Registrera papperslös cykel

agge-ducce

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Ort
staffanstorp
Hoj
Triumph Daytona 955i 03:a och R6 00:a
har den varit ursprungs kontrollerad i sverige ?

om den har det så har transportstyrelsen original papperna.
 

Jimmy

Guest
Dessa ensamkommande hojar, ljuger säkert om sin ålder också!
Skämt å sido, till det priset, avsaknad av allt från regplåt till handlingar hade jag avstått.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Dessa ensamkommande hojar, ljuger säkert om sin ålder också!
Skämt å sido, till det priset, avsaknad av allt från regplåt till handlingar hade jag avstått.

Precis, tänkte inte hugga på den cykeln.
Tog den bara som ett exempel eftersom jag har en hoj (RG250 -86) jag fick på köpet när det investerades i en RG500.
Har köpt grejorna av en bekant som importerat 250'n från Italien åt sin sambo.
När han som bäst höll på med att få den reggad råkade han ut för ett tragiskt sjukdomstillstånd.
Allt gällande registrering av cykeln blev plötsligt fullständigt ointressant när det fanns viktigare saker.

Nu snart 10 år senare har jag börjat nysta i grejorna.
Alla papper fanns hos bilprovningen, hos den killen som höll i registreringsbesiktningar.
Sen monopolet släpptes ingår denna stationen i Besikta kedjan.
Killen är numera pensionär och kontoret han hade är urstädat.
Bekantingen jag köpte cyklarna av hade ringt och kollat häromdan.

Så, det ser mörkt ut att hitta alla orginalpapper som låg på den besiktningsstationen.
Vad kan man göra i detta läget :va

Innan jag ger upp kommer jag att:
Åka till besiktningsstationen för att prata direkt med folk på plats.
Ringa transportstyrelsen för att kollla vad som gäller.

Är det något mer man kan göra ?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Fast man får väl inte regga in hojar sedan årsskiftet om dom inte varit förregistrerade sedan tidigare?
Hade väl med miljöklassning att göra så iofs kanske veteranhojar slipper euro4 kravet.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Fast man får väl inte regga in hojar sedan årsskiftet om dom inte varit förregistrerade sedan tidigare?
Hade väl med miljöklassning att göra så iofs kanske veteranhojar slipper euro4 kravet.

Det torde väl bara gälla sånt som ALDRIG varit registrerat innan, hojar om någon gång varit i trafik i EU-land borde ju inte hamna under de reglerna, för det skulle ju betyda totalstopp för import överhuvudtaget.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Fast man får väl inte regga in hojar sedan årsskiftet om dom inte varit förregistrerade sedan tidigare?
Hade väl med miljöklassning att göra så iofs kanske veteranhojar slipper euro4 kravet.

Är det så att det pappersarbete som gjordes för snart tio år sedan är preskriberat idag och det gäller miljöklassning numera, ja då skiter det sig med en tvåtaaktare :gråta :huvet
 

Duke0

Medlem
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
2012 ZX6R, 2007 ZX6R
Om den är importerad och det inte finns regbevis går det inte..den klarar då inte urprungskontrollen
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det torde väl bara gälla sånt som ALDRIG varit registrerat innan, hojar om någon gång varit i trafik i EU-land borde ju inte hamna under de reglerna, för det skulle ju betyda totalstopp för import överhuvudtaget.
Jag skrev ju att dom måste varit förregistrerade sedan tidigare, är en miljölag och den skiter ju en jättestor hög i kreti och pletis privata import.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Jag skrev ju att dom måste varit förregistrerade sedan tidigare, är en miljölag och den skiter ju en jättestor hög i kreti och pletis privata import.


Det ser ut att vara lungt för import av äldre hojar än 2017 som inte uppfyller euro4


Vilka motorcyklar berörs då INTE?

Äldre motorcyklar som har varit i bruk i Sverige eller i något annat land. Det vill säga varit påställd samt att det kan bevisas.

Enligt MHRF stämmer detta även in på dessa:

Alla motorcyklar som vid någon tidpunkt tidigare har varit registrerade i Sverige eller annat land och tagits i bruk.

Alla motorcyklar som vid någon tidpunkt tagits i bruk för sitt ändamål och inte har varit registrerade, till exempel tävlingsmotorcyklar.


Alla motorcyklar som är förregistrerade före 2008, importerade eller tidigare brukade i Sverige.

Alla motorcyklar som uppfyller kraven i TSFS 2010:89 om åsättande av årsmodell för ett fordon som är uppbyggt av delar från samma eller olika exemplar av fordon.


saxat från : http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/din-motorcykel-kanske-inte-far-koras-efter-nyar/
 
Last edited:

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Även papperslösa har rättigheter:

Lite så är det nog, för som en sista åtgärd kan man fixa papper på cykeln med en annan nationalitet först.
Sen är den välkommen att få papper i Sverige.

Transportstyrelsen har inget i sina rullor, Bilprovningen letar i sitt arkiv för att se om de kan ha några papper kvar.
Det är nog lättare att hitta en nål i en höstack.

Tar man över cykeln till England skall det inte vara några större problem att registrera den där.
När den väl fått Engelska papper kan man ta hem den för att få Svenska papper :fyllisar
Blir krångligt, bökigt, dyrt och framför allt tidskrävande att göra så.

Engelsmännen har lite lustiga idéer om saker och ting LÄNK.
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Classic Motor hade också lite info kring detta, om informationen gäller efter regelförändringarna i år har jag ingen aning om dock. http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20130423/hur-registrerar-man-ett-gammalt-fordon

ur texten:

"Ansök om ursprungskontroll. Ta reda på följande:

1. Leta reda på chassinummer på fordonet

2. Ta fotografier på fordonet i sin helhet, framifrån och bakifrån, på fordonets identitetsnummer (chassinummer/motornummer). Bifoga detta till din ansökan om ursprungskontroll.

3. Du måste kunna styrka att fordonet är 30 år eller äldre och att fordonet har varit i Sverige de senaste 20 åren. Bifoga detta till din ansökan om ursprungskontroll.

4. Du måste visa för Transportstyrelsen att du gjort efterforskningar för att leta reda på ett registreringsbevis.

5. Bifoga köpehandling till din ansökan om ursprungskontroll"


Om infon är aktuell så verkar det kunna gå om du kan styrka tidpunkt för import och än bättre gräva fram någon registeruppgift från landet den importerades från...

/Roger
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top