Spraylim

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är det någon som känner till ett bra spraylim som man kan sätta fast en klisterdekal med. Ska fästas på lackerad plåt. Insidan av en bagagelucka rättare sagt. Tanken är inte att avlägsna den, men det vore kanske bra om möjligheten fanns. Att man kan värma av den precis som originalet. Viktigast är att den sitter över tiden. Tål temperaturväxlingar med kyla och värme.

Jag tittade på 3M solutions hemsida. Blir dock inte riktigt klok på om det är rätt typ av lim. Pratade med någon där här om dagen och blev inte mycket klokare. Jag drog iväg ett mail och hoppas att det är någon som är kunnig som läser det och ger ett bra svar.

Kanske någon här som har koll på den typen av produkter? Tänker mig ett lim som är mer eller eller mindre av samma typ som dekalerna är på original klisterdekaler som tillverkarna sätter dit.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Jag fick ett förslag att man kunde fästa dekalen med en tunn dubbelhäftande tejp. Fråga är om det inte bygger för mycket. Dessutom behöver man klippa till exakt för att passa. Kom därför själv att tänka på spraylim.

http://solutions.3msverige.se/wps/p.../Home/ProdInfo/HomeImprovement/SprayAdhesive/

Spontant tänkte jag själv på 3M™ Scotch-Weld™ PhotoMount™ av alternativen. Men blev inte klok på diskussionen jag hade med en representant. Har som sagt skickat en skriftlig förfrågan istället om de kan rekommendera något av limmen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lustigt att du nämner spraylim..... jag köpte på Jula igår. Köpte det för att tidigare sprejlim jag tedtat har det gått att pilla bort det man limmat. Inte med detta.

Julas är mer som ett "kontaktlim" som man sprejar på sen sitter det så in i helvete, men med värmepicka får man säkert loss det.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Lustigt att du nämner spraylim..... jag köpte på Jula igår. Köpte det för att tidigare sprejlim jag tedtat har det gått att pilla bort det man limmat. Inte med detta.

Julas är mer som ett "kontaktlim" som man sprejar på sen sitter det så in i helvete, men med värmepicka får man säkert loss det.

Har inte tittat runt. Sökte på nätet efter spraylim och har fått för mig att 3M sålde bra produkter. Fastnade lite där.

Tanken är att det inte ska gå att pilla bort. Men att det om nödvändigt ska gå att avlägsna samtidigt som det tål temperaturväxlingar. Går det att värma bort är det utmärkt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har inte tittat runt. Sökte på nätet efter spraylim och har fått för mig att 3M sålde bra produkter. Fastnade lite där.

Tanken är att det inte ska gå att pilla bort. Men att det om nödvändigt ska gå att avlägsna samtidigt som det tål temperaturväxlingar. Går det att värma bort är det utmärkt.

Bara att knata ned till Jula då. 80 pix för en flaska. Testa först om du kan värma bort det innan du kör skarpt.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Har inte tittat runt. Sökte på nätet efter spraylim och har fått för mig att 3M sålde bra produkter. Fastnade lite där.

Tanken är att det inte ska gå att pilla bort. Men att det om nödvändigt ska gå att avlägsna samtidigt som det tål temperaturväxlingar. Går det att värma bort är det utmärkt.

Har du hittat något lim, hur blev resultatet?
Jag går i samma tankar och fixa några dekaler som sitter dåligt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har du hittat något lim, hur blev resultatet?
Jag går i samma tankar och fixa några dekaler som sitter dåligt.

Våndades fram och tillbaka när det gällde det här. Var i kontakt med 3M som nämnt ovan och jag hörde mig för på ett utländskt motorforum i en gammal tråd jag hittade. Det slutade med att firman som jag anlitade till lackjobbet fick av dekalen och satte tillbaka den. En av killarna där hade något knep att få av den och klistra tillbaka den. Fick berättat för mig hur det gick till, men jag minns tyvärr inte detaljerna. Osäker på om och vad de använde för klister. Skickar ett PM till dig. Skulle rekommendera dig att försöka läsa på lite. Jag ville rädda original klisterdekalen. Med fel lim riskerar man att få missfärgningar t ex. Hoppas det löser sig. Är tyvärr inte mycket till hjälp i frågan då jag aldrig gick vidare med mina planer på produkterna i tråden.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top