Rattsurfning hjälp med undersökning

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Hallå gott folk!

Jag håller på med en skoluppgift, hade behövt minst 12 personer som svarar på följande frågor :) Ni ska ha stort tack!! :tummenupp

Rattsurfning

Skriv kvinna/man, ålder.

1. Rattsurfar du när du kör bil?
Om ja, varför?

2. Har det hänt att du nästan råkat ut för en olycka pga. rattsurfning?
Om ja, har du slutat rattsurfa efter det?

3. Skulle du kunna tänka dig att stanna in till kanten istället?

4. Känner du till lagen om rattsurfning?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kan tilläggas att de skulle vara skottpengar på rattsurfare... totalt livs farliga... Minimi straff indraget körkort. ..
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
1. Nej
2. Nej
3. Ja
4. Ja

Ser många incidenter i trafiken på grund av mobiltelefoner, inte minst av fotgängare.
Nu har vi ju ett nytt fenomen bland bilister, touch-skärmen, denna korkade utveckling gör att ingen har tid att titta på trafiken längre.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
1. Nej
2. Nej
3. Ja
4. Ja

Ser många incidenter i trafiken på grund av mobiltelefoner, inte minst av fotgängare.
Nu har vi ju ett nytt fenomen bland bilister, touch-skärmen, denna korkade utveckling gör att ingen har tid att titta på trafiken längre.

Det är därför vi får självkörande bilar, för att förarna har så mycket annat att pilla med vid ratten så dom har inte riktigt tid att även köra bilen, mer än att styra vissa parametrar via appen i surfbrädan.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det är inte statistik du läser antar jag?
Hur många här skulle erkänna att de rattsurfar utan någon form av förbättrad anonymitet?

Du kunde ju åtminstone lägga upp en anonym poll om du inte orkar göra en seriös undersökning.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad räknas egentligen som rattsurfa? :va
Läsa sms, skriva sms, ringa, ta emot samtal, fäjsbok, välja låt på Spotify, surfa (gissar ja här :) ), läsa mail, skriva mail?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vad räknas egentligen som rattsurfa? :va
Läsa sms, skriva sms, ringa, ta emot samtal, fäjsbok, välja låt på Spotify, surfa (gissar ja här :) ), läsa mail, skriva mail?

Allt när blicken hamnar på skärmen istället för vägen å börja gnida på skärmen istället för att hålla i ratten...

Förr fanns de röststyrning på mobilen för att kunna ringa upp istället för att trycka på knappar...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Allt när blicken hamnar på skärmen istället för vägen å börja gnida på skärmen istället för att hålla i ratten...

Förr fanns de röststyrning på mobilen för att kunna ringa upp istället för att trycka på knappar...

Så om man bortser från var fokus läggs så anser du att det är viktigt att hålla ratten med 2 händer? Och att du hela tiden, med 2 händer på ratten, inte tittar på något annat än vägen? Om så, du låter minst lika farlig i trafiken som en rattsurfare. . . .
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
1. Nej
2. Nej
3. Ja (Om det är samma person som ringer gång på gång)
4. Hyfsat
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
1. Ja. Ringer, sms'ar, väljer musik. Samma på MC men då via röst-instruktioner.
2. Nej. Gör inte detta då trafiksituationen är tight.
3. Nej.
4. Nej. Inte exakt. Typ "du får inte om det menligt påverkar din framfart" tror jag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej
Nej
Ja
Nej

Jag svarar i telefon när jag kör, men jag ringer aldrig upp.
Jag anser att jag har fullt lika bra koll på vägen om jag pratar i telefon som om jag pratar med en passagerare i bilen.

Med det sagt så ser jag dagligen folk som går in i en slags bubbla när dom sätter telefonen mot örat, dom kan inte ens gå rakt fram eller hälla upp en kopp kaffe medans dom pratar i telefon.

Jag anser att man är skyldig att ha så pass självkännedom att man vet om man klarar av att prata i telefonen, tyvärr har sälla dom som är minst lämpade någon självkännedom, inte ens när dom går in i lyktstolpar, river omkull klädställ i affären eller häller kaffet utanför koppen för hundrade gången inser dom att dom inte ska prata i telefonen och göra viktiga saker samtidigt (köra bil)

Jag har kört bil i 30år, redan innan mobiltelefonerna fanns pratade jag i kommunikationsradio medan jag körde (och gör än i dag) och INGEN av mina olyckor har berott på det.
(tre olyckor så långt, jag är vållande till en, i 8km/h på min parkering hemma)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Så om man bortser från var fokus läggs så anser du att det är viktigt att hålla ratten med 2 händer? Och att du hela tiden, med 2 händer på ratten, inte tittar på något annat än vägen? Om så, du låter minst lika farlig i trafiken som en rattsurfare. . . .

Du vet säkert va jag menar... :) Gubbar me hatt som håller kramp aktigt i ratten är minst lika farliga..
Finns dom som kört av vägen eller i stolpar som kollat efter brudar...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Finns dom som kört av vägen eller i stolpar som kollat efter brudar...

Såg en fantastik sån för några år sedan. :hihi
Kör i Stockholm förbi Gamla Stan på väg mot slussen.
Det blir rött nere vid kajen.
Bil ett stannar och blir torpederad av bil två. Jag är bil tre.
Skitarg förare ett :4skrika hoppar ut och börjar vifta och gorma.
Moloken förare två :rodnar masar sig ur.
Skitarg förare :4skrika närmar sig moloken förare :rodnar och jag tänker "Nu smäller det" :smasha
Moloken förare :rodnar pekar sakta mot en fullfet motorbåt vid kajen.
Arg förare :4skrika och jag tittar mot brewden i minimal bikini :tuttar som just lutar sig framåt.
Numera glad förare ett :D lägger armen om lika glad förare två :D och de går sällskapligt åt sidan som bästa vänner. :fyllisar
 
Last edited:

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Förr fanns de röststyrning på mobilen för att kunna ringa upp istället för att trycka på knappar...

Förr fanns det riktiga knappar på telefonerna så man kunde skriva en hel romanserie utan att ens titta på telefonen.. Idag är det dessverre omöjligt med autocorrect som ändra var och vartannat ord till ett ord man knappt visste fanns i svenska akademins ordlista :smasha :7peta :3freak
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Ja
Nej
Nej
Ja

Det borde vara olagligt att implementera sadana idiotiska lagar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top