Spärrhuvud el. fast huvud till Gedore momentnyckel!

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Thohoj.

Har en Gedore Torcofix SE 9x12 10-50 Nm (art.nr 4101-05) momentnyckel.
Dessvärre har jag varken spärrhuvud eller fast huvud.
Finns det möjligen någon här som har någon av dessa hemma? Har du en av dem (el. båda) vill jag gärna få måtten på dem.
Tack!

Skärmavbild 2017-02-06 kl. 18.36.28.png

Fast huvud.png

/H
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
NU får ni som tänker en del (och tänker bra!) chansen att bevisa era kunskaper.

Momentnyckeln jag har är alltså en Gedore 10-50 Nm med 3/8" tapp och instickshuvud (som jag alltså inte har något. Än)
OM (jag skriver OM), jag t.ex. köper ett spärrskaft och kapar huvudet på det och slipar till "skaftänden" till 9x12 mm (x 17 mm djup tror jag) och använder det som ett instickshuvud, kan det fungera att göra så?
Jag tänker främst på att om det inte blir exakt längd på spärrhuvudet med skaft, så drar den väl med fel moment? Eller?

/H
-
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...om det inte blir exakt längd på spärrhuvudet med skaft, så drar den väl med fel moment? Eller?...
Det finns momentnycklar som blir lurade och det finns de som inte blir det.
Om du lägger upp en bild på din momentnyckel; 'kan jag berätta vilken grupp den tillhör.
 

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Hävdar att du kan köpa ett spärrskaft och slipa till "skaftändan" så det passar. Är övertygad om att om längden på "spärrhuvudet med skaft" inte är exakt så kan vi negligera det exakta åtdragningsmomentet. Jag hävdar att så länge vi inte skickar in våra momentnycklar till Statens provningsanstalt för kalibrering så blir alla momentinställningar "ungefärliga" Påstår att om man skickar in fyra likadana momentnycklar av samma ålder, slitage så kommer vi att få fyra olika värden! Vill dock poängtera att de flesta momentnycklar är tillräckligt exakta....men som sagt: Statens provningsanstalt eller liknande inrättningar har en annan uppfattning!
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Längden på skaftet påverkar väl inte momentet eftersom det "mäts" från huvudet? Om jag tolkar din fråga rätt och inte är helt ute å cyklar.....
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Det finns momentnycklar som blir lurade och det finns de som inte blir det.
Om du lägger upp en bild på din momentnyckel; 'kan jag berätta vilken grupp den tillhör.
-

Se där ja. Nu börjar hjärncellerna kopplas ihop med varandra och folk vaknar till liv :banana

Bilden lånad från Gedores webbplats:

Ska?rmavbild 2017-03-23 kl. 19.42.48.jpg
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Innan vi kan beräkna längden på spärrhuvudet; 'behöver vi förstå hur en momentnyckel av den här typen fungerar.
Om vi sätter dit spärrhuvudet från inlägg #1 på momentnyckeln från inlägg nummer #8; 'får vi tre punkter av intresse:

Centrum på spärrhuvudet (SH).
Centrum på den kromade kupolnitet (KN) (den som befinner sig cirka 2" från spärrhuvudet).
Markeringen som finns mitt i greppet (GM).

Om vi anbringar en kraft (F) vid GM kommer den skruv vi vill dra åt att utsättas för vridmomentet F(GM-SH).
Den kraft som påverkar klickmekanismen i momentnyckeln; 'kommer att vara proportionell mot vridmomentet F(GM-KN).

Innebär detta att vi drar skruven för hårt? Nej, därför att det finns ett fenomen till vi måste ta hänsyn till och det är att momentnyckeln är medvetet felgraderad.
Felgraderingen är så stor att den kompenserar för förhållandet F(GM-SH)/(F(GM-KN)).
Det är nu problemen med den här typen av momentnyckel visar sig. Felgraderingen gäller bara för det tidigare nämnda förhållandet. Om spärrhuvudet har fel längd eller om kraften inte anbringas vid GM; 'kommer vridmomentet att bli fel. :(
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
-

För att göra en lång historia "kort";
jag letade info. på nätet och "fick tips" om Gedore Torcofix 5-50 Nm. Mejlade tbs aachen och frågade om de har den nyckeln och fick en länk skickad. Perfekt! tänkte jag och sa att jag beställer den.

När den anlände visade det sig att den är på 10-50 Nm (inte 5-50) och därtill med instickshuvud, vilket jag inte hört talas om tidigare och inte heller noterade på länkbilden.
När jag påpekade detta för tbs så hänvisade de till att jag såg bilden och visste därmed vad jag beställde. Att den inte var 5-50 Nm som jag ville ha förklarade de med att "den har utgått och vi kan inte få tag i den". Que??

Jag frågade då om jag kan få köpa ett spärrhuvud till rabatterat pris (eftersom det kostade ca. €77!) men de nekade att sälja det lite billigare (ca. €60).

Att skicka tillbaks momentnyckeln till Tyskland skulle kosta minst 320:-, så det var inte ett alternativ.

Därmed började jag leta olika lösningar, varav en är att ordna ett eget spärrhuvud.
Där står jag nu.

/H
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Innan vi kan beräkna längden på spärrhuvudet; 'behöver vi förstå hur en momentnyckel av den här typen fungerar.
Om vi sätter dit spärrhuvudet från inlägg #1 på momentnyckeln från inlägg nummer #8; 'får vi tre punkter av intresse:

Centrum på spärrhuvudet (SH).
Centrum på den kromade kupolnitet (KN) (den som befinner sig cirka 2" från spärrhuvudet).
Markeringen som finns mitt i greppet (GM).

Om vi anbringar en kraft (F) vid GM kommer den skruv vi vill dra åt att utsättas för vridmomentet F(GM-SH).
Den kraft som påverkar klickmekanismen i momentnyckeln; 'kommer att vara proportionell mot vridmomentet F(GM-KN).

Innebär detta att vi drar skruven för hårt? Nej, därför att det finns ett fenomen till vi måste ta hänsyn till och det är att momentnyckeln är medvetet felgraderad.
Felgraderingen är så stor att den kompenserar för förhållandet F(GM-SH)/(F(GM-KN)).
Det är nu problemen med den här typen av momentnyckel visar sig. Felgraderingen gäller bara för det tidigare nämnda förhållandet. Om spärrhuvudet har fel längd eller om kraften inte anbringas vid GM; 'kommer vridmomentet att bli fel. :(
-

Tack! Intressant och lärorik förklaring. :)

Ett spärrhuvud kostar i Sverige ca. 1050:- (+ moms!). Dvs. nästan lika mycket som momentnyckeln kostade med frakt från Tyskland... :arsele

Jag får leta vidare i "världen" och hoppas på att det dyker upp ett prissänkt spärrhuvud.

/H
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En passus, rättelse. Det moment vid vilket nyckeln löser ut, påverkas inte av var på skaften kraften anbringas.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förklara gärna hur du tänker nu.

/H

På momentnycklar där det är ett avstånd mellan pivoteringspunkten (punkten runt vilken nyckelns utlösningsmekanism rör sig) och centrum på spärrhuvudet, så kommer ett momentbidrag från tvärkraften (kraften du drar med handen) multiplicerad med ovannämnda avstånd. Så om man håller handen betydligt närmare centrum på en sån nyckel, så blir det ett momentbidrag från den ökande tvärkraften för ett givet utlösningsmoment. Hävarmen är dock mycket kort, ofta kanske 20-30mm.

Men jag känner att jag drar tråden OT.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Ja, jo, lite off topic kanske, fast ändå inte.
Däremot lite "TA" (too advanced) för oss vanliga dödliga som inte har demonterat en momentnyckel. Än :banana
Säger du att Gedore-nyckeln jag har tillhör den gruppen som har ett avstånd mellan pivoteringspunkten och centrum på spärrhuvudet?
I så fall måste jag prova, när jag fått tag i fast huvud eller billigt spärrhuvud :tummenupp

/H
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Säger du att Gedore-nyckeln jag har tillhör den gruppen som har ett avstånd mellan pivoteringspunkten och centrum på spärrhuvudet?...
Det Jörgen kallar "pivoteringspunkten" är det jag kallar "den kromade kupolnitet".
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Ok.

Hmm... kanske har jag fel, men är det inte ALLTID ett visst avstånd mellan centrum på spärrhuvudet och pivoteringspunkten? De lär väl knappast vara förenade i samma punkt?

Men Jörgen menar nog att det finns momentnycklar med en annan konstruktion, där det inte finns en särskild pivoteringspunkt. Kanske. Eller?

/H
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top