Cafe virago med upside down, besiktning??

speedbas

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Husqvarna 570te 01`
Hej!

Är det nån som har besiktat en Yamaha virago med upside down gaffel?
Om jag läste reglarna för ombyggd mc rätt så får gaffeln som monteras på inte vara kortare än original för att kunna besiktas utan reg besiktning?

Kanske finns nån som provat besikta?
/Janne
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Med tanke på försprånget på gaffeln då virago är en glidare så får du ganska troligt rent hysteriska köregenskaper med en betydligt kortare gaffel.. Men prova du det går ju montera tillbaka oeiginal igen
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tja. är de snälla vinklar original så kan de funka men jo den lär falla in i kurvorna lite om du inte sänker bak med, men för att svara på din fråga så lär axelavståndet vara de bes kan haka upp sig på. jag har regga in en hoj med kortare avstånd men de kollades aldrig. kan ju vara så att om man sänker bak kanske svingen blir "rakare" och det samt hjulet så långt bak i justeringarna de går så kanske den får någerlunda rätt avstånd =)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag, med flera, har besiktat med bytta gafflar, svingar, kapade ramar osv osv

Jag har aldrig haft något problem med detta, inte ens borttagna skjutspinnar, skjutsmöjligheter har anmärkts på.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fifan noe så jävulskt groteskt ful hoj alla dessa caferäääsers som byggs gör ju dock att original hojar som finns kvar bevarar värdet.. Personligen hade jag inte tagit imot skräpet om jag fick eländet. Men det är min smak.
 

speedbas

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Husqvarna 570te 01`
Tack för din öppensinnade och positiva kommentar moddlaren, jag ska göra vad jag kan för att öka värdet på alla original Viragos..
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tack för din öppensinnade och positiva kommentar moddlaren, jag ska göra vad jag kan för att öka värdet på alla original Viragos..

Kör på bara.
Dessutom var kafferäsern i länken grym, så kommer du i närheten med din så blir det kanon. :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Gaffelvinkel är bara en parameter som avgör vilket försprång man får. Offsetten på gaffelkronan spelar också stor roll.
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Med tanke på att detta just är en tråd för oss som bygger om till Streetfighters och Caferäsers så undrar jag om du skojar eller helt enkelt inte fattat vilken tråd du skriver i??

Om du mot all förmodan skojar så kanske :tungan eller :D är på plats

Fifan noe så jävulskt groteskt ful hoj alla dessa caferäääsers som byggs gör ju dock att original hojar som finns kvar bevarar värdet.. Personligen hade jag inte tagit imot skräpet om jag fick eländet. Men det är min smak.
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Jo dom har ju en så jävulskt ful konstruktion liksom i hela hojen, ram och hela klabbet, så det bästa vore ju att bara köpa en norton manx! :D

Precis därför det är en så stor utmaning att få till något fränt med tanke på utgångsmaterialet. Med en Manx så är du ju nästan svårt att misslyckas :hihi
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Precis därför det är en så stor utmaning att få till något fränt med tanke på utgångsmaterialet. Med en Manx så är du ju nästan svårt att misslyckas :hihi
Ja ta inte åt dig, det skojas bara! Med lite snille och smak kommer man långt, och hur kul är det när det är lätt?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo dom har ju en så jävulskt ful konstruktion liksom i hela hojen, ram och hela klabbet, så det bästa vore ju att bara köpa en norton manx! :D

Fast ramen på en gammal XV är ju faktiskt jävligt cool. I stort sett samma princip som Ducati Panigale och Sachs Beast 1000 fast 20-30 år tidigare, och gjord av pressat plåt istället för mer exotiska material...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fast ramen på en gammal XV är ju faktiskt jävligt cool. I stort sett samma princip som Ducati Panigale och Sachs Beast 1000 fast 20-30 år tidigare, och gjord av pressat plåt istället för mer exotiska material...
Jadå, fast när jag tänker virago tänker jag på dom där 90tals blysänkena. Farsan frågade om jag ville ha en sån som övningskörnings hoj, jag sa nej! Vart iofs en cb400 istället, inte mycket vackrare.. ????
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite utanför ämnet men fasen jag fick en idé då jag så hojen som det länkades till. Jag tänker mig en tank som gömmer lite av motorn (nåt liknade Norton Sprint om jag minns rätt) så den blir lägre underlinje på tank och sadel och då kan man sänka sadeln lite mot på hojen på bilden, sen låter man ramröret under sadeln gå bakåt och runt sadeln istället för framåt och sist gör man små sidoplåtar som täcker röret som går på tvären till stötdämparna. Kör på det är ju mer sport att bygga nåt om utgångshojen inte är den lättaste utgångsläget.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top