Ersatt när hästen rusat och blivit påkörd av tåg

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Till skillnad från andra sporter som man får utöva på annans mark?

Tränar du för terränglöpning, orientering, längdskidåkning, agility, mountainbike eller bara förlägger din allmänna konditionsträning till skog och mark så ligger man under Allemansrätten - både vad gäller skyldighet och rättighet.
Även häst och ryttare sorterar under Allemansrätten, men i praktiken är det svårt att använda sig av Allemansrätten utan att antingen komma i konflikt med markägare eller riskera skada hästen.
Det är svårt att rida i kanten av en åker utan att trampa sönder diken eller annat, det ligger gammal dold taggtråd där man minst anar det, det kan vara stängslat även över gammal stig eller finnas grindar som är besvärliga att öppna och stänga även som avsutten.
I teorin har man tillgång till hela världen med häst. I praktiken? Not so much.


En hobby som man alltså kräver rätt att utöva på allmän väg trots att man VET att det inte är lämpligt? Jämför med att köra en obesiktad cross på allmän väg. Betydligt säkrare men likt förbaskat olagligt.
"Kräva rätt"... Ryttare har den rätten, crossåkare har det inte.
Någonstans skall gränsen dras. Lagstiftarna har gjort just detta det valet.


Skulle aldrig falla mig in att jobba politiskt för något sånt här. Och på vilket sätt är det inskränkt att tycka att farliga djur inte har på vägarna att göra? Varför ska jag behöva riskera mitt liv och anpassa mig för andras höga nöjes skull när deras nöje så enkelt kan utövas på andra platser?

Inskränkthet syns i någons oförmåga att ta in andras villkor och förutsättningar.


Historisk rätt är knappast ett argument i dagens trafiksituation. Och hur kommer det sig att alla dessa utövare, politiker och lantbrukare fortfarande inte lyckats bygga upp en infrastruktur där stall och ridplatser ligger jämte varandra?

Hästar fanns ute på vägarna långt innan motorcyklarna, finns där samtidigt som oss och kommer att fortsätta finnas efter det att vi lyckats lagstifta bort oss själva.

"Hästbyar" växer upp i Sverige här och var sedan ungefär 20 år tillbaka.
https://www.google.se/search?q=sven...firefox-b&gfe_rd=cr&ei=TQKvWPSqHObk8Afa17WABA

Det är inte lätt att få ihop alla delar som krävs för att komma igång och bygga, men det finns och det blir fler. Alla vill eller kan dock inte bo i ett utpräglat hästghetto.


Därför att den andra trafikantgruppen påverkar vår situation negativt och vi tvingas anpassa oss efter dem för att inte riskera att betala dyrt för eventuella skador? Trots att det inte begåtts något lagbrott från vår sida.

Ärligt, vem tror du påverkas mest av att dela väg med den andra?

Ingen, absolut ingen ryttare njuter av att befinna sig på en trafikerad väg.
Det är en obehaglig transportsträcka, ett nödvändigt ont, en ökad risk - och andra trafikanter verkar ibland ha satt sig i sinnet att verkligen göra upplevelsen så vidrig som möjligt.

Vad finns det för anledning för oss motorcyklister att utmärka oss lite extra bland dessa nötter?

10 motorcyklister döda mot räcken 2016. Men det är häst och ryttare som lyckas få tinningarna att bulta?
Man kan kalla det många saker. Jag nöjer mig med inskränkt.
Var glada för det.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Finns det någon skadestatistik mellan häst och motorfordon?

Generellt kan sägas att hästsporten på sätt och vis delar olycksstatistik med motorcyklisterna.
...så tillvida att den går upp och ner lite beroende på väder och vind.
Liksom för motorcyklister så har antalet utövare ökat markant utan att olyckorna hänger med upp på samma vis - vilket är positivt.

Extra positivt 2016, faktiskt:
Glädjande nyheter! Förra året drabbades färre hästar av olyckor i trafiken än åren innan. Agrias statistik visar att olyckorna minskade med hela 23 procent jämfört med 2014. Under åren 2010-2014 drabbades i genomsnitt två hästar per månad av en allvarligare incident i trafiken.

http://www.equipage.se/23-farre-hastar-i-trafikolyckor/

Underlaget är dock incidenter som försäkringsbolaget Agria blivit inblandat i. Visserligen största försäkringsbolaget på häst, men det duger inte att dra några bestämda slutsatser av.

Nästa år kan bli ett katastrofår med olyckor en masse - ingen vet.
Efter några sådana TychoBrahe-år på raken så kanske det går bättre att kampanja för att förbjuda hästar...?
Men, räkna med att karma har hästgaddar och på sikt gärna biter tillbaka i rumpan på oss med allahanda inskränkningar av vår frihet.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Crosshojar körs väldigt ofta på vägen, inte bara där jag bor utan även på andra ställen kan man läsa i lokaltidningen. Blir det bättre om det var lagligt? :va

Med största sannolikhet är väl ändå dessa endurohojar som är gatlegala med försäkring (man kan förvisso köra avställt men det lägger jag mig inte i).

Det var länge sen jag såg en cross på allmän väg och då kör jag enduro och håller mig borta från slummen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Med största sannolikhet är väl ändå dessa endurohojar som är gatlegala med försäkring (man kan förvisso köra avställt men det lägger jag mig inte i).

Det var länge sen jag såg en cross på allmän väg och då kör jag enduro och håller mig borta från slummen.

Tyvärr är det inte så, där du inte kör kör de. Och inte så hänsynsfullt heller... :(
 

Täppas

Guest
Man läser det man vill läsa! Min tolkning blir då att du hellre kritiserar än har överseende och är vänlig! Så kan det lätt bli... :D

Man skriver det man vill skriva!
Min tolkning är att du hellre slingrar dig än besvarar och står för det du skrivit!
Så kan det också bli... ;-)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Man skriver det man vill skriva!
Min tolkning är att du hellre slingrar dig än besvarar och står för det du skrivit!
Så kan det också bli... ;-)


Förlåt, jag ber om ursäkt att jag inte kan skriva så du förstår...:(

Sedan måste jag be om ursäkt att jag inte uppfattade en fråga jag skulle besvara. Och därmed således slingrade mig ifrån.

När du är mottagare är det jag som har fel, när jag är mottagare är det jag som har fel, Så kan det bli! :tummenupp
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Fast det här argumentet funkar fan inte längre alltså.

"Jag måste vara ute i trafiken trots att det är osäkert för jag vill ta mig till min ridplats"

För det första är jag övertygad om att hästar är off-road djur och klarar att gå i skog i mark utan vägar.
För det andra är det väl ingen rättighet att färdas på allmänna vägar med ett icke trafiksäkert fordon bara för att man vill ta sig nånstans?


Står hästen på ett ställe och din favoritplats är på ett annat ställe får du väl göra som alla som kör cross och lasta upp hästen på ett släp? Orkar du inte det kanske man ska ställa hästen på en plats där man har åtkomst till ridvägar direkt från stallet?

Nej, jag är helt för att hästar som befinner sig i trafiken ska avkrävas samma ansvar som andra stora fordon som färdas där, inkl genomfört prov att du kan hantera fordonet, försäkringskrav och krav att föraren har ansvar för sitt fordon. Kan man inte gå med på dessa krav så går det utmärkt att hålla sig borta från övrig trafik.

Och ja, jag saktar också ner och smyger förbi hästar på vägen för att inte skrämmas. Men jag gör det motvilligt och med handen knuten i fickan (för jag kan styra mitt fordon med en hand utan att det flippar ur) :tungan

Låter ju fantastiskt att du har så mycket mer kunskap i området än jag har. :)
 

Täppas

Guest
Förlåt, jag ber om ursäkt att jag inte kan skriva så du förstår...:(

Sedan måste jag be om ursäkt att jag inte uppfattade en fråga jag skulle besvara. Och därmed således slingrade mig ifrån.

När du är mottagare är det jag som har fel, när jag är mottagare är det jag som har fel, Så kan det bli! :tummenupp

Politiker svar, du är skicklig :)
Även jag ber om ursäkt för att mitt konstaterande av fakta framfördes så det mottogs som en anklagelse.
I diskussioner har du självklart aldrig fel, det har alltid din motpart.
Så kan det bli :krama
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Politiker svar, du är skicklig :)
Även jag ber om ursäkt för att mitt konstaterande av fakta framfördes så det mottogs som en anklagelse.
I diskussioner har du självklart aldrig fel, det har alltid din motpart.
Så kan det bli :krama

Förlåt, jag hade fel, min motpart hade rätt... :(

Så kan det bli, igen... :krama
 

Täppas

Guest
Förlåt, jag hade fel, min motpart hade rätt... :(

Så kan det bli, igen... :krama

Din ursäkt accepteras även om den aldrig behövts !
Låt bli att använda taktiken med att skuldbelägga och förringa dig själv för att få din motpart att få rollen som den elake , så slipper du be om ursäkt :thumbs up

#manupilation #offerkofta #härskarteknik

Så ska vi fortsätta, igen... ? :krama
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Till skillnad från andra sporter som man får utöva på annans mark?



En hobby som man alltså kräver rätt att utöva på allmän väg trots att man VET att det inte är lämpligt? Jämför med att köra en obesiktad cross på allmän väg. Betydligt säkrare men likt förbaskat olagligt.



Så man har alltså inte möjlighet att uttöva sin hobby. Då får man söka en annan hobby. Eller ställa hästen i ett stall där man inte behöver denna utrustning.



Skulle aldrig falla mig in att jobba politiskt för något sånt här. Och på vilket sätt är det inskränkt att tycka att farliga djur inte har på vägarna att göra? Varför ska jag behöva riskera mitt liv och anpassa mig för andras höga nöjes skull när deras nöje så enkelt kan utövas på andra platser?



Historisk rätt är knappast ett argument i dagens trafiksituation. Och hur kommer det sig att alla dessa utövare, politiker och lantbrukare fortfarande inte lyckats bygga upp en infrastruktur där stall och ridplatser ligger jämte varandra?



Därför att den andra trafikantgruppen påverkar vår situation negativt och vi tvingas anpassa oss efter dem för att inte riskera att betala dyrt för eventuella skador? Trots att det inte begåtts något lagbrott från vår sida.

Man kan tycka vad man vill om att saker och ting påverkar en negativt.
Det man definitivt kan säga är att många fordonsförare beter sig olämpligt vid passering av hästar vilket påverkar deras situation rätt kraftigt.
Det vi måste göra är att vi måste slå av lite när vi passerar för att inte i onödan skrämma hästen.
Jag har väldigt svårt att tycka att det är en så fruktansvärt stor grej. Jag måste inte ligga på varvstopp hela tiden liksom.

Ska man kolla på statistiken så hade vi i juni 2016 ca 317 000 MC i trafik. 2010 hade vi 370 000 hästar.
Merparten av MC används endast under sommarhalvåret. Merparten av hästarna används året runt.
Antalet olyckor med hästar inblandade är ca 2 i månaden dvs ca 24 om året.
Antal olyckor med MC är drygt 40 om året.

Dvs trots att MC är färre och används bara halva tiden så lyckas vi bli inblandade i dubbelt så många olyckor.

Hästar får färdas på vägar (förutom motorväg och motortrafikled) liksom fotgängare, barn mm.
Det måste vi som fordonsförare förhålla oss till och anpassa oss till. Detta eftersom vi ju har laglig skyldighet att anpassa körstil, tempo mm efter omständigheterna.

Sen kan man ha åsikter om huruvida det är lämpligt att vistas på vägen för hästar, barn osv men det är INGEN hästägare som har sin häst på vägen i onödan för det är inte den roliga delen av ridningen. Det är en ganska obehaglig del.

Att försöka hävda att det skall vara obligatoriskt att man för varje sådan förflyttning skall lasta hästen i en hästttrailer säger mig bara att du inte har riktigt koll på läget och inte har funderat igenom vad du skriver.
Dom flesta förflyttningar som ryttare gör efter vägar är kortare sträckor. Typ från något hundratal meter upp till kanske någon kilometer i värsta fall.
I dom fallen är det helt enkelt inte praktiskt att krångla med att koppla på släp och lasta häst. Dessutom finns det på många ställen där man sedan går av vägen inte någonstans att parkera bil och trailer. Då skulle man i sådant fall behöva ställa hela ekipaget på vägbanan.

Och du skulle då säkert också klaga eftersom dom ju dels blockerar vägbanan så att du måste över i mötande fil för att passera samtidigt som en hästtrailer ganska effektivt hindrar sikten då den är något högre än en personbil.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top