Ersatt när hästen rusat och blivit påkörd av tåg

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För er som regelbundet hojar i östra centraleuropa är det inte ovanligt att stöta på hästekipage ute på landsbygden. Rätt pittoreskt, tyst och hyfsat miljövänligt också.

"Stöta på" sade Bull... :D


Skall vi gissa på lite egentid efter det att hon fimpade kameran? :näsblod
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Bra så, men vad har de då på vägarna att göra?

Säg det. Vad har något på vägarna att göra som inte har motor och hjul?
Vi förbjuder allt tycker jag. Varför ska alla få plats? Så gör vi inte här i detta landet.
Bort med ungar och hundar och annat skit som dyker upp både här och där. Förflytta skräpet i bil eller håll det inlåst.

- - - Updated - - -


Nä. Jag lämnar det till Two stroke snoris.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Säg det. Vad har något på vägarna att göra som inte har motor och hjul?
Vi förbjuder allt tycker jag. Varför ska alla få plats? Så gör vi inte här i detta landet.
Bort med ungar och hundar och annat skit som dyker upp både här och där. Förflytta skräpet i bil eller håll det inlåst.

- - - Updated - - -



Nä. Jag lämnar det till Two stroke snoris.

Jag håller med dig om det också. :tummenupp
 

Täppas

Guest
En enorm teknikutveckling och ett helt förändrat samhälle bara under min livstid.
Ny förutsättningar att hantera för alla, nu mot 50 år sedan.

Utom för hästar... regler och praxis från 100 år sedan, när hästar fortfarande var en del i en kritisk infrastruktur, ska gälla dagens nöjeshantering av hästar :huvet
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Byt ut ordet häst i föregående inlägg #50 mot motorcykel.

En enorm teknikutveckling och ett helt förändrat samhälle bara under min livstid.
Ny förutsättningar att hantera för alla, nu mot 50 år sedan.

Utom för motorcykelar... regler och praxis från 100 år sedan, när motorcykelar fortfarande var en del i en kritisk infrastruktur, ska gälla dagens nöjeshantering av motorcykelar

såhär?
 

Täppas

Guest
Byt ut ordet häst i föregående inlägg #50 mot motorcykel.

He he
Ja det vart roligt :)
Visar vad jag menar, trafiken har förändrats och motorcyklarna hänger med.

Flyktdjuren har däremot inte utvecklats så mycket, ryttarnas förväntan på enorma rättigheter och minimala skyldigheter verkar däremot växt med bra fart :fakta
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Jag har alltid försökt visa hänsyn mot ryttare och deras primitiva färdsätt. Men inte fan har jag nånsin fått ett tack tillbaka för att man till och med har stannat och stängt av sin moped/cross/motorcykel, inte en enda gång. Därav har jag helt tappat respekten för ryttare och deras hästar. Det må vara att man drar alla över en och samma kam men alla verkar ha samma syn på livet och kring deras hästar. "Vi är mest utsatta, därför går vi alltid först"

Tänk om det hade varit tvärtom, bilen hade kommit i lugn hastighet, hästen hade flippat ut totalt, sprungit in i bilen och bucklat huven, har en häst något registreringsnummer? trafikförsäkring? vem hade blivit vållande?
Jo, garanterat bilföraren för att den hade inte visat nog hänsyn och inte sänkt hastigheten nog mycket.

Är inte fordonet, i denna situation hästen trafikförsäkrad borde den inte få framföras på allmän väg.
Läste lite snabbt på agrias hemsida, där står det att en ryttare på häst inte egentligen har något ansvar alls. Det enda man kunde hoppas på var att hästägaren hade en ansvarsförsäkring som en eventuell bilist eller motorcyklist vid vagnskada eller annat kunde kräva ut ersättning från.

Sen vet inte jag hur vanligt det är att man tecknar en ansvarsförsäkring som hästägare. Det kanske är lika naturligt som att man minst har en trafikförsäkring, vad vet jag.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har alltid försökt visa hänsyn mot ryttare och deras primitiva färdsätt. Men inte fan har jag nånsin fått ett tack tillbaka för att man till och med har stannat och stängt av sin moped/cross/motorcykel, inte en enda gång. Därav har jag helt tappat respekten för ryttare och deras hästar. Det må vara att man drar alla över en och samma kam men alla verkar ha samma syn på livet och kring deras hästar. "Vi är mest utsatta, därför går vi alltid först"

Tänk om det hade varit tvärtom, bilen hade kommit i lugn hastighet, hästen hade flippat ut totalt, sprungit in i bilen och bucklat huven, har en häst något registreringsnummer? trafikförsäkring? vem hade blivit vållande?
Jo, garanterat bilföraren för att den hade inte visat nog hänsyn och inte sänkt hastigheten nog mycket.

Är inte fordonet, i denna situation hästen trafikförsäkrad borde den inte få framföras på allmän väg.
Läste lite snabbt på agrias hemsida, där står det att en ryttare på häst inte egentligen har något ansvar alls. Det enda man kunde hoppas på var att hästägaren hade en ansvarsförsäkring som en eventuell bilist eller motorcyklist vid vagnskada eller annat kunde kräva ut ersättning från.

Sen vet inte jag hur vanligt det är att man tecknar en ansvarsförsäkring som hästägare. Det kanske är lika naturligt som att man minst har en trafikförsäkring, vad vet jag.

Så är det ju tyvärr.

I princip kan du ha din bil eller MC parkerad och en häst kommer lös och sparkar på ditt fordon och det blir du som får ta smällen försäkringsmässigt.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Finns det något öht i samma proportion som en häst där det inte finns ett krav på försäkring vid transport på allmän väg?

Tom 30-moppar har det (den gamla typen).
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Finns det något öht i samma proportion som en häst där det inte finns ett krav på försäkring vid transport på allmän väg?

Tom 30-moppar har det (den gamla typen).

Fast en moppe och en häst är knappast jämförbara. En moppe har ingen egen vilja och inte flyktinstinkter på det sättet.
En häst i så fall mer jämförbar med vilt förutom att den har en ägare.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Här är faktiskt någon som frågat en advokat och fått ett svar. Och en hästägare är inte alltid fri från ansvar och kan få betala skadestånd, enligt denna advokat.

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-juridik/eva_johansson/hast-som-sprakar-pa-bil-vad.htm

Jo. Visst kan det hända att hästägaren får betala skadestånd. Teoretiskt sett.
I praktiken så tror jag att man i stort sett måste kunna styrka att hästägaren varit oaktssam för att så skall ske.
Det allra troligaste är att det blir bilens eller motorcykelns försäkring som får ta skadorna och inget skadestånd.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Fast en moppe och en häst är knappast jämförbara. En moppe har ingen egen vilja och inte flyktinstinkter på det sättet.
En häst i så fall mer jämförbar med vilt förutom att den har en ägare.

Just därför bör man väl ha krav på försäkring vid färd på väg med häst?

En 30-moppe är betydligt mer tillförlitlig och orsakar säkerligen mindre skada ifall det händet något.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Fast en moppe och en häst är knappast jämförbara. En moppe har ingen egen vilja och inte flyktinstinkter på det sättet.
En häst i så fall mer jämförbar med vilt förutom att den har en ägare.

...och en moppe väger inte 600 kg. :D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Just därför bör man väl ha krav på försäkring vid färd på väg med häst?

En 30-moppe är betydligt mer tillförlitlig och orsakar säkerligen mindre skada ifall det händet något.

Jo. Nu har ju dom flesta hästägare en försäkring av hästen.
Så det är inte där det ligger.
Det är det juridiska läget som gör det. Hästen är ett djur och anses vara något otillräknelig.

Huruvida hästen är försäkrad är inte relevant. Så länge hästägaren inte varit uppenbart oaktssam så kommer skadorna att hamna på bilens försäkring i alla fall.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top