörer osv. .
Det handlar även om hur man sätter ihop grejerna. Där är fransoserna dåliga.

Kvalitet ja...man får välja. Söker man kvalitet (toyota tex) är bilen sällan kul.
Ford är åtminstone kul. Eller snarare helt ok för att driva fel (fram)
En Cooper mkI med kompressor är KLART roligare, men nu som mkIII rätt mediokra. Dock föredrar jag den före Forden.

Räcker 4 säten? GT86!!
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Fnissa på du. Jag har haft 3 fordar (fiesta & focus) å kört MÅNGA mil, inte ett fel! Då är dessa från 2009 till 2017, så dom har blivit mkt bättre.
Man bör titta på stora undersökningar för att få en statistisk säkerställd bild. Oavsett vilket land undersökningen är gjord: Japanerna är klart över Tyskarna, med franska längst ned.
Lexus, Honda o toyota är oftast i toppen
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Räcker 4 säten? GT86!!

Kan man leva med motorn så varför inte. Provkörde den vid två tillfällen och hade den som kandidat. Men motorn räckte inte till mot Hatchbackarna när jag provkörde dem. Men visst, körställningen och vägkänsla är bättre än hatchbackarna.

Och nu i efterhand är jag glad att jag inte beställde den med tanke på att man numera har flickvän med en 8-årig son. :)
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kan man leva med motorn så varför inte. Provkörde den vid två tillfällen och hade den som kandidat. Men motorn räckte inte till mot Hatchbackarna när jag provkörde dem. Men visst, körställningen och vägkänsla är bättre än hatchbackarna.

Och nu i efterhand är jag glad att jag inte beställde den med tanke på att man numera har flickvän med en 8-årig son. :)
Ja motorn är på tok för klen. Men ett hål i mitten av varvtalet där den tappar andan.
Yepp, baksätet är inte höjdare.
Men superfin vägkänsla!
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top